onsdag 5. august 2009

DUKKEKLÆR / DOLL CLOTHES


Hei, her er jeg med alle mine klær! 

Hi, here I am with all my clothes!

Denne dukken skal være gevinst på høstbasaren til misjonsforeningen Østenringen. I sommer har jeg strikket og sydd klær til dukken. Jeg har vist bilder av noe av det etterhvert, men her er alt samlet. Håper det blir en lykkelig liten jente som vinner den!

Denne dukken er en New  Baby Born dukke og litt mindre enn Baby Born. Det finnes mange oppskrifter for Baby Born, men det tok litt tid å finne oppskrifter som passet til denne dukken. Det meste fant jeg  i gamle ukebladsutklipp tilbake fra 80tallet! Jeg har også kjøpt en bok av Lise Nymark som heter Dukkeklær til aktiv lek. Den har mønster til strikkede klær. Mønstrene til de sydde klærne fant jeg i  Anne-Pia Godske Rasmussens bok Sy tøj til babydukker. Jeg har lånt den på biblioteket,  det er en veldig fin bok så jeg tenkte å kjøpe den. Men etter iherdig søk på internett viser det seg at den er utsolgt fra forlaget. Hvis noen skulle ha et eksemplar liggende som de ikke trenger så si fra!!! Jeg kjøper den gjerne.

This doll shall be a prize in the autumn raffle for the missiongroup Østenringen. This summer I have been knitting and sewing clothes for the doll. I have showed pictures of some of it already, but now I show all of it . I hope there will be a happy little girl that wins it!

This doll is a New Baby Born doll and some smaller than Baby Born. There is a lot of patterns for Baby Born, but it took me some time to find some for this doll size.  I found most of it in old cuttings from magazines from the 80's! I have also bought a book with knitting patterns , Lise Nymark "Doll clothes for activ play". The patterns for the sewn clothes I found in Anne-Pia Godske Rasmussen's book "Sy tøj til babydukker". I found the book in the Library, it is a very good book so I wanted to buy one. But after searching the web for it I found that it is out of stock everywhere and also from the publisher. 

Babydress i Safran bomull og Cottton Viscose. Mønster fra et ukeblad.

Baby suit in Safran cotton and Cotton Viscose. Pattern from a magazine.

Genser og skjørt i Silja. Mønster fra et ukeblad.

Sweater and skirt in Silja. Pattern from a magazine.

Kjole og hatt i Gjestals Baby ull. Tror dette mønsteret var fra et dansk blad.

Dress and hat in Gjestals Baby ull. I think this pattern was from a Danish magazine.

Kjole med blondestrikket kant i et akrylgarn. Denne er fra boken Dukkeklær til aktiv lek.

Dress with lace border in an acryl yarn.

Genser med lue i Sisu.  Denne er også fra den boken. Buksene har jeg sydd.

Sweater and hat in Sisu. these are also from the book.  And I have sewed the pants.

Norsk dress med genser, lue, bukse og sokker in Gjestal Baby ull. Mønster fra gammelt ukeblad blandet med mønster fra et Gjestals strikkehefte.

Norwegian outfit with sweater, hat, pants and socks. Knitted with Gjestal baby ull. Pattern from old magazine mixed with pattern from a Gjestals pattern.

En liten kjole i rosa med hvit bluse.

A little dress in pink with a white shirt.

Klar for kalde dager med fleece jakke og bukse. Jakka er helforet og kan brukes på begge sider.

Ready for cold days with  fleece jacket and trousers. The jacket is reversable.

Enda en kjole

One more dress.

Denne er min favoritt. Blått skjørt med detaljer av blomstrete stoff, og hatt til!

This is my favorite. Blue skirt with details of flower fabric, and a hat!

Og da bare måtte jeg lage en overall også i samme stoffer  :-)

And I just had to make an overall  from the same  fabrics too :-)

Jeg tror det er nok klær nå, men kanskje jeg lager litt mer tilbehør som sokker,votter og skjerf.

I think I have enough clothes now, but maybe I will make some more accessories like socks, mittens and scarf.

7 kommentarer:

  1. Hej
    Helt otroligt vad mycket fina kläder du stickat och sytt till dockan. Lycklig den som får den.
    Ha en fortsatt skön vecka.
    Kramis Birgitta

    SvarSlett
  2. Sa masse fine klær du har strikket og sydd. Håper at en jente skal bruke alt vel i flere år framover.

    SvarSlett
  3. Oj her var masse fine dukkeklær. Håper vinneren er eller har ei lita jente som kan kose seg med dette :)

    SvarSlett
  4. Nydelige dukke klær. Helt imponerende produksjon. Jeg holder også på med en dukkegenser nå, jeg må prøve å strikke litt av lageret mitt. Dette var virkelig fin inspirasjon :) Ønsker deg en fin dag :)

    SvarSlett
  5. Så mye flott du har strikket og sydd til dukkene:)

    SvarSlett
  6. Såå flotte alle de dukkeklærne er da!
    Når det gjelder slikt "morsomt" garn, finnes det sikkert oppskrifter til det og....
    Men jeg bruker aldri oppskrifter.
    Her går alt etter fri fantasi!
    Men selvfølgelig, til heklede duker der må jeg ha oppskrift...

    SvarSlett
  7. Wow! You certainly have been busy! I love all those clothes and you are doing it for a charity! Some small child will be happy for hours! My favourite is the sweater and hat outfit! You knit so well Marit! I can't wait to take out my Christmas ornament this year ;). I also love your verandah embroidery. A very productive summer for you. It sounds like the weather is the same in both our worlds this year....cold July and warm August, just when we go back to work :(...

    Take care!

    SvarSlett

Thank you all for commenting! If you are an anonymous commenter please sign with your name. Takk for alle kommentarer! Hvis du er anonym kommentator så vil jeg gjerne at du skriver navnet ditt.