søndag 31. mai 2026

VALLE SWEATER / VALLE GENSER

 


Endelig er min nye genser ferdig! Den har egentlig vært ferdig strikket noen uker, men det er det å komme i gang med monteringen som tar lengst tid  😊Hele genseren er strikket rundt i ett stykke og det skulle klippes opp hull til ermene, og det føles jo alltid litt skummelt. Men endelig kom jeg i gang og nå er jeg ferdig og veldig godt fornøyd! Jeg kjøpte den som garnpakke fra Strikkemekka. Mønsteret er bygget på det tradisjonelle strikkemønsteret Setesdal. Denne er kalt Valle, som jo er et sted i Setesdal. Denne genseren er spesiell fordi mønsterfargen som er brukt er et fargeskiftende garn. Det er ikke et mønster for dem som må ha alt symmetrisk! For her skifter plutselig fargen mens en er midt i en mønsterbord og alt er ukontrollert. Dessuten er det strikket et felt på det ene ermet hvor bunnfargen er en annen. Og begge ermene er strikket med forskjellig plassering av mønsterborder.  Jeg synes det var veldig morsomt å strikke denne. 

Finally my new sweater is finished! It has actually been finished knitted for a few weeks, but it is to getting started with the assembly that takes the longest time😊The entire sweater is knitted in the round in one piece and openings had to be cut for the sleeves, and to cut in the knitting always feels a bit scary. But finally I got started and now I am finished and very happy! I bought it as a yarn kit from Strikkemekka. The pattern is based on the traditional knitting pattern Setesdal. This one is called Valle, which is a place in Setesdal. This sweater is special because the conrast color used is a color-striping yarn. It is not a pattern for those who have to have everything symmetrical! Because here the color suddenly changes while you are in the middle of a pattern board and everything is uncontrolled. In addition, a patter part has been knitted on one sleeve where the bottom color is a different one. And both sleeves are knitted with different placement of the pattern stripes. I think it was very fun to knit this one.


I dag hadde jeg årets første bad i elva! Selv om vi har hatt bra temperaturer i det siste, tar det lang tid før vannet i elva blir varmt. I dag var det 13 grader. Men det var veldig forfriskende ! Today I took my first swim in the river this year! Well, not exactly swimming, but at least a dip. Even though we've had good temperatures lately, it takes a long time for the water in the river to warm up. Today it was 13 degrees C. But it was very refreshing!






10 kommentarer:

  1. Så flott genser, Marit Johanne! Veldig artig med garnet og at armene er forskjellige. Bade i 13 grader?! BRRRR! Det hadde aldri jeg gjort! :-)

    SvarSlett
  2. Your sweater looks very nice. I like the stripes and the colours. I think I would find the river too chilly for my liking *smile*.

    SvarSlett
  3. I love using vari-coloured yarns and have wondered about using one for a traditional colourwork jumper. Having seen your lovely new jumper I think I shall have a go sometime

    SvarSlett
  4. Liker genseren du har strikket, heerlig på litt kjølige dager og kvelder.

    SvarSlett
  5. Lekker genser som du kler veldig godt! Tipper denne blir en favoritt. Så tøff du er som har badet allerede!

    Klem Ingunn

    SvarSlett
  6. The color-shifting yarn looks so cool and unique, especially with the asymmetrical sleeves and the different background colors. It gives the traditional Setesdal look such a fun, modern, and playful twist. It has so much personality! Also, you are officially braver than me taking a dip in 13°C river water! Just reading that made me shiver a little bit, but there really is nothing quite like that crisp, refreshing feeling of the first outdoor swim of the year to make you feel completely alive. Did you wear your beautiful new Valle sweater right after your swim to warm back up? Sending you a huge hug and wishing you a wonderful weekend!

    SvarSlett
  7. Thank you for your message I am feeling a bit better. Have a nice weekend

    SvarSlett
  8. You look marvelous and I just love your sweater! The colors are gorgeous!

    SvarSlett
  9. Tusen takk for hyggelig kommentar på bloggen min.Jeg blogget en del for ca syv år siden det er ikke så mange igjen av mine gamle bloggvenner dem har godt over til facebook og instagram koselig å komme tilbake.Kjempefin genser nydelige farger.Ønsker deg en riktig fin sommer videre fra Bodil på Vestre Flatset

    SvarSlett
  10. Kjære Marit, genseren din ble nydelig, og du kommer til å elske å bruke den.
    Så flott at du allerede har vært og svømmet – puh, det ville vært for kaldt for meg – selv om vi dykket i årevis før i tiden, inkludert om vinteren med vanntemperaturer på 3 °C og minusgrader ... Jeg ble aldri forkjølet den gangen.
    Det gjør deg virkelig tøff. You are very good :-))
    Ønsker deg masse glede – og vi går mot sommeren nå ...
    Klemmer fra Viola

    SvarSlett

Thank you all for commenting! If you are an anonymous commenter please sign with your name. Takk for alle kommentarer! Hvis du er anonym kommentator så vil jeg gjerne at du skriver navnet ditt.