søndag 23. juni 2024

GARNMARKED / YARNMARKET

 


I begynnelsen av juni var det strikkemarked i Kulåsparken i Sarpsborg. De fleste selgerne er små bedrifter som driver med håndfarging av garn eller andre strikkerelaterte ting. Det er så mye lekkert garn! Det er fint å kunne se og kjenne på garnet i forhold til å se det på nettbutikkene. 

At the beginning of June there was a knitting market in Kulåsparken in Sarpsborg. Most of the sellers are small businesses that make  hand-dyed yarn or other knitting-related items. There is so much delicious yarn! It's nice to be able to see and feel the yarn compared to just seeing it in online stores.

Garnfeene


Stulen strikk



Ulldesign

Helgedatter design

Ullveig - angoragarn


Det var mange fristelser, men jeg var flink og  det var bare planlagt innkjøp som ble med hjem ! Jeg kjøpte et garn som het Havskum på Mølen hos Garnfeene i fjor på markedet. Det strikket jeg et sjal av og syntes garnfargen var så fin og kunne tenke meg en genser i det. Nå ble det kjøpt genserkvantitet av det! Vet ikke ennå hvilken genser det blir, men nå har jeg i hvertfall garnet. Stulen Strikk hadde lagt ut bilder på Instagram av garn som han kaller Garngleder. Jeg falt helt for dette fargeglade hespet! Blir nok noen glade sokker av det. 
There were many temptations, but I did well and it was only planned purchases that came home! I bought a yarn called Havskum på Mølen from Garnfeene last year at the market. I knitted a shawl from it and thought the yarn color was so nice and could like a sweater in it. Now a sweater quantity was bought! Don't know yet which sweater it will be, but  now I have the yarn. Stulen Strikk had posted pictures on Instagram of yarn that he calls Garngleder (Yarn joy). I completely fell for this colorful one! It will sure make some happy socks.

FERDIGE SOKKER SIDEN SIST - FINISHED SOCKS SINCE LAST TIME
 
Callies sokker av Anne Eliassen. Strikket i Drops Fabel. De inngår i Fjellrosas strikkebingo med hullmønster for juni. Sokker nr 19 i min strikkeutfordring.    Callie's socks by Anne Eliassen. Knitted in Drops Fabel. They are part of Fjellrosa's knitting bingo with lace pattern for June. Socks no. 19 in my knitting challenge.                                              
Spiral Splash Socks  av Stephen West. Strikket av lagergarn som hadde mistet magebåndet. Tror det mørke grå er et garn kjøpt i Tallinn som jeg fikk i gave. Det flerfargede garnet tror jeg er et håndfarget garn fra Kvitlammet.  Disse sokkene er med i garnbutikken Fortunas sokkesamstrikk 12 i 24. Og de er sokkepar nr. 20 i min sokkeutfordring.
Spiral Splash Socks by Stephen West. Knitted from stash yarn that had lost the label. I think the dark gray is a yarn bought in Tallinn that I got as a gift. I think the multicolored yarn is a hand-dyed yarn from Kvitlammet. These socks are included in the yarn shop Fortuna's knitalong 12 in 24. And they are pair of socks no. 20 in my sock challenge.





I dag er det Sankthansaften og det er midtsommer, den lyseste tiden på året. Disse bildene er tatt ved midnatt. 
Today is Midsummer's Eve and it is  the brightest time of the year. These photos were taken at midnight.

Mot nord - to the north

                                      Mot vest - to the west


Tradisjonell SanktHans mat i dag, Rømmegrøt!
Traditional Midsummer food today, Sour cream porridge!


It is sprinkled with cinnamon and sugar, and an "eye" of butter.



7 kommentarer:

  1. I love the spiral splash, such a clever pattern. What is sprinkled on the porridge? Cocoa or cinnamon?

    SvarSlett
    Svar
    1. It is sprinkled with cinnamon and sugar, and a little butter which melts on the hot porridge.

      Slett
  2. I have never heard of sour cream porridge before and had to look it up on Google. Sounds like an amazing dish to eat :)

    SvarSlett
    Svar
    1. I think it is typical Norwegian. It is nice to learn about different recipes around the world.

      Slett
  3. So many wonderful colours of wool. If I knit I would not have been able to keep myself from buying too much!

    SvarSlett
  4. For et herlig garnmarked du hadde... det er herlig å gå fra bod til bod i frisk luft og ha valget :-))) og kanskje slå av en prat med likesinnede.
    Du strikket fine sokker igjen. Stephen West har utrolige mønstre.
    Jeg er spesielt glad for bildet ditt av rømmegrøten, jeg spiste den flere ganger på Vestlandet på sankthans og... det ble pølser med...
    Klem fra Viola

    SvarSlett
  5. Nydelig garn du har kjøpt, og nok en gang fine sokker! Og for et garnmarket! Så mye lekkert! Drømmedag spør du meg! Sommeren er her. Aldeles nydelig vær om dagen, og i går ble det fjelltur. Og nå steker jeg grove hamburgerbrød.

    Fortsatt god sommer!

    Klem Ingunn

    SvarSlett

Thank you all for commenting! If you are an anonymous commenter please sign with your name. Takk for alle kommentarer! Hvis du er anonym kommentator så vil jeg gjerne at du skriver navnet ditt.