søndag 18. desember 2022

CHRISTMAS MARKET IN RØROS / JULEMARKED I RØROS

 


På min førjulstur for to uker siden var jeg på Julemarked på Røros. Vi ankom med tog. Røros er på UNESCOs Verdensarvliste. Røros kobberverk ble etablert i 1644, og etter hvert ble byen bygget opp. Det er som å gå i en historiebok mellom de fine gamle bygårdene. En flott opplevelse. On my before-Christmas trip two weeks ago, I was at the Christmas market in the mining town Røros. We arrived by train. Røros is on the UNESCO World Heritage List. Røros Copper Mine were established in 1644, and gradually the town was built up. It's like walking in a history book between the  old buildings. A great experience.



Vi startet med å gå opp Kjerkgata. We started walking up the Kjerkgata (church street). 








Med koselige julepyntede butikker. With nice Christmas decorated shops. 





Jeg og mine to yngste sønner.  Me and my two youngest sons.                                                                  


Røros kirke. Røros church.  



I Bergmannsgata var julemarkedet med boder fylt med lokal mat og kunsthåndsverk. 
In the street Bergmanngata was the Christmas market with lots of stalls with local food, and crafts for sale.





Jeg kjøpte to lokale varianter av lefse!  I bought two local varieties of lefse! 








Stemningsfullt etter solnedgang, ca 15.40. Dark in the end of the day, at 15.40.

Det vil bli flere bilder fra Røros , for mye fint til å vise i et blogginnlegg. Så følg med, fortsettelse følger!
There will be  more pictures from Røros, too much to show in one blog post. So stay tuned, to be continued!

5 kommentarer:

  1. Beautiful photos from Røros. I've been there once in December and loved the atmosphere and small shops selling handcrafted goodies. Absolutely a place to visit.

    SvarSlett
  2. It's so much fun wandering around looking at the decorations in store windows and popping in to browse and maybe buy something you suddenly realize you have to have.

    SvarSlett
  3. I love how picturesque it is! I’m so glad you had a wonderful time as well😊

    SvarSlett
  4. Takk for flotte bilder fra den fantastiske turen til Røros Marit.
    For mange år siden kjøpte jeg et Harald Sohlberg kunsttrykk av Kjerkgata på Røros fra det gamle Nasjonalgalleriet i Oslo. Siden da tror jeg at jeg må besøke denne byen. Jeg ser frem til dine videre bilder... tusen takk.
    Vi kjøpte juletreet som skal inn i stua og pyntes den 23.. glede... God jul til deg og dine. Klem Viola

    SvarSlett
  5. Julemarked er så koselig! Og Røros er jo virkelig en fin juleby! Ønsker deg ei riktig god jul! :)

    SvarSlett

Thank you all for commenting! If you are an anonymous commenter please sign with your name. Takk for alle kommentarer! Hvis du er anonym kommentator så vil jeg gjerne at du skriver navnet ditt.