søndag 19. februar 2023

KNITTING ON THE BALCONY / STRIKKING PÅ VERANDAEN


 

I går var det vakkert vårlig vær og jeg kunne sitte på verandaen i sola og strikke! Jeg hadde bursdag i går så det var en fin gave på dagen min. Jeg tror det er første gang jeg har sittet ute og strikket på bursdagen min. Stor kontrast til været i  februar 1954 da jeg ble født, da snødde og snødde det og det ble  1 1/2 m snø. Moren min kom hjem fra sykehuset med meg i snøstorm. Hvis det var lite snø en vinter, sa alltid moren min : "Vi er ikke ferdig med februar enda...." 



Yesterday it was beautiful spring weather and I could sit on the balcony in the sun and knit! It was my birthday yesterday so it was a nice present on my day. I think it's the first time I been knitting out on my birthday. Big contrast to the weather in February 1954 when I was born, when it snowed and snowed and there was 1 1/2 meters of snow. My mother arrived home from the hospital with me in a blizzard. If there was little snow one winter, my mother always said: "We're not done with February yet..." 

På vinterbildet er moren min og mine to storebrødre. De var 5 og 7 år da. On the winter photo is my mother and my two big brothers. They were 5 and 7 years old. 


MAJORNA LUE/HAT

Det har blitt ferdig litt strikking siden sist. Jeg synes jo det er morsomt med samstrikk. Youtube podcasten Marit's Garnkaos har samstrikk på luen Majorna fra Hagenhuset.  Jeg var litt skeptisk for den er strikket  i patentstrikk, det har jeg aldri strikket og trodde var veldig vanskelig. Men "alle" i strikkeverdenen  på sosiale media har strikket den,  så jeg tenkte jeg får prøve. Mitt kallenavn på noen sosiale medier er Majoma, og selvfølgelig burde Majoma strikke Majorna! Og jeg fant ut at det var ikke så vanskelig å strikke patentstrikk. Trenger nok litt mer trening før det blir jevnt og pent, men koden er i hvert fall knekket. Men den fine fellinga i toppen fikk jeg ikke til, selv om jeg så på instruksjonsvideoen. Og å rekke opp med patentstrikk, nei det var ikke lett! Så det ble en litt improvisert felling. Det viktigste er at jeg har fått meg en god varm lue!    Some knitting has been completed since last time. I think KALs - Knit-A-longs are  fun.  The Youtube podcast Marit's Garnkaos has a KAL for the hat Majorna, from Hagenhuset. I was a bit skeptical because it is knitted in brioche, I have never knitted that before and thought it was very difficult. But "everyone" in the knitting world on social media has knitted it, so I thought I'd give it a try. My nickname on some social media is Majoma, and of course Majoma should knit Majorna! And I found  that it wasn't that difficult to knit brioche.  I will need a bit more practice before it becomes smooth and nice, but at least I have learned it. But I couldn't get the nice decrease at the top, even though I watched the tutorial video. And to unravel brioche knitting,  it wasn't easy! So it became a bit of an improvised decreas. The most important  is that I got myself a nice warm hat! 

MYRULLSOKKER



Det neste ferdige strikkeprosjektet er Myrullsokker av Wenche Roald. Jeg strikket et par av dem i blått og hvitt  for noen år siden, og jeg synes det mønstret er så fint. Da tenkte jeg på at jeg ville strikke dem i brunt og beige også. Men så var det jo stadig noe nytt som skulle strikkes, så det ble ikke noe av da. Men takket være en ny samstrikk 😍, så er de nå ferdige og favorittsokkene mine! Samstrikken er hos Brit Strikkenerd, hun har samstrikk av Wenche Roalds mønstre hele året. Og bonus samstrikk på Wenche Roalds sokker fra 1. januar til 30. april. Myrullsokkene er strikket i beige Drops Nord og brunt Cascade Heritage sokkegarn. The next finished knitting project is Myrullsokker by Wenche Roald. I knitted them in blue and white a few years ago, and I think the pattern is so nice. Then I thought that I would knit them in brown and beige as well. But  there was always something new to be knitted, so it never happened. But thanks to a new KAL 😍, they are now finished and my favorite socks! The KAL is by Brit Strikkenerd, it is  Knit Wenche Roald's patterns all year round. And a bonus KAL - Wenche Roald's socks from 1 January to 30 April. The Myrull socks are knitted in beige Drops Nord and brown Cascade Heritage sock yarn. 


