lørdag 30. oktober 2021

NOVEMBER- MOVEMBER


VILLMARKSVOTTEN / WILDERNESS MITTENS

Jeg har strikket gode varme herrevotter denne gangen. De er strikket i Lettlopi. Mønsteret er fra Linka Karoline Neumann, som også har laget mønster til den populære Villmarksgenseren. De blir med i samstrikken Movemberstrikk 2021. I have knitted  warm men's mittens this time. They are knitted in Lettlopi. The pattern is from Linka Karoline Neumann, who has also made a pattern for the popular Wilderness sweater. They will be posted in the Knit-along Movemberstrikk 2021.


MOVEMBER

Vi nærmer oss slutten på oktober og måneden med Rosa sløyfe aksjonen og fokus på  brystkreft. Nå kommer november og det er mennenes tur med Blå sløyfe aksjon med fokus på prostatakreft. Målet med aksjonen er å spre informasjon og øke kunnskapen om prostatakreft og viktighet av å sjekke  og oppdage det tidlig. Og å skaffe midler til forskning på prostatakreft. November kalles ofte Movember. Det kommer fra en aksjon der menn lar det gro en bart (moustache) i november for å sette fokus på prostatakreft. 

We are now approaching the end of October and the month with the Pink Ribbon campaign and focus on breast cancer. Now comes November and it's the men's turn with the Blue Ribbon campaign focusing on prostate cancer. The aim of the campaign is to spread information and increase knowledge about prostate cancer and the importance of checking and detecting it early. And to raise funds for research on prostate cancer. November is often called Movember. It comes from a movement where men let a mustache grow in November to focus on prostate cancer.



Toril Agnes som har en gruppe på Ravelry og er på Instagram, har startet en innsamlingsaksjon til støtte for Kreftforeningen og prostatakreft. Hun arrangerer en samstrikk, Movemberstrikk 2021,  der en strikker noe som er blått, eller noe til en mann. Når en har lagt  inn et prosjekt i gruppa, går en videre til linken til Kreftforeningen og gir en gave. Denne aksjonen har blitt veldig aktuell for meg denne gangen. Min kjære ble operert for prostatakreft sommeren 2020, og alt så bra ut lenge. Men nå må han i gang med en runde strålebehandling. Så jeg støtter av hele mitt hjerte all forskning og alt rundt prostatakreft.  Toril Agnes, who has a group on Ravelry and is on Instagram, has started a fundraising campaign to support  the Norwegian Cancer Society and prostate cancer. She arranges a Knit-along, Movember knit 2021, where you knit something that is blue, or something for a man. Once you have entered a project in the group, you go on to the link to the Cancer Society and give a donation. This action has become very relevant to me this time. My dear was operated for prostate cancer in the summer of 2020, and everything looked good for a long time. But now he has to start a round of radiation treatment. So I wholeheartedly support all research and everything around prostate cancer.


Mens min kjære var til undersøkelse på Radiumhospitalet fikk jeg meg en fin tur i Mærradalen. Den ligger like bak Radiumhospitalet. Jeg synes det er  fint at det er sånn fin natur like ved sykehuset. Vakre høstfarger, både på bakken og litt på trærne. While my loved one was being examined at Radiumhospitalet, I had a nice trip in Mærradalen. It is located just behind Radiumhospitalet. I like that  there is such  nice nature just by the hospital. Beautiful autumn colors, both on the ground and some still on the trees.







4 kommentarer:

  1. A peaceful little park near a hospital is an excellent idea. I hope the radiation treatments will deal with your husband's cancer.
    Movember. I remember one year my sons grew bushy mustaches but I don't know if it was in support of Prostate Cancer.

    SvarSlett
  2. How nice to support the fight against prostate cancer. Men tend to wait so long to seek help. This helps bring it more into the open.

    SvarSlett
  3. Kjære Marit, mine aller beste ønsker for mannen din går til deg med en klem.
    Jeg kan godt forstå at du støtter prostatakreftaksjonen i Norge spesielt nå.
    Jeg ønsker deg mye glede i strikking og sying, ja det gir glede og tilfredsstillelse.
    Herrehanskene med lettloppi er nydelige. Jeg har allerede strikket mye med dette garnet, f.eks. B. Kjoler til meg og datteren min, samt gensere og jakker, alle med de islandske mønstrene.
    Bli klemt av Viola.

    SvarSlett
  4. I hope your husband's hospital treatment is successful. I personally know men who have had (or have) prostrate cancer. It is good to have a promotion that brings it into focus, as it affects so many men yet it is seldom spoken about.
    Mxx

    SvarSlett

Thank you all for commenting! If you are an anonymous commenter please sign with your name. Takk for alle kommentarer! Hvis du er anonym kommentator så vil jeg gjerne at du skriver navnet ditt.