søndag 14. februar 2021

ALL IN ONE DAY-MOTHER'S DAY, VALENTINE'S DAY, SHROVE SUNDAY/ ALT PÅ EN DAG -MORSDAG, VALENTINS DAG, FASTELAVENSSØNDAG / ALL IN ONE DAY-MOTHER'S DAY, VALENTINE'S DAY, "FASTELAVEN" SUNDAY

 I februar er det alltid mange dager å feire. Det er morsdag, Valentins dag, og fastelaven søndag. Og for meg er det også min bursdagsmåned. Men i år kommer jo tre av dagene på en og samme dag. Så da fant vi ut at vi kunne dele dagen i tre, til frokost feiret vi morsdag. In February there are always many days to celebrate. It's Mother's Day, Valentine's Day, and Fastelaven Sunday, which I think is called Shrove  Sunday in English. And for me, it's my  birthday month too. But this year, three of the days come on one and the same day. So  we found out that we could divide the day into three, for breakfast we celebrated Mother's Day. 


Valentinsdagen er jo for begge så da dekket jeg middagsbordet med hjerteløper. Denne sydde jeg for mange år siden. Det var en helt enkel linløper jeg kjøpte og applikerte på noen hjerter. Jeg sydde også et vattert hjerte til å legge  rundstykker i. En må jo være litt romantisk! 💕 Valentine's Day is for both of us, so I laid the dinner table with a heart table runner. I sewed this many years ago. It was a very simple linen table runner I bought and sewed on some hearts. I also sewed a quilted heart to put rolls into. You have to be a little romantic!💕


Og så kommer vi til feiring av Fastelavenssøndag. Da er det tid for fastelavensboller. Jeg liker dem fylt med krem, men min kjære vil heller ha boller fylt med vaniljekrem  og mandelfyll. Så da har vi litt av hvert! På tur plukket jeg noen bjørkekvister, og gåsunger til fastelavensris. Jeg hadde ikke noen fjær å pynte med, men snart får de jo fine grønne blader. And then we come to celebration of  Shrove Sunday. In Norway we have  "Fastelavens"buns. The traditonal way is to fill them with whipped cream. I like them filled with cream, but my dear husband would rather have buns filled with custard or almond filling. So then we have some of each ! It is also a tradition to pick twigs of birch and decorate with colored feathers. Now I did not have any feathers, but soon they get nice green leaves. I found some pussy willows also. 


Jeg har jo likt å være med på forskjellige samstrikker. Dette året kommer jeg til å være med hvis det er noe jeg har lyst til å strikke, men med et avslappet forhold til det. I Ravelrygruppen Sock Knitters Anonymous har de forskjellige tema. Denne måneden var det mønsterstrikk og designer Knitty Melissa. Hun har designet sokkene   Do you want to build a snowman .  Jeg har lenge hatt dem på lista mi med ting jeg har lyst til å strikke. Så da fikk jeg et puff til å komme  igang med dem. Jeg synes mønsteret er så fint. Jeg har strikket dem i Drops Fabel,  blå bunnfarge og lys perlegrå til mønster. I have enjoyed being part of different knit-a-longs. This year I will join if there is something I want to knit, but I will have a relaxed attitude to it. In the Ravelry group Sock Knitters Anonymous, they have different themes. This month it was stranded knitting and designer Knitty Melissa. She designed the socks Do you want to build a snowman. I have long had them on my list of things I want to knit. So then I finally got started with them. I think the pattern is so nice. I have knitted them in Drops Fabel, blue main color and light pearl gray for contrast. 


Nå som det har vært så kaldt ønsket min kjære seg en hals som han kunne trekke opp i ansiktet. Han hadde en jeg strikket for noen år siden, men den stakk og klødde. Jeg hadde et nøste med Alpakka Storm fra Viking garn som han syntes kjentes godt og mykt ut. Jeg strikket bare helt enkelt, la opp 120m på pinner 3,5 og strikket 3 rett og 3 vrang til nøstet tok slutt. Now that it has been so cold, my loved one wanted a cowl that he could pull up to cover  his face. He had one I knitted a few years ago, but it was itchy. I had a skein of Alpaca Storm from Viking yarn that he thought was soft and nice . I knitted it very simple, cast on 120 sts on needle size 3.5 mm and knitted 3, and purl 3. Until all the yarn  was used. 

