søndag 17. januar 2021

NORSK TRADISJONELL FANAKOFTE I UTRADISJONELLE FARGER / NORWEGIAN TRADITIONAL FANA JACKET IN UNTRADITIONAL COLORS


Jeg har vist fram bilder av Fanakofta underveis i flere innlegg. Nå er den FERDIG! Jeg ble veldig godt fornøyd, liker fargene så godt. Og  akkurat da jeg kom til stjerneborden passet det med at fargeskiftet ble gult! Skulle tro jeg hadde nøstet fram til gult, men det var helt tilfeldig. Tror dette er det jeg er  mest fornøyd med å ha strikket noen gang. Den passer perfekt og er deilig og varm.  Jeg kjøpte garnet på et Projo strikketreff på Slobrua i 2013. Noen ganger tar det tid  å finne det perfekte prosjektet når en har et fint garn.



I have shown picture of the Fanakofte on it's way in several posts. Now it is DONE! I am so happy, I love the colors so much. Right when I came to the star pattern, the color changed to yellow! I didn't do anything to make it that way. It fit so well. I think this is what I am most happy to have ever knitted. It fits perfectly and is so nice and warm. I bought the yarn at a Projo knitting gathering in 2013. It can take some time to find the right project when you have a beautiful yarn. 








Vi har fått litt snø her nå, og det har vært veldig kaldt. Så det passer bra med ny varm jakke 😊Det har vært nede i -13 C. På dagtid har det vært rundt -7 C, så det har ikke blitt så lange turer ute. Men med godt ulltøy å kle på seg går det bra likevel. 

We have got a little snow here now, and it has been cold. So it is good with a new warm jacket 😊 It has been down to -13C  (8 F). At daytime it has been about -7 C (19 F), so our walks have not been too long. But when dress with wool it is not too bad. 

Og hjemme kan vi kose oss med god varme i ovnen! And at home we can enjoy a fire in the fireplace ! 



10 kommentarer:

  1. What a beautiful Kofte, beautiful colourwork, and it looks so good on you! I'm sure you'll enjoy wearing it a lot.

    SvarSlett
  2. Your new warm wool jacket turned out perfect and looks great on you too. It was well worth the wait to find just the right project.
    We haven't had any minus 13 so far but winter is far from over. No snow here either.

    SvarSlett
  3. Such a beautiful make, I love the colour combination. So nice to see your beautiful surroundings and your cosy fire.

    SvarSlett
  4. Hei, fant din blog sånn helt tilfeldig og jammen vet jeg nå hva jeg skal gjøre med garnet som jeg bare måtte ha for endel år siden...og som ble liggende... Kjempeflott Fana kofte! Gratulerer! Har visst mønsteret liggende fra gamle dager men kunne godt tenkt meg å strikke rundfelling. Hater for mye montering hehe Må visst lete på nett for å få tak i mønsteret.
    Tusen takk, det var dagens lysglimt;-)
    Hilsen Annette

    SvarSlett
    Svar
    1. Fint å kunne være til inspirasjon, lykke til! Jeg strikket etter oppskrift i Gerd Auestads bok Strikk med glade farger. Men det ligger sikkert rundfellingoppskrift på nett også :)

      Slett
    2. Hei Marit, tusen takk for hyggelig svar. Prosjektet må visst settes på vent en stund fordi jeg ikke fant noe på nettet. Må visst finne ut selv etterhvert og det tar jo litt tid. Men helt greit, en Fana kofte med rundfelling slik din skal det bli! Mine farver er mere duse enn dine men tror likevel det blir en perfekt måte å bruke garnet på! Ønsker deg en god helg! Hilsen Annette

      Slett
  5. Mange hilser til deg Marit... til snølandet :-)
    Så herlig din vakker Fanakofte var ferdig. Gratulere. Ser ut veldig god. Så god nå i det kaldt været.
    Takk for bilder. Kos deg... med hvit vinterværet... og peisen er fin.
    God uke fortsatt. Viola

    SvarSlett
  6. Your jacket is gorgeous, and looks very nice on you. You finished it just in time to keep yourself warmer in that snow :)

    SvarSlett
  7. Den kofta ble nydelig til deg! Skjønner godt at det er blitt en favoritt. Jeg har også en Fanakoftei Kauni og Finull, og den er i daglig bruk nå. Vi er inne i en kuldeperiode, 21 minus i skrivende stund. Men det er helt vanlig med kulde i januar her, og i år er vi glad for alt som er vanlig. Det ble en skitur i dag i 16 kuldegrader, og det gikk helt fint med ull innerst +++. Det er jo nydelig i sola.

    Klem

    SvarSlett

Thank you all for commenting! If you are an anonymous commenter please sign with your name. Takk for alle kommentarer! Hvis du er anonym kommentator så vil jeg gjerne at du skriver navnet ditt.