tirsdag 27. februar 2024

WHAT HAPPENED IN FEBRUARY / HVA HENDTE I FEBRUAR

 


Siden mitt forrige innlegg fikk vi en ny runde med snø. Men mildere vær og mye regn den siste uken har tatt knekken på snøen  og  nå er det bare veier, snø og is er borte! Det er deilig å endelig kunne gå uten brodder. Februar har likevel vært en fin måned, selv om været har vært skiftende. Jeg blir stadig inspirert av samstrikker og koser meg med strikking. Det første jeg vil vise er Marit votter! Ja, mønsteret heter MARIT. Da måtte jeg selvfølgelig strikke dem. Det mønsteret oppdaget jeg gjennom Brit Strikkenerds samstrikk med design fra  Skeindeer Knit. De er strikket i et eksklusivt garn, Villsaugarn fra Nerklubben gård. Villsau er en gammel norsk sauerase som går ute hele året. På Brit Strikkenerds og mannen Olas gård Nerklubben har de villsau og Brit har tatt initiativet til å få spunnet garn av ulla fra villsauene. Garnet er spunnet på Selbu spinneri. Det ble deilig tykke votter. De blir gode hvis det blir en ny kald vinter. Jeg tenkte at garnet ville være litt rustikt og grovt, men det er faktisk godt og mykt. Og så har fargene fått  navn etter sauer  som har de fargene. Det grå garnet heter Grårygg, og det brunsvarte Balder. 

Since my last post we got another round of snow. But it has been milder weather and a lot of rain in the last week so now snow and ice are gone! It's nice to be able to walk without ice spikes on the boots. February has nevertheless been a nice month, even though the weather has been changeable. I love my knitting.  The first thing I want to show is Marit's mittens! Yes, the pattern is called MARIT. Then I had to knit them of course. I discovered that pattern through Brit Strikkenerd's knit-along with designs from Skeindeer Design. They are knitted in an exclusive yarn, Villsaugarn from Nerklubben farm. Villsau, or wild sheep, is an old Norwegian breed of sheep that goes outside all year round. On Brit Strikkenerd's and her husband Ola's farm Nerklubben, they have Villsau and Brit has taken the initiative to get yarn spun from wool from the wild sheep. The yarn is spun at Selbu spinneri. It turned out deliciously thick mittens. They will be good if there is another cold winter. I thought the yarn would be a bit rustic and rough, but it's actually nice and soft. And then the colors have been named after sheep with those colours. The gray yarn is called Grårygg, and the brown-black Balder.



Sokkestrikkingen min fortsetter med full styrke. Sokkepar nr. 4 er Martesokker fra Marit Bergsrønning. De er i Garnbutikken Fortunas sokkesamstrikk 12 i 24. Jeg har strikket dem i Drops Fabel. My sock knitting continues . Pair of socks no. 4 are Marte socks from Marit Bergsrønning. They are in Garnbutikken Fortuna's knit-along 12 in 24. I have knitted them in Drops Fabel.



Sokkepar nr. 5 er også et design fra Skeindeer Knits. De heter Selbusokker. Jeg prøver å bare bruke restegarn og garn fra garnlageret mitt. Jeg plukket fram to restenøster med rødt garn. Da den første sokken var ferdig skulle jeg begynne på det andre  nøstet, og oppdaget da at det var fra et annet innfargings parti. Det ene nøstet hadde en mye varmere rødfarge enn det andre. Jeg vet jo at fargepartier kan ha forskjeller, men tenkte ikke på å sjekke det. Så det ble sokker med to forskjellige fargenyanser. Det synes ikke så godt på bildet. Disse er også strikket i Drops Fabel.  Pair of socks No. 5 is also a design from Skeindeer Knits. They are called Selbusokker. I try to only use leftover yarn and yarn from my yarn stash. I picked two leftover skeins with red yarn. When the first sock was finished, I was going to start on the second skein, and then I noticed that it was from another dyeing batch. One skein had a much warmer red color than the other. I know that color lots can have differences, but I didn't think to check. So they were socks with two different color shades. It doesn't show so much in the picture. These are also knitted in Drops Fabel.

