tirsdag 31. oktober 2023

SUDDENLY WINTER IN OCTOBER/ PLUTSELIG VINTER I OKTOBER


I går snødde og snødde det hele dagen. Og som alltid når den første snøen kommer tidlig var det fullstendig kaos i trafikken. Mange store vogntog med sommerdekk  sto fast i trafikken. Jeg var forberedt og hadde fått bytta til vinterdekk før helga, men behøvde heldigvis ikke ut å kjøre. Yesterday it was snowing all day. And as always when the first snow comes early, there was complete chaos in the traffic. Many large vehicles with summer tires were stuck in traffic. I was prepared and had changed to winter tires before the weekend, but luckily I didn't have to drive.



I dag har det vært grått oppholdsvær og snøen ligger fortsatt. Jeg kan ikke huske at det har kommet så mye snø som har blitt liggende i oktober før. Today the weather has been gray and the snow is still there. I can't remember that there has been so much snow that has been staying in October before.

Stolene på verandaen har fått nye fine hvite puter! The chairs on the balcony have new white cushions!


Jeg har strikket et par sokker som heter Høstskogsokker. De ble akkurat ferdige da høstskogen forsvant under snøen! De er designet av Birkebolla_strikk. Da jeg så dem tenkte jeg med en gang på et restegarn i høstfarger som jeg hadde liggende. Det er et håndfarget garn og jeg tror det er fra Stulen strikk. Tror det het høstløv. De var veldig morsomme å strikke. Det var så fint å se hvordan fargene i garnet passet så fint til å lage høstfargede løv. 


I have knitted a pair of socks called "Høstskogsokker" = Autumn Forest socks. They were just finished when the autumn forest disappeared under the snow! They are designed by Birkebolla_strikk. When I saw them, I immediately thought of a leftover yarn in autumn colors that I had in my yarn stash. It's a hand-dyed yarn and I think it's from Stulen strikk. I think it was called "høstløv"= autumn leaves. They were so fun to knit. It was  nice to see how the colors in the yarn fit so well to create the autumn colors in the leaf  pattern.



Jeg har også strikket ferdig Erlejakken, en cardiganjakke i tynn Kidsilk Erle fra Dale garn. Den er strikket med dobbel tråd. Mønsteret er fra boken Bystrikk no. 5 av Ingunn Myklebust, også kjent som Knitting Inna. Den mangler riktignok knapper, men jeg har ikke noen som passer, så jeg må få kjøpt noen først. Riktig farge på jakka er den mørkeste. 

I have also finished knitting the Erlejakken, a cardigan jacket in thin Kidsilk Erle from Dale yarn. It is knitted with double thread. The pattern is from the book Bystrikk no. 5 by Ingunn Myklebust, also known as Knitting Inna. It does lack buttons, but I don't have any that fit, so I have to buy some first. The darkest color is the right color on the cardigan. 


I forrige blogginnlegg nevnte jeg   Rosa sløyfe aksjonen som pågår i oktober,  med samstrikk i rosa og donering av penger til Brystkreftforeningen . Rosa er ikke helt min farge, men jeg fant et restenøste med litt rosa i, og det ble et par små barnesokker. In the previous blog post, I mentioned the Pink ribbon campaign which is ongoing in October, with knitting in pink and donating money to the Breast Cancer Association. Pink isn't quite my colour, but I found a scrap with a bit of pink in it, and it became a pair of small children's socks. 



6 kommentarer:

  1. Kjempefine høstskogsokker! Og den Erlejakken kommer du til å bli glad i tror jeg. Det er mange som er glad i rosa, og de små sokkene er riktig søte.

    SvarSlett
  2. I can just imagine how interesting it would be to have the Autumn pattern and colour appear as you knit those socks. They look lovely! The snow also looks lovely but is very inconvenient for drivers. Especially those who still have summer tires on their vehicles.
    Happy November ❤❤ Granny Marigold

    SvarSlett
  3. So much snow so early! I can see that you do need all your lovely knitted things now :-)

    SvarSlett
  4. Lovely snow! I love your socks.

    SvarSlett
  5. Someday you are going to inspire me to learn to knit! I just adore those autumn socks!!

    SvarSlett

Thank you all for commenting! If you are an anonymous commenter please sign with your name. Takk for alle kommentarer! Hvis du er anonym kommentator så vil jeg gjerne at du skriver navnet ditt.