mandag 25. januar 2010

BOKSTAVEN R - RUSSESOKKER / LETTER R - RUSSE SOCKS





For å holde meg til mitt hobbytema har jeg valgt RUSSESOKKER denne gangen. Disse strikket jeg for 10 år siden etter en oppskrift fra et ukeblad. Russesokker har denne spesielle hælfellingen. De er litt store så jeg har ikke brukt dem så mye.Jeg har prøvd å tove dem, men garnet er et blandingsgarn og tovet ikke. Jeg har prøvd å finne ut hva navnet kommer fra, men vet ikke. Kanskje noen som leser dette vet det?

To stay in my hobby subject I chose "Russe socks" this time. I knitted them 10 years ago from a pattern in a magazine. Russe socks have this special kind of heel. They are too big for me so I have not used them much. I have tried to felt them, but the yarn is a "mix" and didn't felt. I have tried to find out how this kind of socks got the  name, but I have not found anything. Maybe some who read this know?

Fler innlegg på R finner du her 

9 kommentarer:

  1. Disse var flotte! Jeg aner ikke hvorfor de heter dette, men du kan jo spørre på hobbyforum eller hobbyboden??

    SvarSlett
  2. Hei.Kjempe fin Russesokker.Kjempe fine farger.Skulle ha strikket ett par til min tante unge men er så tetak har sikkert strikket oppi hundre vis av par er ganske lei av dem.Trur att det er hælen som gjør det att det heter Russesokker for det er jo Selburoser på dem...Trur ikke det har noe med mønstret å gjøre.Ha en riktig fin Tirsdag.Klem fra Bodil..

    SvarSlett
  3. Nydelig fargekombinasjon og flotte sokker!

    god uke videre og klem;)

    SvarSlett
  4. Så flotte sokker du har strikket:-) Mamma pleide å strikke mange sånne par, men selv har jeg aldri prøvd det. Synes det ser så vanskelig ut...
    Flott løsning på R:-)
    Ønsker deg en flott dag, og uke videre!
    Klem!

    SvarSlett
  5. Nydelige sokker, en type mønster jeg aldri har forsøkt meg på, men kanskje jeg skulle prøve.

    SvarSlett
  6. Flotte sokker og fin løsning. Jeg er vant med at Russesokker har et helt spesielt mønster, ikke selbumønster, men vet ikke om det er mønsteret eller hælen som kjennetegner navnet. Aner ikke hva navnet kommer av, men kanskje fra russiske salgsboder (russetorg)der det også ble solgt strikkevarer, spesielt her i Finnmark.
    Her venter vi at Ask skal slå til utpå dagen. Håper han holder seg lengre til havs, men trærne begynner å svaie litt nå.
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  7. Kjempefine sokker! Jeg trodde det het russesokker fordi de ble brukt som byttemiddel i handelen med russerne?
    Tror jeg må strikke etpar til...

    SvarSlett
  8. Å, de der er så fine. Har selv et slikt tovet par, men greier ikke å finne mønsteret på de.
    Om noen vet hvor jeg kan finne det, så hadde det vært kjekt.
    Jeg kan nok ikke hjelpe deg med hvorfor det heter russesokker, desverre.

    SvarSlett
  9. Hei tante! Du har jammen lært opp assistenten din bra! ; D
    Håper mine to kan lære litt her...

    SvarSlett

Thank you all for commenting! If you are an anonymous commenter please sign with your name. Takk for alle kommentarer! Hvis du er anonym kommentator så vil jeg gjerne at du skriver navnet ditt.