Men.... det var et problem. Jeg strikket halvparten den ene kvelden. Jeg syntes det klødde litt i nesa, men tenkte ikke over det.  Om natta våknet jeg av at jeg nøs og nøs, og nesa rant hele tiden. Jeg hadde fått en allergisk reaksjon! Jeg måtte stå opp, og det ga seg etterhvert. Jeg hadde jo lyst til å strikke den ferdig, men var litt skeptisk. Da kom jeg på at i disse tider har vi jo alltid munnbind liggende, kanskje jeg kunne strikke med munnbind? Som sagt så gjort, jeg fullførte halsen med munnbind og det gikk bra! Jeg har jo strikket med alpakkagarn før uten å reagere på det. Men dette garnet var litt tykkere og jeg hadde inntrykk av at det ble en del løse fibre i lufta når jeg strikka. Så jeg kommer til å være litt på vakt hvis jeg bruker garn med alpakka igjen senere. Jeg kommer ikke til å kjøpe alpakkagarn igjen, men jeg har noe sokkegarn liggende. 


But .... there was a problem. I knitted half of it one night. I thought it itched my nose a bit, but did not think about it. At night I woke up  sneezing and sneezing, and my nose was runny constantly. I had got an allergic reaction! I had to get up, and it calmed down after some time. I wanted to finish the cowl, but was a bit worried. Then I got the idea,  in these times we always have face masks lying around, maybe I could knit with a face mask on? And so I did, I finished the cowl with a face mask on and it went well! I have knitted with alpaca yarn before without reacting to it. But this yarn was a little thicker and I had the impression that there was some loose fibers in the air when I knitted. So I'll be a little wary if I use alpaca yarn again later. I will  not buy any more aplacka yarn, but I have some sock yarn with alpacka. 

5 kommentarer:

  1. What a good idea to arrange your day in such a way that you could celebrate Mother's Day, Valentine's Day and Shrove Sunday. The Fastelavens buns look most delicious. I would have a very hard time deciding between cream filling or almond. They both sound good.
    Good idea to wear a mask to avoid more problems due to the Alpaca wool. I'm glad it worked so well.
    Also wanted to say that the socks look lovely. I love the colours you chose and the pretty pattern.

    SvarSlett
  2. What a fun day! Happy Holidays!

    All your creations are lovely, but the socks are my favorite - just beautiful.

    SvarSlett
  3. Så fint dere løste utfordringen med tre feiringer! Nydelige sokker! Smart å strikke med munnbind når du merka ubehag med garnet. Allergiske reaksjoner kan komme når en minst aner det. Jeg kommer ikke til å kjøpe ei julestjerne mer. Jeg har bestandig hatt det i hus før,men denne jula ble den siste. Så da vet jeg det.

    Ønsker deg fine februardager!

    SvarSlett
  4. What a great way to celebrate different days on the same day. It made for a Very Special Day :)

    SvarSlett
  5. Du må feire festlighetene når de kommer ... det betyr at du ikke skal la en festival være ukjent!
    Fastelavensboller er så god med krem eller fylt :-) Vi kjøper i bakeri og det er fylt med syltetøy og utsiden er sukker. Og vi spiser Karneval tirsdag.
    Bursdagsmåneden min er også februar :-) God helg... fantastiske februar fortsetter kjære Marit.
    Sokker er deilig. Klem

    SvarSlett

Thank you all for commenting! If you are an anonymous commenter please sign with your name. Takk for alle kommentarer! Hvis du er anonym kommentator så vil jeg gjerne at du skriver navnet ditt.