lørdag 19. februar 2022

WAITING FOR SPRING, BUT ENJOY LIFE /VENTER PÅ VÅREN , MEN GLEDER MEG OVER LIVET

 VINTERENGSOKKER /WINTER MEADOW SOCKS


Disse sokkene er strikket i garnbutikken Fortunas nydelige håndfarget DK sokkegarn. Fargen heter azuritt og her er hva de skriver om den : 

"Azuritt finnes i tynne striper inne i kobbermalmen i gruveområdene her på Løkken Verk. En helt spesiell farge vi har prøvd å gjenskape."

Mønsteret heter Vintereng og er laget av Ellen Haugen Bergsrønning, som også farger garnet. Så mønster, garn og farge er alle fra Fortuna på Løkken Verk.

These socks are knitted in the yarn shop Fortuna's beautiful hand-dyed DK sock yarn. The color is called azurite and here is what they write about it:

"Azurite is found in thin stripes inside the copper ore in the mining areas here at Løkken Verk. A very special color we have tried to recreate."

The pattern is called Vintereng and is made by Ellen Haugen Bergsrønning, who also dyes the yarn. So pattern, yarn and color are all from Fortuna at Løkken Verk.

 Jeg har nettopp feiret gebursdag og fått nydelige blomster fra mine flotte barn og svigerdatter!

 I have just celebrated my birthday and received beautiful flowers from my wonderful children and daughter-in-law!



Og ikke nok med det , jeg har også fått nydelige roser fra min kjære mann! Skulle tro jeg feiret rundt tall, ja,ja 68 er jo ganske runde tall da 😀. 

And I also got beautiful roses from my dear husband.  


Og tradisjonen tro, også i år har jeg fått laget bok av bloggen min fra året før. Det er bursdagsgave fra min kjære.  And keeping with tradition, this year too I have had a book made from my blog from the year before. It is a birthday gift from my dear. 


Det var nydelig vær med sol og blå himmel i går, så da dro vi ut på en ny utforskningstur her på vårt nye bosted. Det kan være både litt vått og litt is på stiene enda, så vi går ikke så lange turer. Men vi finner mulighetene og gleder oss til våren kommer for fullt og det blir fint å gå. Vi hadde med kaffe og kjøpte skolebrød og kosa oss i sola og med utsikt mot elva på østsiden av øya. 

 It was beautiful weather with sun and blue sky yesterday, so  we went on a new exploration trip here at our new place. It can still be little wet and a little ice on the trails, so we do not go for long walks. But we find the opportunities and look forward to spring coming in full and it will be better to walk.  We brought coffee and bought "skolebrød" (school bread) and enjoyed the sun  with a view of the river on the east side of the island. 



I dag var det plutselig vinter igjen, men vakker sol i dag også. Da gikk vi på en vei som ser ut til å fortsette i en tursti der den endte. Den kan vi også utforske mer når det blir mer vårlig! Today it was suddenly winter again, but beautiful sun today as well. Then we went on a road that seems to continue in a hiking trail where it ended. Which we can also explore  more when it gets more springy!




6 kommentarer:

  1. Belated birthday wishes!! Your flowers are very lovely.
    There seems to be many great places to go hiking once the weather I warm and the snow disappears. It's a lovely area.
    I was curious about skolebrod so I looked on the internet and found that it is also called Norwegian custard buns. They look absolutely delicious.

    SvarSlett
  2. Gratulerer med vel overstått! Da er vi født samme år skjønner jeg! En super årgang! :)

    SvarSlett
  3. He Marit, takk for hyggelig kommentar på bloggen min, det er det alltid moro å få. Vi er like gamle du og jeg.
    Ser du har lagd bok om bloggen din, så smart. Kan jeg spørre hvor du får gjort det? Tenker av og til med skrekk om bloggen min skal forsvinne og alle bilder og minnene med den.
    Ønsker deg en flott dag. Her hos oss laver snøen ned og vinteren er ikke over med det første.

    SvarSlett
  4. Gratulerer med vel overstått! Heldig med gavene var du også. For noe nydelige sokker du har strikka. Kjempefin farge! Det er slike som går under betegnelsen "finsokker". Det blir spennende å utforske nærområdeti dine nye omgivelser. Og våren er kanskje like rundt hjørnet hos deg?

    Fortsatt god søndag fra Ingunn

    SvarSlett
  5. Så fine sokker, nydelig farge! Gratulerer med vel overstått, og runde tall! :-)

    SvarSlett
  6. Gratulerer med dagen, kjære Marit. Du er også et februarbarn... jeg har bursdag på lørdag :-))) Jeg gleder meg, jeg vil ut i naturen, får se hva været sier om det! Fin spaseretur du har hatt.
    Sokkene er en drøm igjen, fargen, mønsteret og garnet... Jeg tror du har en diger fundus med sokker? Jeg elsker selvstrikkede. Klem fra Viola

    SvarSlett

Thank you all for commenting! If you are an anonymous commenter please sign with your name. Takk for alle kommentarer! Hvis du er anonym kommentator så vil jeg gjerne at du skriver navnet ditt.