søndag 16. august 2020

AUGUST STRIKK / AUGUST KNITTING

ROSENROT / ROSEROOT     

Tid for oppdatering av min strikking. Det er mange samstrikker i forskjellige grupper. En samstrikk i sommer var sommertopper av norsk designer. Jeg ble inspirert til å bli med på den. Men det tok litt tid før jeg fikk tak i garnet jeg planla å bruke, så jeg kom litt sent i gang. Jeg synes Lene Tøsti har mange fine mønstre på sommertopper og valgte  Rosenrot. Fristen i samstrikken var 1. august, og det rakk jeg ikke. Men en uke ut i august hadde jeg ferdig en fin sommertopp og er veldig fornøyd.  Time to update finished knitting projects. There are many Knit alongs (KAL) in different groups. One KAL this summer was a summer top by a Norwegian designer. I was inspired to join it. But it took a while before I got hold of the yarn I was planning to use, so I got started a little late.  Lene Tøsti has many nice patterns on summer tops and I chose Roseroot. The deadline for the KAL was August 1, and I did not make it. But a week into August I had finished a nice summer top and am very happy. 

Den er strikket ovenfra og ned i Drops Belle. Det er første gang jeg strikker ovenfra og ned. Ut fra brystvidde valgte jeg største størrelse, men den ble alt for vid oventil.  Jeg måtte gå ned to størrelser. Jeg strikket mønsterborden med pinner 2.5. Etterpå gikk jeg over til pinner 3 og økte masker til opp en størrelse.  Og den passer perfekt! Jeg syntes det tok veldig lang tid å strikke bolen med bare glattstrikk, og da kom jeg på hvorfor jeg synes det er kjedelig å strikke gensere og mye morsommere å strikke sokker :) It is knitted  top down in Drops Belle. This is the first time I knit from top  down. Based on the chest width, I chose the largest size, but it became too wide at the top. I had to go down two sizes. I knitted the lace pattern  with needles 2.5mm. Afterwards I changed to needles 3 mm and increased stitches to up one size. And it fits perfectly! I thought it took a very long time to knit the body with just stockinette stitch, and then I remembered why I think it's boring to knit sweaters, and much more fun to knit socks :)


Og flere sokker har det også blitt! For en stund siden vant jeg håndfarget garn i en sokkesamstrikk hos Frøken K's Youtube kanal. Det var garnet Fjord fra Hillesvåg, farget av Marte Leiseth i Fosenfarger. Det er litt tykkere sokkegarn enn jeg vanligvis bruker. Men jeg fant et nydelig mønster av Joji Locatelli, Indigo Leaves. Fargen kommer ikke helt fram  på bildet, men den er nydelig blanding av lys grå med rosa/lilla.  Personlig syntes jeg garnet Fjord var litt stivt å strikke med, men kanskje de blir mykere etter vask. Jeg synes sokkene ble veldig fine. And there have been more socks too! A while ago, I won hand-dyed yarn in a sock KAL at Miss K's Youtube channel. It was the yarn Fjord from Hillesvåg, dyed by Marte Leiseth in Fosenfarger. It is thicker sock yarn than I usually use. But I found a beautiful pattern by Joji Locatelli, Indigo Leaves. The color does not appear in the picture, but it is a beautiful mix of light gray with pink / purple. Personally, I thought the yarn Fjord was a bit stiff to knit with, but maybe the socks will become softer after washing. I think the socks are beautiful. 



INDIGO LEAVES

Sokker nr 17 i 2020

Designer: Joji Locatelli

Garn: Fjord fra Hillesvåg 76g

Pinner: 3mm







Og så over til en samstrikk igjen. Cias Bod har samstrikken Freesock 2020. Hun velger et gratis mønster og oppfordrer til å bruke garn fra lager. Augustsokkene er Broken Seed Stitch socks. Det er et enkelt mønster å strikke men får en veldig fin effekt. Det er et fint mønster å bruke til restegarn. Jeg brukte lys grå Fabel som hovedfarge. Til det fargede garnet brukte jeg akkurat opp en rest jeg hadde med flerfarget Arwetta.  And then to a KAL again. Cia's Bod has the KAL Freesock 2020. She chooses a free pattern and encourages the use of yarn from stock. The August socks are Broken Seed Stitch socks. It is a simple pattern to knit but makes a very nice effect. It is a nice pattern to use for leftover yarn. I used light gray Fabel as the main color. For the colored yarn, I used all the leftover I had of 
a multicolored Arwetta.


BROKEN SEED STITCH SOCKS

Sokker nr 18 i 2020

Designer: Hanna Leväniemi

Garn: Arwetta 30g, Drops Fabel 40g

Pinner: 2,5 mm

Augustsokker i Cias bod Freesock2020

I mitt forrige innlegg fortalte jeg om min tur på Fornebu. En skulle tro rommet på hotellet var spesiallaget til meg. Se her på lampene med strikkede lampeskjermer! In my previous post I told about my trip to Fornebu. You would think the room in the hotel was specially made for me. Look at the lamps with knitted lampshades!


Scandic Hotell Fornebu

6 kommentarer:

  1. What beautiful projects! I love your summer top! I agree, long/large projects of the same stitch can be very boring, but I see you do the same as me and have more than one project going at the same time. I love the things you make! I still haven't gotten into socks again, but that is coming soon. I'm working on the last of four custom order cables and lace sweaters. If I don't get any more custom orders before this last one is finished, I plan to start socks for myself. I also have a long list of afghan blankets to make to restock the shop. I'm like the shoemaker's kids: I make things for everyone else and rarely make anything for myself. Thanks for publishing your pictures. I love to see what you are making!

    SvarSlett
  2. Den sommertoppen ble jammen fin! Lekre sokker også! Pyntesokker synes jeg.

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  3. What a pretty summer top you made. I especially like the trim along the bottom.

    SvarSlett
  4. Hallo kjære Marit, sommertoppen din har vist seg vakkert og ja, du har rett ... disse store brikkene buker evig ... og varer lenge med pinner... en evighet ;) Jeg har ikke fullført halvparten av stykket mitt ennå. Men det er også på grunn av den vakre sommeren og fristelsene til å vandre i fjellet ... Hilsen til deg.
    Sokkene er fantastiske som alltid. Kos deg resten av sommeren.

    SvarSlett
  5. Så kule lamper! De visste nok at det var du som skulle komme til akkurat det rommet ;)
    Veldig søt topp, likte godt mønsteret på bærestykket.
    Flotte sokker også, må si du er standhaftig med sokkestrikk. Jeg er blitt så metta på sokker, etter at jeg strikka det for salg. Her går det mest i babyklær og tepper til sykehuset om dagen.
    Ønsker deg en fin uke!

    SvarSlett
  6. So lovely to see so many beautiful projects! Those lampshades....I thought you made them until I read all the words. Yes, I think the hotel knew you were coming.

    SvarSlett

Thank you all for commenting! If you are an anonymous commenter please sign with your name. Takk for alle kommentarer! Hvis du er anonym kommentator så vil jeg gjerne at du skriver navnet ditt.