lørdag 14. oktober 2023

SUMMER SUN IN A SOCK / SOMMERSOL I EN SOKK

 

I juli skrev jeg om mitt første forsøk på solfarging av garn. Her er link til det jeg skrev da: SOLAR DYEING OF YARN /SOLFARGING AV GARN. Nå kommer en oppsummering av hele prosjektet. In July, I wrote about my first attempt at solar dyeing yarn. This is a link to what I wrote then: SOLAR DYEING OF YARN. Here comes a summary of the entire project.

Det var så morsomt så jeg fortsatte med mine eksperimenter. Jeg begynner med det siste forsøket som ble mest vellykket. I slutten av juli blomstret Kanadagullris villig i skråningen utenfor her.    It was so much fun so I continued with my experiments. I will start with the last attempt that was the most successful. At the end of July, the Canadian Goldenrod flowered willingly on the slope outside here.

Jeg plukket og fylte et glass med garn og de gule blomstene. I picked and filled a glass with yarn and the yellow flowers.


Noen  uker senere hadde jeg fått dette knallgule garnet! A few weeks later I had this bright yellow yarn!


Og det ble til disse sokkene! Mønsteret heter Winter Stroll socks (Vinter tur), av Marie-Elyse Dugal.  Det kan jo være fint med vintertur sokker som minner om sommerens sol! Det eneste som er litt dumt, er at garnet er litt tykkere enn det jeg liker i sokkegarn. Vi har god varm leilighet med gulvvarme, og de er litt for tykke til vinterstøvlene mine.  Men jeg skal bruke dem!! Jeg må gjøre et nytt forsøk neste år med tynnere garn.  

And from the yarn I got  these socks! The pattern is called Winter Stroll socks, by Marie-Elyse Dugal. It can be nice to have winter socks that remind you of the summer sun! The only problem is  that the yarn is a little thicker than what I like in sock yarn. We have a nice warm apartment with underfloor heating. And they are slightly too thick for my winter boots. But I will use them!! I will have to try again next year with thinner yarn.


Det andre forsøket mitt som var med skall fra rød og gul løk  ga et uventet resultat. Etter det jeg har sett fra andre forventet jeg en litt rustbrunt/oransje farge. Da jeg tok opp garnet så vannet burgunder ut, som fra rød løk. Men garnet var grønt med litt brunskjær. My second attempt which was with skins from red and yellow onions gave an unexpected result. From what I've seen from others I was expecting a slightly rusty brown/orange colour. When I picked up the yarn, the water looked burgundy, like from red onions. But the yarn was green with a slight brownish tint.

Dette garnet ble til Floofy House socks, av Kay F. Jones. From this yarn I made Floofy House socks, by Kay F. Jones. 




Og til slutt tilbakeblikk på det første fargeprosjektet, med bjørkeløv og diverse andre vekster. Sokkene er Mercury Socks av Kim Drotar 

And finally, a look back at the first solar dyeing project, with birch leaves and various other plants. The socks are Mercury Socks by Kim Drotar









Her er hele samlingen av solfargede sokker 😎 Here is the entire collection of solar dyed  socks 😎


Det har vært veldig morsomt og spennende så det blir nok nye prosjekter neste sommer. 

It has been very fun and exciting, so there will probably be new projects next summer.




4 kommentarer:

  1. Your efforts turned out very well! We have goldenrod here in the Midwest, but it's often mistaken for ragweed and cut down.

    SvarSlett
  2. Goldenrod is considered an invasive plant in many areas here in Canada but MY Goodness it can make the most amazing yellow yarn. I like all 3 pair of the recent experiment but the yellow ones would be my favourite. Happy Autumn. Granny M

    SvarSlett
  3. It is well done! I like all your experimented colours.

    SvarSlett
  4. Så spennende! Det gule garnet falt i min smak, og det ble fine sokker.

    SvarSlett

Thank you all for commenting! If you are an anonymous commenter please sign with your name. Takk for alle kommentarer! Hvis du er anonym kommentator så vil jeg gjerne at du skriver navnet ditt.