søndag 12. januar 2020

STRIKKEPODCAST - EN NYOPPDAGELSE / KNITTING PODCASTS - A NEW EXPERIENCE


Før jul oppdaget jeg en helt ny verden. Ja, for meg var den ny. Brit på bloggen Brit's små puslerier skrev om at hun har videopodcast på Youtube. Jeg har jo hørt om podcast, men det har liksom ikke helt nådd inn i mitt hode. Men da begynte jeg å følge med på Brits Vlogmas, som var videoer hver dag i adventstida. Og da ble jeg raskt oppmerksom på mange andre som lager videopodcast på Youtube. Og snart satt jeg og så på strikkepodcaster istedenfor TV om kveldene 😊 Det finnes veldig mange FINE, både norske og utenlandske. Mine favoritter er blant annet Brit Strikkenerd, Kammebornia, Garnbutikken Fortuna, Frøken K, Cias bod. Det er umulig å ikke bli inspirert! Selv katten vår, Iris, følger med!

Before Christmas I discovered a whole new world. Yes, for me it was new. Brit on the blog Brit's små puslerier, wrote that she had a video podcast on Youtube. I've heard of podcasts, but it had not quite reach my head. But then I started watching Brit's Vlogmas, which were videos every day of the Advent time. And then I  became aware of many others who make video podcasts on Youtube. And soon I was watching knitting podcasts instead of TV in the evenings.  There are many nice, both Norwegian and foreign. My favorites include Brit Strikkenerd, Kammebornia, Garnbutikken Fortuna, Frøken K, Cias bod. It's impossible not to be inspired! Even our cat, Iris, enjoy to watch! 




NÅ TÅ KOR
Sokker nr. 1- 2020
Designer: Marit H. Bergsrønning
Garn: Mayflower Andes, 78g
Pinner: 2,5mm
Garnbutikken Fortunas sokkesamstrikk 12 i 20
Socks from Stash: Eldste sokkegarn
Årets første par sokker! Selv om jeg skrev at jeg ikke skulle strikke så mange sokker i 2020, ble altså det første ferdige strikkeprosjektet sokker 😁. Det er så mye fristende samstrikk både her og der, så det er vanskelig å ikke bli inspirert. Disse sokkene har det fine navnet Nå tå kor! Det betyr "litt av hvert", og er designet av Marit H. Bergsrønning  hos Garnbutikken Fortuna. De er januarsokkene i Garnbutikken Fortunas  12 i 20 sokkesamstrikk. Garnet er noe jeg har hatt liggende lenge, det heter Andes fra Mayflower og jeg tror det har gått ut av produksjon. Dermed passer de også inn i januarutfordringen på Socks from Stash hvor utfordringen var å bruke av det eldste sokkegarnet i garnlageret.  Fargen på bildet er ikke helt riktig, den er mer lilla enn blå.
This year's first pair of socks! Although I wrote that I should not knit so many socks in 2020, the first finished knitting project became socks 😁. There is so many tempting knit-alongs here and there, so it's hard not to get inspired. These socks have the  name Nå tå kor - It means "a little of each" and was designed by Marit H. Bergsrønning at the Fortuna yarn shop. They are the January socks in the Fortunas 12 in 20 socks. The yarn is something I've had for a long time, it's called Andes from Mayflower and I think it's  out of production. Thus, they also fit into the January challenge at Socks from Stash where the challenge was to use the oldest sock yarn in the yarn stock. The color of the picture is not quite right, it is more purple than blue.



OKTOBERSTJERNE
Votter nr. 1-2020
Designer: Mabe
Garn : Artic fra Trysil garn, 75g brunt, 25g hvitt
Pinner: 6mm
Brit strikkenerds vottesamstrikk

Det neste prosjektet er også inspirert av en podcast, Brit Strikkenerd har samstrikk av votter. I januar er det votter av designer Mabe. Hun har veldig mange fine vottemønstre strikket med tykt garn og tovet. Jeg har funnet fram det jeg hadde liggende av slikt garn. Det er veldig mye forskjellig, og en del rester, så mye av det tror jeg passer best til å bare strikke opp til et sitteunderlag med striper. Men jeg fant noe jeg kunne bruke, Artic fra Trysil Garn. Jeg valgte meg mønsteret Oktoberstjerne. Jeg brukte brunt og hvitt garn.  Jeg tovet dem i vaskemaskin på 40 grader.
The next project is also inspired by a podcast, Brit Strikkenerd has a knit-along of mittens. In January it is mittens by designer Mabe. She has a lot of nice mitten patterns knitted with thick yarn and felted. I found what I had  of such yarn. It was very much different, and some small leftovers, so much of it I think is best to just knit up to a sitting pad with stripes. But I found something I could use, Artic from Trysil Yarn. I chose the Oktoberstjerne  pattern. I used  brown and white yarn.  I felted them in the washing machine at 40 C degrees. 


OKTOBERSTJERNE 2
Votter nr. 2 -2020
Designer: Mabe
Garn: Trysil Garn Artic 55g koksgrått
           Järbo Polar hvitt 25g
Pinner : 5mm
Brit Strikkenerds vottesamstrikk

Og da jeg først var igang med å rote i restegarnet ble det et par til av Oktoberstjerne. Men denne gangen er det garn fra to forskjellige merker, så jeg tok ikke sjansen på å tove dem. Jeg har tidligere erfart at forskjellige merker kan tove forskjellig. Derfor strikket jeg dem på tynnere pinner. And when I first started looking at the leftover yarn, I made one more of the Oktoberstjerne. But this time there are yarns from two different brands, so I didn't take the chance to felt them. I have previously experienced that different brands can felt different. So I knitted them on thinner needles. 

Og til slutt må jeg ha med årets familiebilde fra julaften! Det burde jo egentlig vært med i forrige innlegg, men da hadde jeg ikke fått det inn på PC-en ennå. And finally, I have to show this year's family picture from Christmas Eve! It should have been included in the previous post, but then I hadn't got it on the PC yet.


9 kommentarer:

  1. What a beautiful family! A lovely picture! I do love your socks and need to get myself going on some. It is certainly the right time of the year. The intarsia mittens remind me to make myself a new sweater and hat. I haven't made a sweater for myself for years.

    SvarSlett
  2. A lovely family picture. And lovely socks and mittens too.

    SvarSlett
  3. Godt mytt år! Du har starta året bra synes jeg. Fine votter og sokker! Jeg har ikke kasta meg på podcast-bølgen. Men kanskje jeg burde det?

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  4. Herrlig familienbildet. Tusen takk. Glede å se.
    Vi tar et bild fra familien hver år til julaften også... med juletreet.
    Jeg liker vottene med mønster og tovet. Og i alle fall dine sokker er super.
    Hilsene til deg. Ha det fint. Viola

    SvarSlett
  5. Godt nyttår! Ja, det fins mange fine strikkepodcaster. Et forslag fra meg; sjekk ut podcasten Strikketerapi :)

    SvarSlett
  6. Takk for tips, den skal jeg sjekke :) Godt nyttår!

    SvarSlett
  7. Så fine votter og sokker! Du har kommet godt igang i det nye året. Fint familie bilde.

    SvarSlett
  8. Hallo kjære Marit, jeg fant strikkepodcast og jeg kjenner bloggen fra Brit... flott. Takk. Ha det gøy og
    god helg. Viola

    SvarSlett

Thank you all for commenting! If you are an anonymous commenter please sign with your name. Takk for alle kommentarer! Hvis du er anonym kommentator så vil jeg gjerne at du skriver navnet ditt.