tirsdag 29. september 2009

Tovede tøfler / Felted slippers



Jeg viste i et tidligere innlegg strikketøyet mitt med firkanter som skulle bli tøfler. Her har jeg tatt bilder etterhvert som jeg brettet, det er like vanskelig å komme på hvordan det begynner hver gang. Men  nå kan jeg kanskje se på bildene neste gang. Vet ikke om noen blir noe klokere av disse bildene..... Det er kanskje en slik ting man må gjøre før man skjønner det.

I showed earlier my knitting of squares that should be slippers.   I took  photos step by step when I folded them,  it is difficult each time to remember how to do the folding. Maybe I can just look at the pictures next time. I don't know if anyone  can get anything out of it...... Maybe it is one of those things you have to do before you get it.

De første bildene viser undersiden:

The first pictures shows the underside:

Her har jeg snudd det så oversiden kommer opp.

Here I have turned it so the top is up.

Så er de klar til å sys sammen.

Ready to sew them.

Ferdige til toving!

Ready for felting!

Jeg tovet dem på 60 grader i vaskemaskinen, men de var fremdeles ganske vide og store. Så jeg tovet dem på 60 grader en gang til, og da ble de bra. Skikkelig tykke og  varme blir de ihvertfall.

I felted them in the washing machine at 60 C degrees, but they were still too wide and big. So I felted them once more at 60 degrees, and now they got good. At least they are really thick and warm!

Jeg har begynt på et par til med samme type  garn, men nå prøver jeg å strikke dem litt mindre. På de første var hver rute på 18 masker og 18 riller, nå prøver jeg med 16 masker og 16 riller.

I have started on one more pair with the same kind of yarn, but now I am trying to knit them some smaller. On the first pair I knitted 18 stitches and 18 rows gartersticthes. Now  I am knitting 16 of each. 

10 kommentarer:

  1. Hei.Kjempe fine tøfler.Hadde slike tøfler en gang på Husflidlage som tema en gang tidligere.Ha en riktig fin Tirsdagskveld.Bodil

    SvarSlett
  2. Hej! Jag ska försöka mej på att göra sådana tofflor nå'n gång.
    Hur stora är varje ruta i cm? Det kan ju variera med maskantalet efter vilket garn man har.
    Ha en fortsatt skön kväll.
    Kram birgitta

    SvarSlett
  3. Oh, I really like these! I don't knit often enough to hone my skills but this looks like something that I can handle. Could you send me the directions? Do you knit each block separately and then sew each one? I love the felted turnout! You inspire me Marit! :)

    SvarSlett
  4. Så fine de er! Men det ser litt innviklet ut med den brettinga...

    SvarSlett
  5. Sånne er fine - strikket mange av disse for noen år siden... Etter den tid har jeg faktisk glemt dem av, men det bør jeg jo gjøre noe med, ser jeg:-)
    Nå tar jeg fri etter 3 nattevakter, skal sove litt, og ellers bare kose meg i høstværet inne:-)
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  6. Hallo Marit, oh it's amazing how these slippers became after washing machine. They're great!!!! and your son is sooo nice....is he looking for a girlfriend? ;-))
    hugs from still warm Italy (too much for the season)

    SvarSlett
  7. Disse ser utrolig gode og varme ut :-) Ha en riktig fin helg

    SvarSlett
  8. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  9. Hei, hvemm str ca blir det når du strikker 18m og 18 riller?

    hilsen Ida

    SvarSlett

Thank you all for commenting! If you are an anonymous commenter please sign with your name. Takk for alle kommentarer! Hvis du er anonym kommentator så vil jeg gjerne at du skriver navnet ditt.