søndag 30. oktober 2011

FRANGIFLUTTI SJAL / FRANGIFLUTTI SHAWL


Her er det ferdige resultatet  av strikketøyet jeg holdt på med på  turen til Dusa i forrige innlegg.  Det er et Frangiflutti sjal. Frangiflutti betyr molo på italiensk. Sjalet er designet av Edith Filzhof og mønsteret finnes her på Ravelry. Jeg har strikka det av et 100g nøste  Noro Silk Garden Sock garn på pinner nr 4. Da jeg var med på garnvandring i Oslo viste Zirkona fram et slikt sjal hun hadde strikka, og som vi alle ble begeistra for. På forumet Trådsnella er det mange som er bitt av Frangiflutibasillen nå . Jeg viste fram sjalet mitt på strikkekafeen og da var det flere som gjerne ville ha mønsteret der også. Husk hvis dere skal strikke det at alle fellinger skal være på den ene  siden, og alle økninger på den andre siden. Det står litt forvirrende i mønsteret.
Here is the result of the knitting I were doing on the trip to Dusa in the previous post.  It is a Frangiflutti shawl. Frangiflutti means mole in Italian. The shawl is designed by Edith Filzhof and the pattern is found here on Ravelry. I knitted it from one 100g ball of Noro Silk Garden Sock yarn on needles size 4 When I was at the yarn walking in Oslo showed Zircona us such a shawl she had knitted, and  we all liked it very much. On the forum Trådsnella  many people are bitten by the Frangifluti bug now. I showed my shawl on the knitting cafe' and then there were many who wanted the pattern there as well.

På grunn av fellinger i den ene siden og økninger i den andre siden runder sjalet seg fint rundt halsen.
Because of decreases in one side and increases in the other side, rounds the shawl nicely around the neck.


Det kan slenges elegant over skulderen.
It can be thrown elegantly over the shoulder.

Men jeg er ikke av den elegante typen, så jeg foretrekker det godt rundt halsen og ned foran :) Dette er mer meg!
But I'm not the elegant type, so I prefer it around my neck and down in front :) This is me!


Noro garn fås kjøpt hos Tjorven garn på Majorstua i Oslo.  Projo garn har også  Noro garn som kan kjøpes i nettbutikk. Det kan også kjøpes i utenlandske nettbutikker. Jeg kjøpte mitt fra Little Knits. Sjalet kan strikkes i mange andre garnvarianter også, Delight er lettere å få tak i og gir også fine striper. Prøv dere fram med pinnetykkelse etter hvilket garn det brukes. 

19 kommentarer:

  1. Et tøft sjal. Måtte lagre oppskriften. Fikk så lyst til å strikke dette.

    SvarSlett
  2. Dette var lekker. Hvor får du kjøpt garnet da.
    Klem

    SvarSlett
  3. Dette var en morsom variant. Artig at du viser det i bruk. Synes det passa fint til deg. Ha ei fin uke!

    SvarSlett
  4. Det var et stilig sjal. Morsomt. Har ikke sett slike før.
    Ha ei herlig uke i Østfold :)

    SvarSlett
  5. Så flott sjal! Du er en mester med strikkepinnene! Vakre farger i det også! -Margit-

    SvarSlett
  6. Så nydelig!! Her ser jeg for meg at man kan få brukt opp alle restene av garn som passer til pinner 2,5?! Takk for henvisning til mønster, må sjekkes ut :)

    SvarSlett
  7. Så morsomt dette sjalet var.Fint med alle fargene. Det kledde deg godt.

    SvarSlett
  8. BEAUTIFUL!!! Looks so warm and cozy

    SvarSlett
  9. Skjønner godt at dette ble populært!
    Det er et artig skjerf!
    Noe jeg godt kunne tenke meg å lage...

    SvarSlett
  10. Det var kjempestilig. Fikk veldig lyst til å strikke det. Har delightgarn liggende, så kanskje jeg skal prøve det;)
    Ha en fin helg:)

    SvarSlett
  11. Vilken vacker sjal! Och den klär dig väldigt bra.

    Vi här i Pysselstugan har nu lämnat vårt bidrag i pysselstafetten, och lämnar därmed över till dig. Min dotter har bestämt tema: Sport. Lycka till!

    /Nettan

    SvarSlett
  12. Å!
    Nå blir jo ikke lysten til å strikke Frangiflutti mindre, da!

    SvarSlett
  13. Har du norsk oppskrift på Frangiflutti sjalet.Hvis du vil dele den med meg er min mail adresse schaug4247@gmail.com.På forhånd tusen takk.

    SvarSlett
  14. Også jeg spørger om du har opskriften på norsk, for når jeg går ind på raverly, kan jeg kun finde den på hollandsk eller på tysk. mange hilsner Joan Granat: granatjoan@gmail.com

    SvarSlett
  15. Også jeg spørger om du har opskriften på norsk, for når jeg går ind på raverly, kan jeg kun finde den på hollandsk eller på tysk. mange hilsner Joan Granat: granatjoan@gmail.com

    SvarSlett
  16. Hei, er blitt så begeistret for FrangeFlutti-sjal. Kan jeg få oppskriften? min epost-adresse er bjekvi@online.no

    mvh
    Rita Hellem Kvig, Bodø

    SvarSlett
  17. Hallo .Jeg trenger og denne på norsk🙏

    SvarSlett

Thank you all for commenting! If you are an anonymous commenter please sign with your name. Takk for alle kommentarer! Hvis du er anonym kommentator så vil jeg gjerne at du skriver navnet ditt.