søndag 27. februar 2022

FASTELAVNS SØNDAG /SHROVE SUNDAY

 


I dag er det Fastelavnssøndag så i dag blir det Fastelavnsboller! Egentlig skal de  jo være fylt med krem, men da det bare er jeg som liker det, droppet jeg det denne gangen. Men de er bakt med vaniljefyll inni. Today it is Shrove Sunday so today it will be Shrovetide buns! Actually, the traditional Norwegian Shrovetide bun should be filled with whipped  cream, but since it's just me who likes it, I dropped it this time. But they are baked filled with vanilla custard. 

MÅNEBØLGER SJAL



Jeg fortsetter å strikke med garn og mønster jeg fikk i adventskalenderen jeg vant hos  Brit strikkenerd, en nesten utømmelig skattkiste 😊. En dag fikk jeg nydelig Socki Fine garn som var håndfarget  fra Fosengarn. Og dagen etter fikk jeg mønster til sjalet Månebølger av Marianne Glørstad.  Jeg ble veldig fornøyd med sjalet, det ble så lett og fint, perfekt for våren. 


I continue to knit with yarn and pattern I got in the Advent calendar I won at Brit strikkenerd, a big  treasure chest😊. One day I got beautiful Socki Fine yarn that was hand-dyed from Fosengarn. And the next day I got a pattern for the shawl  Månebølger - "Moon Waves" - from Marianne Glørstad. I am very happy with the shawl, it is so light, perfect for spring.

                                                                                                                                                              Fargen på garnet hadde fått navnet Engelen. Jeg fikk også en søt engel framgangsmarkør, så da passet det jo bra å bruke den mens jeg strikka dette sjalet. 

The color of the yarn had been named Engelen - the Angel. I also got a cute angel progress marker, so then I had to use it while I knitted this shawl. 



Jeg synes alltid det er så spennende med håndfarget garn. Når en får hespet ser en jo de vakre fargene, men en vet ikke hvordan det det blir når en nøster det opp og strikker med det. I always find it so exciting with hand-dyed yarn. When you get the yarn, you see the beautiful colors, but you do not know what it will be like when you make it into a ball and knit with it.



Her er det nøstet opp. Here it is made to a ball. 
 
Og strikket. And knitted.

Noen ganger blir det striper, andre ganger som  her med fargene fordelt fint utover. Sometimes it will be stripes, or the colors will be nicely spread like this. 

Og ellers så fortsetter det å skifte mellom vinter og vår. Den ene dagen vi var ute var det vinter. And  it continues to change between winter and spring. One day we were out it was winter. 



To dager etterpå så det slik ut. Two days later it was like this. 



Men naturen er vakker uansett, særlig når det er sol fra skyfri himmel. Snart er det mars som vel regnes som den første vårmåneden. But the nature is always beautiful, especially when there is sun from a blue sky. Soon it is March which is considered the first spring month. 

6 kommentarer:

  1. I love the Lenten Buns [are they like the Swedish Semlor buns?] Your shawl is beautiful- and so is the angel row marker!

    SvarSlett
  2. I'm sure the buns will be delicious with whipped cream or vanilla custard. The colours of the new shawl are very pretty and it looks so nice draped around your shoulders.

    SvarSlett
  3. Vi spiste også fastelavnsboller i går, selv om vi ikke kan skryte på oss å spise mindre i fastetiden. Vi liker krem, så vi spiste kremfylte boller. Men når du har vaniljefyll i de, er jo det kjempegodt. Jeg har bakt dem med mandelfyll noen ganger også.
    Så vakkert sjal du har strikket! Det ser deilig og mykt ut! :)

    SvarSlett
  4. Vi kaller de "pannekaker" og de er fylt med syltetøy og har litt sukker på utsiden...de må spises ferske...de er så ekstra smakfulle. Og i dag på karneval er det obligatorisk å spise dem på ettermiddagen.
    Invasjonen av Ukraina får hjertet mitt til å verke, la oss håpe det er nok lyse hoder til å få slutt på det. Det er så ille at folk stadig kommer til makten som bare ser seg selv... og folket fortsetter å lide som et resultat.
    klem til deg.
    Sjalet ditt er nydelig... herlig garn og virkelig vakre vårfarger... s. s. her blomstrer snøklokkene og krokusene. Hug

    SvarSlett
  5. Jeg gikk i bakeriet og kjøpte pannekaker til ettermiddagskaffen... med syltetøy inni og sukker på utsiden... og en fylt med kremfløte til meg selv.
    Klem og masse glede med ditt nye skjerf.

    SvarSlett
  6. Det ble et nydelig sjal! Kjekt med noe nytt til våren som er like om hjørnet hos deg vil jeg tro. Jeg vil jo holde fast på vinteren til over påske i alle fall. Snøen kom ekstra seint denne sesongen,men nå er det fine forhold på fjellet.
    Fastelavensbollene mine ble ikke perfekte i år, men med brunost på som niste på skitur smakte de helt forteffelig.

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett

Thank you all for commenting! If you are an anonymous commenter please sign with your name. Takk for alle kommentarer! Hvis du er anonym kommentator så vil jeg gjerne at du skriver navnet ditt.