søndag 9. juni 2024

UPDATING /OPPDATERINGER


På tide med et nytt blogginnlegg! Vi hadde noen uker med varmt vær i mai, opp mot 30 C,  og da blir jeg litt utslått, så det har ikke blitt blogging og lite besøk på andre blogger. Nå har vi fått en del etterlengtet regn og temperaturen er nede i 13 C! Deilig, spør du meg 😀. 

Time for a new blog post! We had a few weeks of warm weather in May, up to 30 C, and then I get a bit exhausted, so there has been no blogging and few visits to other blogs. Now we have had some long-awaited rain and the temperature is down to 13 C! Very nice, if you ask me 😀.


Men strikking har det blitt likevel. Trives like godt med sokkestrikking. Nå er jeg oppe i 18 ferdige par av 24 i 2024. Bjørnlisokken av Marit Haugen Bergsrønning er en vakker sokk med flettemønster. Den er strikket i Drops Fabel. Den inngår i Fjellrosas Bingosamstrikk hvor tema for mai var flettemønster. 

Just as comfortable with sock knitting. Now I am up to 18 finished pairs out of 24 in 2024. Bjørnlisokken by Marit Haugen Bergsrønning is a beautiful sock with a braided pattern. It is knitted in Drops Fabel. It is included in Fjellrosa's Bingo knitting, where the theme for May was braided patterns.


Jeg kommer stadig tilbake til boka Charming Colorwork Socks av Charlotte Stone, det er så mange fine mønstre der. Jeg blir ofte inspirert av samstrikker. Youtube kanalen Anette K har en samstrikk som heter Lagerstrikk, der var tema for mai Blomst. Da fant jeg restegarn og strikket Forget Me Knot, en vri på navnet  Forglemmegei. De er strikket i Lys Perlegrå og Kongeblå Drops Fabel, det gule er Høstgul fra Stulen Strikk. Og jammen fant jeg en liten bukett med søte små forglemmegei til bildet!

I keep coming back to the book Charming Colorwork Socks by Charlotte Stone, there are so many nice patterns in there. I am often inspired by knitalongs. The Youtube channel Anette K has a knitalong where the theme for May was Flower. Then I found leftover yarn and knitted Forget Me Knot, a twist on the flower name  Forget-me-not. They are knitted in Light Pearl Gray and Royal Blue Drops Fabel, the yellow is Autumn Yellow from Stulen Strikk. And I was lucky to find a small bouquet of cute little forget-me-nots for the picture!


Et mønster fra samme boka som jeg har strikket før er Coffee break. Det var ei som ønsket seg slike sokker, og jeg hadde nok av det fine beige Chocolate Chipsgarnet fra Kvitlammet til å strikke et par til. Så det blir bursdagsgave i august.

 A pattern from the same book that I have knitted before is Coffee break. Someone liked them so much and wanted such socks, and I had enough of the nice beige Chocolate Chips yarn from Kvitlammet to knit another pair. So it will be a birthday present in August.


Det har også blitt et par votter til. De heter Hamningberg votter fra KO strikker. De er litt tykkere og strikket i Trysil Sportsgarn. 

There have also been one more pair of mittens. They are called Hamningberg,  from KO strikker. They are slightly thicker and knitted in Trysil Sports yarn.


Litt søm har det også blitt. Jeg har fått en bærepose med noen broderier fra NMS gjenbruksbutikken for å se om jeg kan bruke det til vesker. Jeg har sydd en veske med en liten klokkestreng, og flere blir det nok etter hvert. There has also been a bit of sewing. I have received  some embroideries from the NMS thrift store to see if I can use it for bags. I have sewn one bag with a small embroidery.There will probably be more.

 





Et forstørrelsesglass som skal være gave til en liten gutt, trengte en pose. 

A magnifying glass to be given as a gift to a little boy needed a bag.

Og da jeg først var i gang, ble resten av stoffet til en strikke-prosjektpose. Det er morsomt å lete etter stoffer i stoffhylla, og finne gamle skatter. Dette stoffet tror jeg er ca 20 år siden jeg kjøpte. Så det er fint å endelig få brukt det!

And when I first got started, the rest of the fabric became a knitting project bag. It is fun to look for fabrics in the fabric shelf, and find old treasures. I think it is about 20 years since I bought this fabric. So it's nice to finally use it!



Jeg har tidligere skrevet om fiskeørnparet på Rauer som man kan følge  online på NRK piip. Fru Rauer har lagt tre egg, og nå er to av dem klekket. To søte små hoder gaper etter mat når far har vært der med fisk og mor mater dem.
 I have previously written about the osprey pair at Rauer, which you can follow online on NRK piip.. Mrs Rauer has laid three eggs, and now two of them have hatched. Two cute little heads gape for food when dad has been there with fish and mom feeds them.



7 kommentarer:

  1. Hei Marit Johanne, her jeg bor i sør Tyskland har vi nesten druknet i regn, igrunn siden midten av april med tilsvarende temperaturer. Skikkelig ekkelt. Nå har vi hatt hele 4 dager uten en dråpe men fortsatt kjølig i forhold. Endelig kan vi begynne å plante, håper bare at det ikke kommer hete og tørke nå! Vindrueblomstring har faktisk frosset ihjel og mesteparten av stork ungene har dødd i redet pga altfor mye regn og kulde. Triste greier!! Tusen takk for linken til ørneredet, har nesten blitt avhengig av å følge med, utrolig artig!! Fikk se klekking av nr. 3 direkte igår, herlig!
    Flink har du vært med alt du fikk ferdig, likte veldig godt forglem meg ei sokkene!!!
    God sommer til deg og dine!
    Hilsen Annette

    SvarSlett
  2. You've been busy knitting more lovely things. I especially like those first socks. The bags you sewed are very nice too. So useful.
    Good thing that your temperatures have gone down because it 30C is a bit too warm for comfort.
    Have a lovely week.

    SvarSlett
  3. Du strikket fantastiske sokker, jeg ville også søkt på kaffekoppsokkene... for en fin idé.
    Jeg er alltid interessert i å se fiskeørneheiret. Noen nye videoer er ennå ikke tilgjengelige for alle, men jeg har akkurat kunnet se de tre små live. Det er fantastisk.
    Mange snill hilser, kjære Marit.

    SvarSlett
  4. Qué bonitos, deben ser calientitos. Aquí, que estamos en pleno invierno, se necesitan esos calcetines. Todo lo que muestras está hermoso.
    Saludos

    SvarSlett
  5. It is wonderful that you are able to knit such beautiful socks (I am not a knitter), and I love the way you themed their photos :)

    SvarSlett
  6. Så artig å lese! Du er både flittig og flink! Liker sokkene dine veldig godt. Fine presanger! Gode votter også. Har sånn sansen for gjenbruk, og du får det til. Flott!

    Riktig god helg fra Ingunn

    SvarSlett
  7. I admire the beautiful things you create, the socks are so artistically made and designed.

    SvarSlett

Thank you all for commenting! If you are an anonymous commenter please sign with your name. Takk for alle kommentarer! Hvis du er anonym kommentator så vil jeg gjerne at du skriver navnet ditt.