lørdag 23. april 2016

Det er mange år siden jeg heklet, men nå er jeg visst bitt av basillen igjen. Jeg har heklet de tre første rutene i heklealongen  the Meadow fra Drops design. Det skal være fem av hvert slag. Den øverste heter Smørblomst, den i midten er Anemone, og den siste er Morgenfrue. Det er kommet et mønster til så det er bare å fortsette. Det blir nok et fint teppe etterhvert.
En av de første håndarbeidsteknikkene jeg lærte meg var hekling. Mamma heklet fine sengetepper av tynt bomullsgarn og hun lærte meg å hekle.  Og hun ga meg en liten bok, Vi hekler,  med beskrivelser og bilde av alle heklemaskene. Det var så kjekt for da kunne jeg bare se i boka når jeg ikke husket hvordan fastmaske eller stav skulle være. Jeg husker godt at jeg satt på divanen i stua med en eske garnrester og boka og heklet klær til Petradukken min. Petra var en billigere etterlikning av den dyre Barbie.
It is many years since I crocheted, but now I am certain bitten by the bug again. I crocheted the first three squares of the Crochet along the Meadow from Drops design. There should be five of each kind. On the top of the picture is Buttercup, in the middle  is Anemone, and the last is Marigold. It has come one more  pattern so it is just to continue. I think it will be a nice blanket when it is finished.
One of the first needlework techniques I learned was crocheting. My Mamma crocheted beautiful bedspreads of thin cotton yarn and taught me to crochet. She gave me a little book, "We crochet", with descriptions and photos of all crochet stitches. It was so nice because then I could just see in the book when I didn't remember the different stitches. I  remember that I sat on the sofa in the living room with a box of yarn  and the book and crocheted clothing to my Petra doll . Petra was a cheaper imitation of  the more expencive Barbie. 


Og så over til ukens redesign veske. Jeg var på et loppemarked forrige lørdag og fant litt av hvert jeg kunne bruke. Det grønne stoffet i veska er  en løper, jeg var litt usikker på om fargen var litt sterk. Men det var fyll en bærepose for 50 kr så da puttet jeg den oppi. Og da jeg kom hjem så jeg at fargen stemte akkurat med grønnfargene i et broderi jeg hadde fått tidligere. Jeg rammet broderiet inn med et mørk rødt stoff for å fremheve det. Det ble da en skikkelig sommerlig veske? And now over to this week's redesign bag. I was at a flea market last Saturday and found some I could use. The green fabric in the bag is a table runner, I was a little unsure about if the color was a bit strong. But it was fill one plastic bag for 50 kr so  I put it in there. And when I got home I saw that the color corresponded exactly with green colors of an embroidery I had got earlier. I framed the embroidery with a dark red fabric. Isn't it  a real summery bag?


Og så var det sokkene av Järbos Soft Raggi garn med akryl, de er ferdige. De er helt greie å ha på, men jeg foretrekker sokker av ull eller blanding ull/bomull. De blir litt klamme i skoa.  Så det blir nok ikke flere kjøp av dette garnet for meg. Mønsteret heter V for Virus er fra Bitta Mikkelborgs bok Strømper hele året.  Strikket med pinner 2,5. The socks of the yarn with acrylic, Jarboe Soft Raggi yarn,  they're done. They are  okay to wear, but I prefer socks made of wool or mixed wool / cotton. They get a little clammy in the shoes. So it will probably be no more purchases of this yarn for me. The pattern is called V for Virus is from Bitta Mikkelborg's book "Stockings all year". Knitted on needles 2.5mm.

7 kommentarer:

  1. Those are beautiful soft colors you chose for your crochet afghan. That bag is stunning - I love how you added the red to frame in the embroidery. I never would have thought to use a table runner re-purposed as bag fabric.

    SvarSlett
  2. Jeg er så svak for veskene dine, og denne er intet unntak. Rå-lekker! Og heklarutene dine er riktig fine! Lett å se at du har hekla før. Sokkene dine ble i alle fall fine selv om garnet ikke svarte til forventningene. Det skal noe til å være orientert i alt som finnes på markedet.

    God søndagskveld fra Ingunn som slapper av etter en god skitur i dag!

    SvarSlett
  3. Beautiful crochet blocks. Such pretty colors too. It's going to be a fabulous blanket.

    SvarSlett
  4. Koselig hekling, og den drømmeveska da. Nydelig. Ønsker deg fine maidager.

    SvarSlett
  5. Produktiv og flink som alltid, du Marit! Du frister meg til å begynne å hekle igjen!
    Ønsker deg fine maidager!

    SvarSlett
  6. Your designs and the way you put items together are brilliant! I love the green bag. And, we are on the same wave length making squares. I just finished 80 of them and put them together for a blanket.

    We are at sea again so I don't get here as often as I would like to be here. I have to wait until I am on my personal wifi in US ports.

    So, love and hugs from Port Canaveral. Have a wonderful Spring!

    Lois

    SvarSlett
  7. I love the way you saved the cottage embroidery and made it into a bag. I can see why your bags sell well. They are beautiful and unique.

    SvarSlett

Thank you all for commenting! If you are an anonymous commenter please sign with your name. Takk for alle kommentarer! Hvis du er anonym kommentator så vil jeg gjerne at du skriver navnet ditt.