tirsdag 31. desember 2019

GODT NYTTÅR! HAPPY NEW YEAR!



Jeg vil ønske alle mine bloggvenner er riktig godt nyttår! A very happy new year to all my blog friends! 
Nå er vi kommet til den siste dagen i 2019.  For meg har 2019  vært et godt år med mange fine opplevelser. Men likevel er det godt å legge høsten og den mørkeste tida av året bak oss. Jeg opplever det som fint å begynne på et nytt år. Jeg føler det nye året kommer med lys, og med "blanke ark og fargestifter til". Jeg er full av inspirasjon på håndarbeidsfronten. Og jeg gleder meg til nye turer  ut i naturen igjen.
It is the last day of 2019. For me, 2019 has been a good year with many great experiences. But it is still good to leave the autumn and the darkest time of the year behind us. I find it  nice to start a new year. I feel the new year comes with light, and as it is said in a  Norwegian song by Alf Prøysen: "With blank white sheets and crayons". I am full of inspiration on the craft front. And I'm looking forward to new walks out in the nature .



Jeg har benyttet de siste dagene etter jul til å strikke litt til meg selv denne gangen. Da jeg var på ferietur i York i 2015 var jeg i en garnbutikk som jeg hadde hørt mye om. Den het Ramshamble og lå i den sjarmerende gamle gata Shambles. På forhånd hadde jeg sett meg ut et sokkegarn jeg skulle kjøpe. Det var fra Bluefaced Leicester i en serie med farger inspirert av fugler. Dessverre var de utsolgt på det i sokkegarn, men jeg kjøpte et par nøster med litt tykkere ren ull. Fargen jeg kjøpte var Ugle. Og endelig har jeg tatt garnet i bruk. Jeg har strikket meg en lue! Det er Spring Ahead Beanie fra Cozy Up Knits. Den er så deilig og myk. Mønsteret er gratis på Ravelry.
I have used the days after Christmas to knit a little to myself this time. When I was on holiday in York in 2015, I was in a yarn shop that I had heard a lot about. It was called Ramshamble and was in the charming old street  Shambles. In advance, I had figured out a sock yarn to buy. It was from Bluefaced Leicester in a series of colors inspired by birds. Unfortunately they were sold out of the sock yarn, but I bought a few skeins of slightly thicker wool. The color I bought was Owl. And finally, I have used the yarn. I have knit a hat! It's Spring Ahead Beanie by Cozy Up Knits. It is so delicious and soft. The pattern is free from Ravlery. 



På garnmarked tidlig høst i Kullås kjøpte jeg Lett Lopi for å strikke meg nye votter. Jeg hadde slike votter for noen år siden, men mistet dem. Mønsteret er gratis fra Ravelry: Vottar i Léttlopi fra  Lars Andreas Myklebust. De er strikket på pinner 5, og tovet i vaskemaskinen. Det er alltid spennende å se hva som kommer ut igjen av vaskemaskinen når en tover, og denne gangen var det perfekt :) De er veldig lette, myke og varme. At the Yarn market in Kullås early autumn I bought Lett Lopi to knit new mittens. I had such mittens a few years ago, but lost them. The pattern is free from Ravelry: Vottar Léttlopi from Lars Andreas Myklebust. They are knitted on needles 5, and I felted them in the washing machine. It is always exciting to see what comes out of the washing machine when felting, and this time it was perfect :)They are so airy and soft, and warms well.

Da er jeg klar for et nytt år. Jeg har mange planer for nye strikkeprosjekter. To år nå har jeg hatt sokkestrikking som hovedsatsning, for å minke på garnlageret. Det ble 25 par sokker i år, men det er fremdels mye sokkegarn igjen. Men i 2020 vil jeg også strikke litt mer av andre ting. Jeg har blant annet to gensere på planen, så får vi se etterhvert hva det blir! Then I am ready for a new year. I have many plans for new knitting projects. For two years now I have had sock knitting as the main projects, to reduce the yarn stock. I knitted 25 pairs of socks this year, but there is still a lot of sock yarn left. But in 2020 I will also knit a little more of other things. Among other things, I have two sweaters on the plan, so we will see what happens!

2019 avslutter med en fantastisk solnedgang! 2019 says goodbye with a beautiful sunset!


Og til slutt  årets familiebilde fra julaften!  And finally,  this year's family picture from Christmas Eve! 

8 kommentarer:

  1. A Happy New Year to you and your family Marit. I think your knitting skill is incredible (I am not a knitter, unfortunately) and I look forward to seeing what you knit this year.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you and happy new year to you too!

      Slett
  2. A new year is exciting!! Happy New Year to you and your family!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, happy new year to you and your family too!

      Slett
  3. Jeg liker Lett-Lopi-votter. Jeg tror jeg strikker dem også.
    Ha ett riktig godt nytt år, kjære Marit. Takk for det gamle.
    Gleder meg å lese 2020 her.
    Klem fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Riktig godt nyttår til deg også Viola! Gleder meg til å følge deg på bloggen i 2020!
      Klem fra Marit Johanne

      Slett
  4. Godt nytt år! Det går mot lysere tider, og jeg regner med de fleste er glade for det. Samtidig føler jeg at tida går så altfor fort. Det er så mye jeg har lyst til å gjøre. Januar er en bra måned til det.

    Nyttårsklem fra Ingunn

    SvarSlett
  5. Takk for det, riktig godt nyttår til deg også! Ja, det er så mye en har lyst til å gjøre. Jeg vet jo hvor skjørt livet kan være og hvor raskt ting kan snu. Så jeg tror det er viktig å ta vare på dagene og de en har rundt seg, og prøve å gjøre de gode tingene både for hverandre og en selv. Klem fra Marit Johanne

    SvarSlett

Thank you all for commenting! If you are an anonymous commenter please sign with your name. Takk for alle kommentarer! Hvis du er anonym kommentator så vil jeg gjerne at du skriver navnet ditt.