En annen stor begivenhet i februar var min feiring av bursdag. Jeg rundet 70 denne gangen. Litt blandede følelser for det, det høres så mye ut, tenker at nå blir jeg gammel! Men jeg er jo den samme og det viktigste er at en setter pris på alt det gode en har, og ser  gledene i hver dag. Jeg har så mye å være takknemlig for. Den flotte gjengen min - min kjære mann, tre sønner, og en svigerdatter, gjorde dagen min til en av de beste bursdager jeg har hatt 💕

Another big event in February was my birthday celebration. I turned 70 this time. A bit mixed feelings about it, it sounds like a lot, think I'm getting old now! But I am the same and the most important thing is to  appreciate all the good things I have, and see the joys in every day. I have so much to be thankful for. My great family - my dear husband, three sons, and a daughter-in-law, made my day to one of the best birthdays I have had 💕

 Vi bestilte deilig pizza fra restauranten Mr. Sulten. We enjoyed  delicious pizzas ordered from the restaurant Mr. Sulten (Mr. Hungry) .

 💖

Til kaffen kom også min kjære bror og kona. Som dere ser gikk det unna på kakene! My brother and his wife came later to coffee and cake. The cakes were popular!


Og når en har jubileum er en heldig og får så mange vakre blomster! And when it is anniversary you are lucky to get such beautiful flowers! 

18 kommentarer:

  1. Happy Birthday! Welcome to the 70's. ;) I LOVE your Marit mittens! They are beautiful! The two red haired Vikings at your table look just like my two brothers.

    SvarSlett
  2. Belated Birthday wishes 💗🎈🎁🎈💗 Nice that your family celebrated with you.
    I see you received lots of flowers!
    The namesake mittens are very lovely as are the socks.

    SvarSlett
  3. Gratulerer med 70-årsdagen! Hurra for deg! Ser ut til at du har hatt fin feiring av dagen. Nydelige strikkearbeider! Vi er heldige som har denne interessen. Jeg pleier å si at har jeg ikke lyst til å strikke er jeg ikke frisk. Du er så flink til å finne nye oppskrifter. Ønsker deg alt godt videre i 70-årene! Nyt hver dag!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, kommentaren lå upublisert. Ja, strikking er en stor glede :)

      Slett
  4. Happy birthday dear friend. So lovely to have family to celebrate with you. The mittens are lovely

    SvarSlett
  5. Gratulerer så masse med vel overstått!
    Selv rundet jeg i september og er enig i at det er masse blandete følelser som jeg ikke hadde da jeg var 69 hehe. Merkelige greier!
    Marit vottene ble knallfine, nesten så jeg har lyst å strikke de selv. Du er flink! Hilsen Annette

    SvarSlett
  6. The mittens floral design reminds me of a dogwood flower. Love them! And a very Happy Birthday to you! So glad you had such a wonderful gathering to celebrate You!! Much deserved!

    SvarSlett
  7. Gratulerer med vel overstått 70-årsdag! Og fine plagg du har strikka! Kommentaren jeg skrev her om dagen forsvant. Prøver igjen.

    Klem Ingunn

    SvarSlett
  8. Tusen takk for hyggelig kommentar på bloggen min. Alltid hyggelig med tilbakemeldinger. Nydelig strikketøy du viser også. Her går det sakte med håndarbeid, venter spent på ny symaskin hvis den gamle ikke kan bli ordnet. Ha en fin uke, klem fra meg.

    SvarSlett
  9. Gratulerer så masse med å ha rundet 70! Jeg gjør det samme i juni! Det er rart. Nå har jeg akkurat skrevet ferdig et festskrift i forbindelse med at det er 100 år siden mor ble født. Jeg ble døpt på hennes 30-årsdag. Gratulerer også med kvinnedagen i dag! :)

    SvarSlett
  10. Kjære Marit, jeg har liksom savnet å komme på besøk, men jeg må si jeg har ikke vært så mye ute i bloggland i det siste... Først og fremst, gratulerer så mye med den store bursdagen din i februar, alle de beste ønsker til deg. Det stemmer, påskjønnelsen av tingene vi har - jeg er forresten også et februarbarn og har også hatt en fin feiring med familien :-))
    Marit votterne dine er flotte, du kan til og med se på skjermen at det er et fantastisk garn... ekte favorittvotter.
    En stor klem fra Viola

    SvarSlett
  11. A very happy belated Birthday!
    The pattern of the gloves and socks are beautiful!

    SvarSlett

Thank you all for commenting! If you are an anonymous commenter please sign with your name. Takk for alle kommentarer! Hvis du er anonym kommentator så vil jeg gjerne at du skriver navnet ditt.