lørdag 15. oktober 2022

AUTUMN/HØST


Nå er det høst og da er det også epletid. Ingenting er så godt som de friske norske eplene. I butikken hadde de fylt store papirposer med epler, så da ble det med en sånn hjem.  Det er visst mye epler i år, men når en ikke akkurat kjenner noen som har til overs må en kjøpe. Jeg bakte en eplekaker, en amerikansk eplepai, og resten kokte jeg eplemos av. Now it is autumn and  it is  apple season. Nothing is as good as the fresh Norwegian apples. In the shop, they had filled large paper bags with apples, so I ended up with one of them.  There are certainly a lot of apples this year, but when you don't  know anyone who has any to spare, you have to buy. I baked an apple cake, an American apple pie, and I cooked applesauce for the rest. 


Eplemosen ble til deilige Tilslørte bondepiker. The applesauce turned into delicious "Tilslørte bondepiker" which means "veiled farmer girls". Don't ask me how they got that name, I have no idea. It is layers of applesauce, whipped cream and  caramelized crumbled dry bread. Very good! 

Glemte å ta bilde av eplekaken og eplepaien! De ble lagt i fryseren. Forgot to take pictures of the apple cake and the apple pie! They were put in the freezer. 

Høstfargene er på det flotteste nå så i dag blir det noen høstbilder. Jeg synes det er så vakkert. The autumn colors are at their best now, so today there will be some autumn pictures. I think it's so beautiful. 







 Og jeg får en barnlig glede når jeg går og sparker i  løvet på bakken. And I get a childlike joy when I walk and kick the  leaves on the ground.


Utsikten vår ga oss en flott morgenstund en dag.  På den andre siden av elva gikk tre rådyr og beitet, og på elva svømte to svaner. Bildet er litt dårlig, det er tatt med mobilkameraet og zoomen er ikke bra nok. Our view gave us a great morning one day. On the other side of the river three deer were grazing, and on the river two swans were swimming. The picture is not good, it were taken with the mobile camera and the zoom is not good enough.



I forrige innlegg viste jeg bilde av min Fair Isle lue som jeg hadde strikket. Men den var jo altfor stor til meg. Jeg la den i vaskemaskinen og hadde tenkt å la den gå litt og så sjekke lua etter hvert. Det glemte jeg selvfølgelig, og vaskemaskinprogrammet kjørte fullt ut.  Og lua passer helt perfekt den, men er ikke en typisk Fair Isle lue, den er en tovet lue! God og varm er den i hvert fall 😊. Det er ikke umulig at jeg strikker en Fair Isle lue til, det er så mange fine mønstre. Men da skal jeg sjekke strikkefastheten først! 

In the previous post I showed a picture of my Fair Isle hat that I had knitted. But it was way too big for me. I put it in the washing machine and intended to let it run for a bit and then check if it had  shrunk a little. I forgot that, of course, and the washing machine program ran at full capacity. And the hat fits me perfectly, but is not a typical Fair Isle hat anymore, it is a felted hat! At least it's good and warm 😊. It is not impossible that I knit another Fair Isle hat, there are so many nice patterns. But then I'll check the knitting gauge first! 



5 kommentarer:

  1. I love your autumn photos and the apple sauce pudding sounds delicious. Had to grin at your mention of kicking leaves as that is something I can never resist doing :)

    SvarSlett
  2. I like the photos with reflections of trees and houses in the water. So pretty.
    I bought apples this week too and I baked an apple cake which is just out of the oven and smells wonderful!!

    SvarSlett
  3. Ja, høsten kan være en fin tid! Og ingenting smaker bedre enn norske epler! De selges bare en alfor kort periode! Mannen min har en kollega som selger epler, så vi pleier å kjøpe en kasse hvert år. Vi har bestilt i år også. Jeg har laget meg en dørkrans med høstløv og nyper. Fuglene elsker klungerkjerret med nyper utenfor stuevinduet. Det er et yrende liv der for tiden. Koselig å se på dem! :)

    SvarSlett
  4. Vi kan være enige om at norske epler smaker best. Jeg pleier å få masse epler av ei venninne med stor eplehage. Men i år har det vært lite rognebær, og rognebærmøllen har gått på eplene og ødelagt dem . Så jeg får glede meg over å ha igjen noen glass i fryseren fra i fjor. For noen nydelige høstbilder du viser! Her er det seinhøstes nå, frost om natta og rim på markene til langt på dag. Gleder oss til besøk av datter Ingvild med familie i morgen.

    Riktig god helg fra Ingunn

    SvarSlett
  5. I love apples deserts in Autumn so good!
    Your hat has shrieked a lot!! It is now a felted hat.

    SvarSlett

Thank you all for commenting! If you are an anonymous commenter please sign with your name. Takk for alle kommentarer! Hvis du er anonym kommentator så vil jeg gjerne at du skriver navnet ditt.