søndag 7. april 2024

APRIL WINTER OR SPRING ? / APRIL VINTER ELLER VÅR?


I mitt forrige innlegg  1. april skrev jeg om deilig vårsol. Det var ingen aprilspøk, men noen dager senere så det slik ut! Vi fikk 10 cm med snø 4. og 5. april. Heldigvis er det vår i luften, så snøen  smeltet allerede bort igjen i løpet av gårsdagen. Men den skapte problemer mens den var der, mange hadde byttet til sommerdekk og i følge avisa var det mange  utforkjøringer på grunn av det.

 

In my previous post on April 1, I wrote about lovely spring and sunshine. It wasn't an April Fool's joke, but a few days later it looked like winter! We got 10 cm of snow on 4. and 5. April. Fortunately, spring is in the air, so the snow already melted away again during yesterday. But it caused problems while it was there, many had changed to summer tires and according to the newspaper, many cars had skidded off the road because of it.


Fra typisk aprilvær til (typisk) sokkestrikk. Par nummer 12 er ferdig. Det er Mountain Pine sokker av Stone Knits. Det er samme designer som jeg har strikket flere sokker av fra hennes bok. Men disse var ikke fra boken, så det ser ut til at jeg har sansen for hennes mønstre. Inspirasjonen denne gangen fikk jeg i en gruppe på Ravelry som heter Sock Knitters Anonymous. Der var månedens utfordring å strikke et mønster som begynte på samme  bokstav som navnet ditt. De er strikket i Drops Nord. De har en hælfelling som jeg ikke har prøvd før,  den ble kalt boomerang hæl. Jeg foretrekker den hæltypen jeg vanligvis bruker, vet ikke hva den heter med den er med hælkappe og opplukking av masker. Men noen ganger får en lyst på utfordringen til å prøve noe nytt. Det har sikkert med øvelse å gjøre, men jeg syntes ikke  jeg fikk denne hælen pen.  From typical April weather to (typical) knitting socks. Pair number 12 is finished. It's Mountain Pine socks by Stone Knits. It is the same designer from whom I have knitted several socks from her book. But these weren't from the book, so it seems I have a flair for her patterns. I got the inspiration this time in a group on Ravelry called Sock Knitters Anonymous. This month's challenge was to knit a pattern that started with the same letter as your name. They are knitted in Drops Nord. They have a heel  that I haven't tried before, it was called the boomerang heel. I prefer the type of heel I usually knit, don't know what it's called it is with a heel flap and picking up stitches. But sometimes you want to follow the pattern and the challenge to try something new. It probably has to do with practice, but I didn't think I got this heel pretty. 



4 kommentarer:

  1. An unexpected April snowfall can cause problems. I'm glad it melted quickly.
    The latest socks are cute. I like your little sprig of pine in the picture 💚

    In answer to your question about Impossible Pie. On the internet there are many recipes for "Impossible" pies, both savoury and sweet. They are so called because they sort of make their own crust as they bake. Around here we have them often because they're so quick to make. They call for BISQUICK which you may not find in Norway but there are also recipes how to make your own.

    SvarSlett
  2. Jeg synes sokkene dine ble riktig fine, og jeg ser ikke noe "feil" med den hælen. Snøen fikk vi også i rikt monn. Fint at den nye snøen tærer på den gamle, men her er det mye å ta av. Tar sjansen på å ønske deg en riktig fin vår, og så går jeg i piggsko enn så lenge.....

    Klem Ingunn

    SvarSlett
  3. Fine sokker, kjære Marit.
    Vi hadde også så flott vær i påsken, rundt 20 grader, og så ble det kjøligere, for så å bli spesielt varmt igjen til i går, 26 grader og rent solskinn... drømmen. Jeg har følelsen av at alle hoppet rundt av glede :-)
    I dag er det 10 grader og temperaturene skal visstnok synke til 5 grader... Håper det ikke blir frost, for det ville ikke vært bra for treblomstringen.
    Mange hilsener til deg,
    og jeg er sikker på at du har sokker på pinnene. Jeg har tråd i symaskinen.
    Klem fra Viola

    SvarSlett
  4. We also have Summer days and suddenly back to winter! We don’t know how to dress and it is hot and cold. Thank you for your Birthday wishes. Have a good weekend.

    SvarSlett

Thank you all for commenting! If you are an anonymous commenter please sign with your name. Takk for alle kommentarer! Hvis du er anonym kommentator så vil jeg gjerne at du skriver navnet ditt.