BESTEMORS LESTER

Da har det jo også blitt ferdig et annet par sokker fra Wenche Roald. Det er Bestemors lester fra boka Inspirerende Norske Strikkemønstre. De er strikket i Frøya fra Viking garn, og rester av Silja. Another pair of socks from Wenche Roald has also been finished. It's Bestemors lester (Grandma's socks) from the book "Inspiring Norwegian Knitting Patterns." They are knitted in Frøya from Viking yarn, and scraps of Silja.


Noe av det som er morsomt med samstrikker er jo at det også blir trukket premier blant dem som deltar. Safransax og Den Glade tråd hadde samstrikk på Marie Wallin mønstre før jul. Der deltok jeg med Georgia Fair Isle Tam. Og var så heldig å vinne en nydelig strikkeveske som Nina i Den glade tråd- podcasten har sydd. Hun er veldig flink til å sy. Og et nøste Zauberball Crazy i flotte blå og lilla farger, tror det må bli til et sjal. Og sokkepinner. Veldig fin premie! One of the fun things with KALs is that prizes are  drawn among those who participate. Safransax and Den Glade tråd had a KAL of Marie Wallin patterns before Christmas. There I participated with the Georgia Fair Isle Tam. And was lucky to win a lovely project bag that Nina in Den glade Tråd podcast has sewn. And a skein of Zauberball Crazy in beautiful blue and purple colours, I think it must be to a shawl. And sock needles. Very nice prize!



Hvis noen har lyst til å se podcastene jeg har nevnt, er det bare å skrive inn navnet på podcasten på Youtube. If anyone would be interested in visiting the podcasts I have mentioned , just write the name on Youtube .

8 kommentarer:

  1. I have never knitted brioche stitch. Yours looks beautifully even! God bless you on your birthday and always 😊❤️🎂🎉🙏

    SvarSlett
  2. Congratulations on winning the draw. I'm glad you had a lovely day for your birthday and could even sit outside and knit. Have a good week. Granny Marigold

    SvarSlett
  3. I just love your projects. You get so many beautiful things made in very little time. We are having big temperature swings here, too. Happy almost spring!

    SvarSlett
  4. Gratulerer med vel overstått! Tenk å kunne sitte ute og strikke midt på vinteren! Nydelige sokker du har strikka, og patentlua får du sikkert bruk for etterhvert. Jeg synes patentstrikking går så seint. Husker det var så moderne da jeg gikk på folkeskolen....

    Klem Ingunn

    SvarSlett
  5. Gratulerer med dagen til deg, kjære Marit Johanne. Beste ønsker. Så pen at du må strikke ute på verandaen i solskinnet. Vi hadde allerede vær til å sitte ute :-) Bare nå regner det igjen og minusgrader kommer til helgen. Vel, det er fortsatt vinter... Søndag har jeg bursdag :-) Takk for det vakre sort/hvitt-bildet fra 50-tallet... de snømassene, det vakre norske trehuset og skiene på føttene... med mamma og barna deres :-)) rett og slett vakre.
    Du strikker en fin lue og sokker.
    Gratulerer med seieren... har du prøvd sokkestrikkepinnene???

    SvarSlett
  6. What a great way to spend your birthday! I'm glad the weather was nice and you had a good day :) xx

    SvarSlett
  7. The one reason I would want to learn knitting versus crochet is to make those lovely socks! Maybe someday? But I missed your birthday, so hope it was lovely.

    SvarSlett
  8. Kjære Marit, jeg vet bare at jeg har skrevet innlegget ditt... Jeg må ha gjort en feil da jeg sendte det... så nok en gang alt godt, kjære februarbarnet, for det nye leveåret, helse først. Takk for dette fantastiske bildet fra 50-, kanskje 60-tallet... så mye snø :-) Kjelker og ski, bare flott. Klem Viola
    ps Det snør her i dag... det er allerede et solid snødekke og snømannen fra 26. februar er der fortsatt.

    SvarSlett

Thank you all for commenting! If you are an anonymous commenter please sign with your name. Takk for alle kommentarer! Hvis du er anonym kommentator så vil jeg gjerne at du skriver navnet ditt.