mandag 5. oktober 2009

OPPSKRIFT FIRKANTTØFLER / PATTERN SQUARE SLIPPERS


Her er et nytt par med tovede tøfler.

Here is one more pair of the Square slippers.

Det er noen som har spurt om oppskriften på firkanttøflene jeg har strikket. Størrelsen vil variere med type garn og hvordan det tover og krymper i vaskemaskinen. I utgangspunktet har jeg pleid å bruke garn med strikkefasthet 23-24 m på pinner 3 1/2 til 4. Slik som Vestlandsgarn, Østlandsgarn o.l. Og husk at det må være ren ull, og ikke superwash behandlet. Legg opp 18 m. Jeg brukte pinner nr. 4.  Strikk frem og tilbake slik at det blir rillestrikk. Strikk til det er 18 riller, da bytter du til ny farge. Strikk 18 riller med den fargen, og bytt igjen. Fortsett til du har 6 slike ruter. Fell av. Plukk så opp 18 masker på høyre side av 2. rute fra begynnelsen. Strikk 18 riller der og fell av. Og plukk opp 18 masker på venstre side av 5. rute og strikk 18 riller og fell av. Da skal du ha en slik remse:   (Jeg hadde litt for lite blått garn, derfor er det en rød stripe ytterst på den ene blå "side"ruta)

Da er det bare å feste trådene og begynne å brette. Se bretting her. Jeg syns det er lurt å sette de kantene som skal sys sammen med en sikkerhetsnål. Da ser man jo også om det man har brettet blir en tøffel!  Sy sammen. De ser litt snodige ut før toving. Vestlandsgarn har jeg tovet på 40 grader, men dette garnet jeg har brukt nå måtte jeg bruke 60 grader på. Det lønner seg å begynne med det laveste og heller tove flere ganger. Lykke til! Spør meg hvis jeg har skrevet noe uklart og du lurer på noe.

There are some that have asked for the pattern for the Square slippers. I have tried to write it down. The size will depend on how the yarn is felting. I think the original pattern was knitted with yarn with 23 - 24 st / 10 cm on needles 3 1/2 to 4. I don't know what  yarn and needle size that will bewith US needles. It has to be 100 % wool and not any kind of Super wash. Cast on 18 stitches, I used needles 4.  Knit in garter knitting, just knit each row. When you can count 18 purl rows, change to another color. Knit to 18 more purl rows, change color. Knit like this to you have a long row with 6  squares. Cast off. Pick up 18 stitches along the right side of the 2. square from the beginning. Knit to 18 purl rows there too, cast off. Pick up 18 stitches along the left side of the 5. square and do the same here. Then you have a knittining like this:

(I had not enough blue yarn, therefor there is a red stripe at the end of the blue side square)

Then you can weave the ends and start folding.  See the folding here. It is smart to  use safety pins on the sides that shall be sewn together when you are folding. Then you will see if it gets right and will be a slipper! Sew them together,  they  will look a bit funny before felting. Felt them in the washing machine. It is best to try at low temperature first, maybe 105 F degrees. If it is not enough felted try once more. Some yarns need 140 F degrees to be felted. You just have to try. Good luck! Ask me if I have written some you don't understand. 

6 kommentarer:

  1. Hej! Roligt att få en beskrivning på dessa tofflor som jag sett på många bloggar. Ska nog försöka med på ett par sådana när jag får tid.
    Ha en fortsatt skön vecka.
    Kramar till dej.
    Birgitta

    SvarSlett
  2. Nå er det ei stund siden eg har besøkt deg her. Møye nytt.
    Fine tøfler du har laga.
    Det er den brettingen som er noe herk.
    Ser du hadde jo ein kjempe grei beskrivning på det du. Kansje eg sko laga noen sånne til julegaver i år.
    ; )
    Ønske deg ei fin ny uke.

    SvarSlett
  3. De ser så gode ut sånne tøfler.
    Jeg skal strikke et par ensfargede tøfler. Hvor mange garn må jeg beregne da?
    Marit

    SvarSlett
  4. Hei. Ser du har laget lappetøffler. Der var litt uklart på hvordan du sydde disse sammen. Har du bilder eller video på hvordan du gjør det? De var veldig fine.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Det er så lenge siden jeg har laget slike så jeg har nesten glemt det selv. Jeg hadde et forsøk på forklaring i et annet innlegg. Hvis du følger bilde for bilde med bretting der, tror jeg du kan se hvordan det skal bli. https://maritshobbyblogg.blogspot.com/2009/09/tovede-tfler-felted-slippers.html Lykke til!

      Slett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett

Thank you all for commenting! If you are an anonymous commenter please sign with your name. Takk for alle kommentarer! Hvis du er anonym kommentator så vil jeg gjerne at du skriver navnet ditt.