lørdag 28. desember 2019

JULEGAVER JEG HAR STRIKKET OG JULEFEIRING /CHRISTMAS GIFTS I HAVE KNITTED AND CHRISTMAS

Nå som julegavene jeg hadde strikket er utdelt, kan jeg også vise bilder av dem.
Jeg fikk et gaveønske før jul om sokker med mønster som på Nordlandskofta. Det fantes et bilde av dem på Instagram, men jeg kunne ikke finne noen oppskrift. Derfor måtte jeg bare bruke mønsterbordene fra Koftemønsteret, og heldigvis passet det med to mønsterrapporter  til maskeantall på sokker. Jeg strikket dem med Silja garn.
Now that the Christmas gifts I had knitted are distributed, I can also show pictures of them.
I got a gift wish before Christmas for socks with pattern like at the jacket Nordlandskofta. There was a picture of the socks on Instagram, but I couldn't find a pattern. Therefore, I  had to use the pattern  from the jacket, and fortunately it fit with two pattern repeats for  number of stitches on socks.  I knitted them with Silja yarn.

NORDLANDS SOKKER
Sokker nr. 24/2019
Design: Tilpasset  etter Nordlandskofta
Garn: Silja
Pinner : 3mm














Jeg har også strikket en oppvaskklut. Det er en klut fra Bitta Mikkelborgs  bok Kluter. Den er strikket i et mercerisert bomullsgarn  og er veldig glatt, så jeg vet ikke hvor bra den er i bruk. Men det var det eneste garnet jeg fant med riktig farge etter juleønske :) Garnet er Catania fra Schachenmayr, og kluten heter Juletrefest. I also knit a dishcloth. It is a cloth from Bitta Mikkelborg's book Kluter. It is knitted in a mercerized cotton yarn and is very smooth, so I don't know how good it is in use. But it was the only yarn I found with the right color for the Christmas wish :) The yarn is Catania from Schachenmayr, and the cloth is called Christmas Tree Party

Og katten til sønn og samboer, lille My, måtte jo også få julegave, så det ble en liten mus med julerød sløyfe!
And my sons cat, little My,  had to get a Christmas present too, so it became a little mouse with a Christmas red bow!



For mange år siden (2008) strikket og tovet jeg et sitteunderlag til meg selv. Og jeg kjøpte garn for å strikke et til mannen min også. Men det har ikke blitt noe av før nå 😏. Endelig fikk han også
sitteunderlag! Måtte bare vente i 11 år 😂 Godt han er tålmodig!
Many years ago (2008) I knit and felted a seating pad for myself. And I bought yarn to knit one for my husband as well. But it has not been done until now 😏. Finally he too got knitted seating pad! He only had to wait for 11 years 😂 It's good he is patient!

Men det har ikke bare vært julegavestrikking i desember. Det har blitt et par sokker til Ravelry gruppeutfordringene også. Jeg har brukt et mønster som passet inn både hos Socks from Stash og
Sock Knitters Anonymous. Sokkene heter Echoes from Karelia og er designet av Tiina Kuu. Hun sier at mønsteret er en hyllest til sin mors Nord Karelske arv. But I have not  only knitted Christmas presents  in December. I have also knitted a pair of socks for the Ravelry group challenges as well. I have used a pattern that fits in both the challenge from Socks from Stash and Sock Knitters Anonymous. The socks are called Echoes from Karelia and are designed by Tiina Kuu. She says the pattern is a tribute to her mother's North Karelian heritage.



ECHOES FROM KARELIA
Sokker nr 25/2019
Design: Tiina Kuu
Garn: Grå Viking Frøya,
rester av Fabel
Pinner 3
Desemberutfordring: Socks from Stash
og Sock Knitters Anonymous





TILBAKEBLIKK PÅ JULEFEIRING 2019 / LOOKING BACK AT CHRISTMAS 2019

Vi har hatt en koselig julefeiring med alle våre tre sønner hjemme. Vi har gleda oss over å være sammen, god mat, brettspill og quiz. Vi begynte med tradisjonell fantasifull pynting av pepperkakehus på lillejulaften! We had a nice Christmas with all three of our sons at home. We enjoyed good familytime, good food, board games and quizzes. We started with traditional and creative decorating of gingerbread house on Little Christmas Eve!
På julaften var det julegudstjeneste i Sarpsborg kirke, så julemiddag med ribbe, medisterpølser, medisterkaker, og riskrem til dessert. Og det var gaver under treet. On Christmas Eve, there was  Christmas service at Sarpsborg church, then Christmas dinner with pork ribs, sausages, meat balls, and Rice cream for dessert. And there were gifts under the tree.

Julenissen hadde rødt hår og skjegg! Santa had red hair and beard!

I løpet av jula må vi også alltid spille Lønningsdag! During Christmas we also always have to play the board game Payday!
Takk for en fin jul! Thanks for a happy Christmas! 




7 kommentarer:

  1. It is like lovely to have all the children with you at Christmas, whatever age!

    SvarSlett
  2. I love all the things you knit! The little mouse is so cute.
    It's lovely that your three sons could all be home for Christmas ( mine were too).
    Happy New Year to you and your family!!

    SvarSlett
  3. Love that red hair! My two sons both have red hair, as did my father. I have the fair skin but missed out on the hair, although when I was younger I did have red highlights that showed up in the sun.

    SvarSlett
  4. Love all the items you have knitted and that mouse is so cute! Did the cat like it? That looks like a fun Christmas, especially with your sons at home.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, they say the cat loves the mouse, It is her favorite toy :)

      Slett
  5. Så koselig å høre om jula di! Mener jeg har sett bilde av disse kjekke sønnene rundt dette bordet en gang før. Årviss pepperkakehus-pynting?

    Riktig godt nytt år fra Ingunn

    PS: Flotte julegaver!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det stemmer nok det, med pepperkakehuspynting :) En siste rest av barndommens deltakelse i juleforberedelser! Vi bruker et av de eskene med ferdigbakt hus. Takket være butikkenes priskrig så det ikke ut til at jeg fikk tak i noe hus iår, men da ordnet mellomste sønn som bor i Oslo opp. På vei hjem fra jobb gikk han innom alle matbutikkene og fant en Joker butikk som hadde to esker igjen. Da fikk han kjøpt et! Så det tyder på det er en aktivitet de syns er morsom å gjøre sammen :)

      Slett

Thank you all for commenting! If you are an anonymous commenter please sign with your name. Takk for alle kommentarer! Hvis du er anonym kommentator så vil jeg gjerne at du skriver navnet ditt.