mandag 1. april 2013

PÅSKE 2013/ EASTER 2013





MUG RUGS MOTATT/ MUG RUGS RECEIVED
Først må jeg vise fram de nydelige krusmattene jeg fikk tilsendt i Mug Rug byttinga. De er laget av Irene Thorn i England. Hun har ikke blogg. Jeg likte dem veldig godt, og er kjempefornøyd. First I will show the beautiful mug rugs I received in the Mug Rug Swap. Irene Thorn in England has made them. She has no blog.  I like them very much, and am very happy to have got them. 


PÅSKE
Det har vært en koselig familiepåske med "ungene" hjemme. Yngstemann kom til palmehelga. Den helga var også kjæresten hans her. Vi feira bursdagen hennes en uke på forskudd, da måtte jo kaka bli sånn!Vi kosa oss med kake og quiz! It has been a nice family Easter with "kids" at home. The youngest came to the weekend of Palm Sunday. His girlfriend also stayed here that weekend. We celebrated her birthday a week in advance, then the cake had to be decorated  this way - it says - Nati soon 23 years. We had a good time with cake and quiz!


Ut i uka kom også de to andre guttene våre, og da ble det tid for spill. Pus ville også være med og fikk oppgaven å notere. Later in the week our two other sons came too, and it was time for playing board games. 
Our cat  would also be included and was given the task of noting points. 

Det har vært nydelig vær hele påska, med knall blå himmel. Litt kaldt når det var vind. Men deilig likevel.  It has been lovely weather throughout the Easter holidays, with bright blue skies. But a bit cold when it was windy. 

Også iår ble det amerikansk frokost. Vår utradisjonelle påsketradisjon som vi har hatt etter at jeg var i USA høsten 2006. Det begynte med at jeg ville lage amerikansk frokost inspirert av frokosten vi spiste her på en Diner i Branson. Also this year we had  American breakfast. Our unusual Easter tradition that we've had since I was in the USA in fall 2006. It started when I wanted to make American breakfast inspired by the breakfast we ate here at a Diner in Branson.
Og da passet det i påsken, da alle var hjemme.
Det er kraftig kost, så vi spiser det som frokost, lunsj og middag i ett måltid! :)
Then Easter, when all were home, was a good time for making it.  It is heavy food, so we eat it as breakfast, lunch and dinner in one meal! :)


Litt vemodig var det denne gangen. Min kjære venninne Debbie, som var den jeg  besøkte i USA 2006, døde like før påske etter 3,5 års kamp mot kreft. Til minne om henne pyntet jeg bordet med denne  fine vennskapsfiguren jeg fikk av henne en gang. Da jeg fikk den sa hun, "Dette er deg og meg". It was a little sad this time. My dear friend Debbie, who I was visiting in the USA in 2006, died just before Easter after 3.5 year battle with cancer. In memory of her I decorated the table with this nice friendships figure I got from her once. When she gave it to me, she said, "This is you and me"

1. påskedag og i dag har det blitt tid til kirkepåske. Det er så fint å være med på å synge påskesangene. Både de nyere og de gamle. Easter Sunday and  today I have got time  for Easter in Church. It's so nice to be  singing  the Easter hymns. Both the newer and old. The song in Norwegian here is Thine be the Glory.



Deg være ære,
 Herre over dødens makt!
 Evig skal døden være
 Kristus underlagt.
 Lyset fyller haven,
 se, en engel kom,
 åpnet den stengte graven,
 Jesu grav er tom!

Refr.:
 Deg være ære,
 Herre over dødens makt,
 evig skal døden være
 Kristus underlagt.

Se, Herren lever!
 Salig morgenstund!
 Mærkets makter bever.
 Trygg er troens grunn.
 Jubelropet runger:
 Frelseren er her!
 Pris ham alle tunger;
 Kristus Herre er !

Frykt ikke mere!
 Evig er han med.
 Troens øye ser det:
 Han gir liv og fred.
 Kristi navn er ære.
 Seier er hans vei.
 Evig skal han regjere,
 aldri frykter jeg.

Tekst: Edmond Budry / Arne Fjelberg
 Melodi: G. Fr. Händel





6 kommentarer:

  1. For ei herleg Påskefeiring du har hatt :-)

    Fortsatt fin April til deg!

    SvarSlett
  2. Så herlige brikker! Likte spesielt godt den med uglene på!!!
    Ser ut som du og familien har hatt en koselig påskefeiring.
    HA det godt! Vi sees snart! Gleder meg masse, jeg nå :)

    SvarSlett
  3. Koselig med "ungene" hjemme i høytidene.
    Her har vi også hatt en påske med besøk. Eldste sønn var litt frem og tilbake. Men var med på det meste. Jeg har jo jobbet en del.
    Så nydelige brikker du har fått.
    Og for en herlig frokost dere har som tradisjon. Her er det påskelunsj 1.påskedag visst det passer med meg og jobb, ellers må vi finne en annen dag.
    Ønsker deg ei herlig første apriluke :)

    SvarSlett
  4. Those sweet mug rugs...it's always nice to see others' use of the same pattern. I love all the fabrics that your swap buddy used and the cheeky look in the owls' eyes! :-)
    How wonderful to have a family gathering for Easter! Lol...that American breakfast certainly looks impressive! The photo of your cat scoring the game is gorgeous...a beautiful cat! Those 2 special little figurines made a lovely display for the Easter season...such wonderful memories for you, of your friend.
    What a coincidence about the hymn, 'Thine is the Glory'; we sang that at my church on Easter day, too!

    SvarSlett
  5. Ja det er en flott salme sammen med mange flere. Hører de alt for sjeldent. Så trist med din venninne.Kondolerer. Så koselig din familie ser yt. der er gutter som koser seg ser jeg.
    klemz

    SvarSlett
  6. Ja, så deilig påskefeste.
    Koselig med familien. Tusen takk for fin bilder.

    Ha en herlig helg. Stor klem Viola.

    SvarSlett

Thank you all for commenting! If you are an anonymous commenter please sign with your name. Takk for alle kommentarer! Hvis du er anonym kommentator så vil jeg gjerne at du skriver navnet ditt.