lørdag 23. mars 2019

VÅR! / SPRING!


Det har vært en deilig vårlig uke! I mitt innlegg fra forrige lørdag var det fremdeles snø. Men hele søndagen regna det og på mandag var snøen borte.  Før den siste snøen kom for to uker siden kunne jeg bare se grønne topper av krokusen opp av jorda. Etter en uke under ca 15 cm snø, dukket de fram med synlige lilla knopper da snøen smeltet! Og nå blomstrer de for fullt. Naturen er forunderlig.
It's been a lovely spring week! In my post from last Saturday there was still snow. But  it rained all Sunday  and on Monday the snow was gone. Before the last snow came two weeks ago, I could only see the green of the crocus  After a week under about 15 cm of snow, they appeared with visible purple buds when the snow melted! And now they are blooming fully. Nature is marvelous.

På onsdag var vi en tur på Mærrapanna, det flotte friluftsområdet ved sjøen, nær Fredrikstad.  Selv om landskapet med de fine rundslipte fjellknausene er ganske uforanderlig, gir forskjellig lys og vær alltid et nytt inntrykk. Her lager skyggene fra trærne vakre dekorasjoner på fjellveggen.  On Wednesday we were a trip to Mærrapanna, the beautiful nature area by the sea, near Fredrikstad. Although the landscape with the fine rounded rocks is quite immutable, the  different light  always gives a new impression. Here the shadows from the trees make beautiful decorations on the mountain wall.



Jeg har tatt utallige bilder av det før, men jeg måtte jeg ta nye bilder denne gangen også
I have taken countless pictures of it before, but I had to take new pictures this time too  😊

Det var deilig å nyte sola og se ut over sjøen. It was great to enjoy the sun and look at the sea.




I dag har vi vært en tur på Vister igjen. Stor forandring siden forrige lørdag, nå var all snøen borte. Today we have been a trip on Vister again. Great change since last Saturday, now all the snow was gone.







Og i veikanten fikk vi øye på vårens budbringer, den første hestehoven! Denne bitte lille blomsten som så fin og gul lyser opp og sprer glede og håp. And at the roadside we saw the messenger of the spring, the first Colts foot (Tussilago farfara)! This tiny flower that  so nice and yellow lights up and spreads joy and hope.

Jeg har tidligere skrevet om sangskattene fra den gamle skolesangboka, og når jeg ser hestehoven tenker jeg på disse ordene fra denne salmen av Elias Blix. I have previously written about the song treasures from the old school songbook, and when I see the Colts foot , I think of these words from the hymn by Elias Blix.  It is difficult to translate hymns, but it says something like this:  There are beautiful moments when spring comes here north,
and again as a miracle new life of dead grows. 

"No livnar det i lundar, no lauvast det i lid,
den heile skapning stundar no fram til sumars tid.
Det er vel fagre stunder når våren kjem her nord,
og atter som eit under nytt liv av daude gror."

4 kommentarer:

  1. How I love the purple crocus flowers- a real sign of Spring! Lovely pictures

    SvarSlett
  2. Så fint det er der du bor! Her har også de første vårblomstene tittet frem, men i dag snør det så mye hos oss at alt er borte igjen. Typisk vårvær 😊

    SvarSlett
  3. Så herlige bilder, jeg har stor glede å se. Tusen Takk. Jeg liker fjelle fra Fredrikstad... jeg vil se gjerne :-)))
    Takk for dikt ... vi har også: Strøm og bekker er frigjort fra isen. Gjennom det vår-inspirerende, forfriskende utseende, i dalen grådighet for håp lyksalighet. Den gamle vinteren, i svakhet, trakk seg tilbake til robuste fjell... Johann Wolfgang Goethe
    Vom Eise befreit sind Strom und Bäche Durch des Frühlings holden, belebenden Blick, Im Tale grünet Hoffnungsglück, Der alte Winter, in seiner Schwäche, Zog sich in rauhe Berge zurück.
    Vår-hilsene til deg. God uke for deg.

    SvarSlett
  4. Så flotte vårbilder du har tatt. Var antydning til vår for noen dager siden her også, men nå er det blitt hvitt igjen. Håper snøen smelter fort for nå ønsker jeg meg vår og blomster. Flotte sokker du strikker også. Jeg har aldri vært så glad i å strikke sokker, men har faktisk et par på pinnene nå og jeg koser meg med å strikke på dem. Har til og med tatt frem mer sokkegarn fra lageret og håper dermed at sokkeentusiasmen fortsetter litt til.

    SvarSlett

Thank you all for commenting! If you are an anonymous commenter please sign with your name. Takk for alle kommentarer! Hvis du er anonym kommentator så vil jeg gjerne at du skriver navnet ditt.