tirsdag 14. april 2009

Amerikansk påskefrokost / American Breakfast

Høsten 2006 besøkte jeg min amerikanske venninne Debbie i USA og ble kjent med  amerikansk frokost.  Jeg lovte ungene at jeg skulle lage amerikansk frokost en gang de var hjemme alle sammen. Det er nok ikke vanlig å lage alle disse rettene på en gang i hjemmene til hverdags, men på restaurant får du alt på en gang. Første gang jeg lagde det ble altså i påsken 2007 og i år var det tredje gang, så da kan man vel si det har blitt en tradisjon. Jeg har god hjelp i kokeboken Far heter Daddy skrevet av amerikansk-norske Craig Whitson. Ellers bruker jeg Better Homes and Gardens Cook Book, som jeg fikk i gave da jeg var i USA.

Fall 2006 I visited my American friend Debbie in USA and got to know the American breakfast. I promised my family to make American breakfast for them one day they all were home. I know that it is probably not usual to make all this at the same time in the homes for everydays, but in the restaurants you get it all. The first time I made it was Easter 2007 and this year it was the third time,  then I think we can call it a tradition.  I have good help from the cook book Far heter Daddy written by the American-Norwegian Craig Whitson. And I use the Better Homes and Gardens Cook Book which I got as a gift when I was i USA.

Her er påskefrokostbordet pyntet med påskeliljer og amerikansk flagg!

Here is the Easter breakfast table decorated with daffodils, which are called "Easter lillies" in Norwegian, and American flag. 

Og her er maten: Foran fra venstre er det frokost pølser, laget som kjøttkaker etter Craig Whitsons oppskrift, siden de ikke finnes i Norge, og hash brown potatoes. På neste fat er det eggerøre og stekt bacon. Og så er det pannekaker med Aunt Jemima's syrup og melis som tilbehør. Bak er det "biscuits and gravy", biscuits på det store fatet og gravy som tilbehør i den hvite bollen. Gravy er nesten som Duppe i den norske retten Flesk og duppe.  Og tilslutt er det  kanelsnurreboller! Gjett om vi ble mette!

And here is the food: From left in the front it is Breakfast sausages, made as patties from Craig Whitson's recipe, since we don't have them in Norway, and hash brown potatoes. On the next dish is scrambled eggs and bacon. Then there is pancakes with Aunt Jemima's syrup and confectioner's sugar. Behind there is biscuits, and gravy in the white bowl. And at last Cinnamon Rolls. 

Og her er familien min

And here is my family 

4 kommentarer:

  1. Mmmm... det så deilig ut..
    Nå ble jeg sulten!

    SvarSlett
  2. Ja det såg virkelig godt ut.
    Ikke værst det å få servert amrikansk frokost. Har ikke smakt det nei.
    Ønsker deg en god dag :)

    SvarSlett
  3. Muy linda su familia,se ve que se quieren y los quiere mucho , sus trabajo una preciosura me encantaria tejer calcetines tan lindos, tengo tre princesitas de 18 , 6,y 4 son mi tesoro,bueno me despido cariños y un gran abrazo desde chile.

    SvarSlett

Thank you all for commenting! If you are an anonymous commenter please sign with your name. Takk for alle kommentarer! Hvis du er anonym kommentator så vil jeg gjerne at du skriver navnet ditt.