søndag 5. juni 2022

BOGSTAD MANOR/ BOGSTAD GÅRD


 Mannen min hadde en kontroll på Radiumhospitalet  mandag, og en  kontroll på Rikshospitalet onsdag. Da fant vi ut at vi kunne gjøre det til en liten miniferietur i stedet for å dra fram og tilbake til Oslo annen hver dag. Vi overnattet i hytte på Bogstad Camping fra mandag til onsdag. Kort vei fra campingplassen ligger Bogstad gård. Det er en praktfull stor gammel gård med flott park og utsikt over vannet. Hovedbygningen er fra ca 1760. Peder Anker bodde der fra 1772. Han ble Norges første statsminister i 1814. Det er nok mange viktige personer fra Norgeshistorien som har vanket der.  Jeg tenker nok det var store selskaper, og damer i flotte kjoler som spaserte i parken. Og mennene den gang var da fargerike og fine også. Her er et bilde av Peder Anker med kone og datter,  lånt fra Bogstad gårds hjemmeside. https://bogstad.no/bogstads-historie

My husband had a check-up at Radiumhospitalet on Monday, and a check-up at Rikshospitalet on Wednesday. Then we found out that we could make it a little mini vacation  instead of going back and forth to Oslo every other day. We stayed at  a cabin at Bogstad Camping from Monday to Wednesday. A short distance from the campsite is Bogstad Manor. It is a magnificent large old farm with beautiful park and water views. The main building dates from about 1760. Peder Anker lived there from 1772. He became Norway's first prime minister in 1814. There are probably many important people from Norwegian history who have visited there. I imagine there  was big parties, and ladies in beautiful dresses.  And the men back then were colorful  too. Here is a picture of Peder Anker with his wife and daughter, borrowed from Bogstad Manor's website. https://bogstad.no/bogstads-historie










Bogstad gård er nå et museum. Det var en fin opplevelse å gå rundt i parken og titte. Det er også omvisninger der, men  ikke akkurat da vi var der. Bogstad Manor is now a museum. It was very nice  to walk around in the park.  There are also guided tours , but not exactly when we were there.

Jeg gikk også en tur fra campingplassen til Lysakerelva, som renner ut fra Bogstadvannet. Stien gikk langs elva, og det var så vakkert med det friske grønne løvet på trærne. Det var også mye svarttrost som sang så vakkert. I also  walked from the campsite to Lysakerelva, which starts from Bogstadvannet. The path went along the river, and it was so beautiful with the fresh green leaves on the trees. There was also a lot of blackbirds singing so beautifully. 




Dette er ikke det en vanligvis tenker på med en Oslotur! Men så landlig og fint er det bare ca 15 minutter fra Oslo sentrum. This is not a typical Oslo trip! But  only about 15 minutes from Oslo city center it is so rural and peaceful. 


Det har vært deilig sommervær de siste dagene med 20 til 23grader, så da var det fint at jeg har strikket ferdig en sommertopp. Det er en Peacock tee fra Lene Holme Samsøe. Mønsteret kom i fjor sommer, og alle strikket den da. Men jeg ventet til i år, jeg følger min egen trend. 😊 Jeg har strikket den i Garnstudio DROPS Belle.  


It has been lovely summer weather the last  days with 20 to 23 C degrees, so  it was nice that I have finished knitting a summer top. It is a Peacock tee from Lene Holme Samsøe. The pattern came last summer, and everyone knitted it then. But I waited until this year, I follow my own trend.😊  I have knitted it in Garnstudio DROPS Belle. 






5 kommentarer:

  1. How lovely that you could combine necessary hospital appointments with a pleasant stay in a campground. Visiting Bogstad Manor must have been very interesting. It's a very impressive looking home.

    SvarSlett
  2. Toppen din er fantastisk Marit. Kos deg i våren og sommer.
    Jeg elsker Bogstad, for et vakkert sted. Takk for flotte bilder og spesielt linken. Jeg likte det... og i morgen er det bakedag på Borgstad :-)) ... (Jeg har også laget deig til surdeigsbrødet mitt og det skal bakes i morgen tidlig... Kornet kjøper jeg av bønder.)
    Klem fra Viola

    SvarSlett
  3. What a beautiful place! I hope your hubby's tests went well. We do so much of that now, too. Your sweater is very pretty and looks comfy for Summer.

    SvarSlett
  4. What a lovely old home. Imagine living in a place like that :)

    SvarSlett
  5. Hei Marit, det var en nydelig topp du har strikket i en fin blåfarge,
    Tusen takk for koslige kommentarer på bloggen min. I morgen reiser vi til Kreta og bilder vil komme etterhvert .3 år siden sist og jeg gru gleder meg. Ha en flott kveld.

    SvarSlett

Thank you all for commenting! If you are an anonymous commenter please sign with your name. Takk for alle kommentarer! Hvis du er anonym kommentator så vil jeg gjerne at du skriver navnet ditt.