lørdag 24. august 2019

FJELLTUR PÅ HARDANGERVIDDA / HIKE ON HARDANGERVIDDA

I begynnelsen av august hadde jeg en flott fjelltur på Hardangervidda. Før jeg kom igang med å gå  reiste jeg med tog til Geilo, buss derfra til Halne, og båten Halnekongen til enden av Halnefjorden.
 At the beginning of August I had a great hike on the Hardangervidda. Before I started walking, I traveled by train to Geilo, bus from there to Halne, and the boat Halnekongen to the end of the Halnefjord.

Underveis med båten kom det noen veldig mørke skyer med torden og regn til syne. Vi var litt bekymret  om det ville komme der vi skulle gå. Men heldigvis holdt det seg unna.

On the way with the boat, some very dark clouds of thunder and rain appeared. We were a little worried if it would come where we were going. But fortunately, it stayed away.

Det var lett og fint terreng å gå i. En
tur på et par timer til Heinseter fjellstue.

It was easy and nice terrain to walk in. It was about two hours to walk  to Heinseter mountain lodge.

Fint merkede stier med DNTs røde T-er. Stor takk til alle frivillige som gjør det trygt for oss å gå! Well marked trails with DNT's red T's. Big thanks to all the volunteers who make it safe for us to walk!

Selv om det var en forholdsvis kort tur, var det fint å se Heinseter dukke opp, første mål på denne min første hytte til hytte tur. Although it was a relatively short trip, it was nice to see Heinseter emerge, the first destination of this my first cabin to cabin trip.

Et koselig hyttetun med høner trippende rundt. Heinseter ligger på 1100 moh. A nice  cottage with chickens tripping around. Heinseter is located at 1100 meters above sea level.

Og vakre Heinelv like ved. And beautiful Hein River close by.
På Heinseter ble det god middag med spinatsuppe, deilig stekt fjellørret og jordbærkompott. Og koselig selskap med en familie med mormor, mor, og to døtre på 6 og 11 år, og en mor med voksen datter. Og litt morsomt var det at av oss sju var det seks av oss som hadde navn som begynte på M :) Det er alltid trivelige folk å treffe på slike turer.
 Heinseter had a good dinner with spinach soup, delicious fried mountain trout and strawberry compote. And nice company with a family with grandmother, mother, and two daughters aged 6 and 11, and one mother with adult daughter. And it was a little funny  that of the seven of us, six of us had names that started on M :) There are always nice people to meet on such trips.

Jeg var heldig og fikk ha rom for meg selv, med rosemalte senger :)
I was lucky and had room for myself, with rose-painted beds :) ( If there are many people at the lodge, you will have to share room with some others)

Neste dag gikk turen videre til Tuva.  Next day the trip continued to Tuva.

Jeg kosa meg og brukte god tid til å nyte naturen og stillheten. Det var meldt regn fra klokka tolv, men det var opphold med glimt av sol nesten hele veien. Jeg var  framme ved Tuva halv fire, og bare de siste 10 minuttene regnet det.

I  walked slowly,  enjoying nature and the tranquility. The weather forecasts said it would be raining from twelve o'clock, but there were glimpses of sun almost all the way. I arrived at Tuva half past four and only the last 10 minutes it rained.

Det er  en stor opplevelse å gå i denne naturen. Du ser så langt og vidt utover, fargene er så beroligende. Og det er så stille. Og det er lett å gå. Jeg har litt artrose i knærne, men bortsett fra et par steder med små "trappetrinn" nedover, var det ikke noe problem.
Walking in this nature is a great experience. You look so far and wide, the colors are so soothing. And it's so quiet. And it's easy to walk. I have a little osteoarthritis in my knees, but apart from a few places with small "stairs" down, there was no problem.

Det ble et fint gjensyn med Tuva fjellstue, der jeg også var i fjor.  Tuva ligger på 1200 moh. Etter turen smakte det godt med vaffel, som denne hytta er berømt for. Her var det kylllinggryte på menyen til middag, og kirsebærkompott med vaniljekesam til dessert. Maten smaker alltid ekstra godt etter en dag i friluft. Til frokosten neste dag var det så koselig dekket på bordene. Bildet ble litt uskarpt, men gir et inntrykk likevel. It was a nice to see Tuva mountain lodge again, where I was also last year. Tuva is located at 1200 meters above sea level. After the hike, it tasted great with waffle, for which this cabin is famous. At tuva it was  chicken stew on the menu for dinner, and cherry compote with vanilla cream for dessert. The food always tastes wonderful after a day in the open air. For breakfast the next day the tables was so nice set. It looked so homely. The photo is a bit blurry, but gives an impression.

Jeg valgte å lytte til kroppen min og spare knærne mine for den bratte veien ned til Ustaoset, der jeg egentlig hadde tenkt å gå.  Istedenfor gikk jeg tur et par timer med utgangspunkt fra hytta, før jeg tok den lille minibussen som kjører en gang om dagen til Geilo. Men fine inntrykk ble det også denne dagen. I chose to listen to my body and save my knees for the steep trail down to Ustaoset, where I had planned to go. Instead, I walked for a couple of hours starting from the cabin, before taking the small minibus that runs once a day to Geilo. Also this day gave good impressions.

En slik tur gir så mye, både mentalt og fysisk. A trip like this gives so much, both mentally and physically.