fredag 15. november 2013

Tovede tøfler og Styrbord og babordsokker / Felted slippers and Starboard and Larboard socks

For fire år siden ga jeg bort et par tovede tøfler i julegave. Og nå fikk jeg forespørsel om jeg ville strikke et par nye, for hun som fikk dem hadde mistet dem i forbindelse med flytting, og hun savnet dem! Det er hyggelig når en får en slik tilbakemelding, da vet en at det en har gitt har blitt satt pris på :)  De er strikket i Drops Eskimo på pinner 8. Fargen på de ferdige er litt feil, det skal være lilla.  Det er like underlig hver gang å se den forvandlingen som skjer fra å være et par underlige store sokker, til å bli et par tøfler når en tar det ut av vaskemaskinen! Magisk!
Four years ago I gave away a pair of felted slippers for Christmas. And now I got the request if I would knit a new pair because she who got  ​​them had lost them in connection with moving, and she missed them! It is nice to get such a feedback, then you know that what you have given has been appreciated :) They are knitted in Drops Eskimo needles 8. The color on the finished slippers are not quite right, it should be purple.  It is amazing each time to see the transformation that happens from two odd big socks, into a pair of slippers when taking it out of the washing machine! Magic! 


STYRBORD OG BABORDSOKKER / STARBOARD AND LARBOARD SOCKS
Sokkemystereiet til Bitta er ferdig og her er mine fine sokker. Venstre sokk er rød for babord og pilene peker mot venstre, høyre sokk er grønn for styrbord og pilene peker mot høyre. Disse sokkene kan være til stor nytte for dem som ferdes i båt, med disse sokkene på slipper man være i tvil! Jeg strikket mine i Arwetta Classic på pinner 2,5.  Bitta's Sock Mystery is finished and here are my nice socks. Left sock is red for port (larboard) and arrows pointing left, right sock is green for starboard and arrows pointing to the right. These socks are great to those who are  in  a boat,  with these socks on you know what is what ! I knitted mine in Arwetta Classic on needles 2,5.


Jeg er ikke ofte i båt lengre, men jeg har jo vokst opp ved sjøen. Det ble jo mye kjøring med liten båt med påhengsmotor. Men jeg lærte meg også å kjøre sjekta (snekka) vår. At styrbord var høyre var  enkelt å huske, for det var jo den siden pappa satt og styrte båten. Men fargene var  det nok verre å huske, så jeg kunne nok trengt et slikt par sokker den gangen. I'm not often in a boat longer, but I've grown up by the sea. I often was  driving a small boat with an outboard motor. But I also learned to drive  our motor boat. That starboard was right was easy to remember, because  that was the side  my dad sat and drove  the boat. But the colors were worse to remember, so I could probably needed such a pair of socks at that time.





100 års jubileum! I dag er det akkurat 100 år siden faren min ble født. Han var sjømann og visste nok  godt forskjellen på styrbord og babord. Her er han radartekniker på MS Sjøveien. Jeg har bakt Mannfolkkaker idag til ære for pappa. Han var ikke så glad i kaker, foretrakk ei skive hjembakt brød til kaffen. Men Mannfolkkaker var godkjent!
100 year anniversary! Today it is exactly 100 years since my father was born. He was a sailor and knew well enough the difference between port and starboard. Here he is  radar technician on MS Sjøveien. I baked Mannfolkkaker (Men cookies) today in honor of my dad. He was not fond of cakes, preferring a slice of home-baked bread for coffee. But Men cookies were approved.



Pappa ble tidlig pensjonist og  ble da en ivrig hobbykunstner. Han drev med tredreiing og lagde vakre boller. Han lærte seg  rosemaling så han kunne male de dreide arbeidene. Han lagde også rosemalte klokker til alle oss tre ungene. Og han lærte seg å veve og vevde filleryer og bordløpere. Han døde i 1992, 78 år gammel.  Dad was retired early and became an avid hobby artist. He enjoyed woodturning and made ​​beautiful bowls. He learned  rose painting so he also could paint the bowls. He also made rose painted clocks to all three of us kids. And he learned to weave and made rugs and table runners. He died 1992, 78 years old.

9 kommentarer:

  1. Så masse fint du lagar!

    Og eit fint innlegg til minne om far din :-)

    God helg!

    Her bøttar det ned.. Akk ja!Er nok andre som har det verre..

    SvarSlett
  2. Så fint å minnes og ære far på dagen i dag! Godt å lese for meg også. Fine arbeider du viser!
    Jeg skal også gi tova-tøfler i julegave i år. Spennende å se om de blir like populære som dine.

    Riktig god helg!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  3. What wonderful memories of your father. :) I just love those port and starboard socks, too. I know a Captain who could use them!

    SvarSlett
  4. Fint å se det din far har laget. Fin mann også! Tøflene dine ser kjempedeilige ut, slike skulle jeg gjerne hatt! Og så de stilige "båtsokkene"! Superfine!
    God helg og god klem til deg på denne dagen. -Margit-

    SvarSlett
  5. Sterk pappa. Fin minne. Ha takk for felles.
    Fine sokker du har strikket. Tøflene er herlig for vinter, jeg og min barna har også. Ha en hyggelig kveld og fin søndag. Klem fra Viola.

    SvarSlett
  6. Love those purple slippers; they are gorgeous! What an interesting life your father led...loved your tribute to him :-)

    SvarSlett
  7. Ja det er ikke så rart at du er så flink til å lage ting.
    Har nok arvet noen evner av din far.
    Flotte ting du viser som han har laget,
    og sokkene er jo fine.
    Ønsker deg ei velsignet god uke :)

    SvarSlett
  8. Marit, que abrigaditos deben ser los calcetines que tejiste!, emocionado homenaje al nacimiento de tu padre, te felicito. Un abrazo desde Argentina.

    SvarSlett
  9. Hei.
    Jeg er nybegynner innen strikking og lurer på hvor stor størrelse jeg skal strikke for å så tove - bilde av de lille sokkene som blev så fine tovetet tøfler.

    Er det den sammeteknikken med hekling?

    Liker din blogg!! Mange gode tips her. :-)

    SvarSlett

Thank you all for commenting! If you are an anonymous commenter please sign with your name. Takk for alle kommentarer! Hvis du er anonym kommentator så vil jeg gjerne at du skriver navnet ditt.