torsdag 31. desember 2020


Det er tid for å avrunde håndarbeidsåret 2020. Sofia Kammeborn er en designer jeg liker godt, så da hun skulle ha en advent mysteriesamstrikk ble jeg med på den. Det var samstrikk av en lue med ny del av mønsteret hver uke. Jeg strikket i Rauma Finull, og jeg synes fargene jeg valgte var veldig fine sammen, så jeg ble veldig godt fornøyd. Bunnfargen er lys grå 4078, mønsterfarger er blå 4124, og rustbrun 4121. For å tilpasse størrelsen til  mitt hode droppet jeg en bord med hjerter. Jeg har brukt luen hver dag siden den ble ferdig. 
It's time to round off the year of needlework 2020. Sofia Kammeborn is a designer I like, so when she was having an Advent mystery KAL I joined it. It was knitting  a hat with a new part of the pattern every week. I knitted in Rauma Finull, and I think the colors I chose were very nice together. The main color is light gray 4078, contrast colors are blue 4124, and rust brown 4121. To adjust the size to my head, I dropped a row with hearts. I have been wearing the hat every day since it was finished.

Jeg måtte jo sy meg en juleprosjektpose til samstrikken :) 
I just had to sew a Christmas project bag to the KAL :)



Jeg strikket også en ny lue til min kjære mann til jul. Det er mønster fra PetiteKnit på Hipsterlue. Jeg strikket den i Viking Alpakka Liten Storm. Et enkelt mønster å strikke, tror det blir flere av denne. I also knitted a new hat for my dear husband for Christmas. It is a pattern from PetiteKnit on Hipsterlue. I knitted it in Viking Alpaca Liten Storm. A simple pattern to knit, So I think there will be more of this.

Det var det siste fullførte strikkeprosjektet i 2020. I følge Ravelry har jeg strikket 54 prosjekter i år! Men det er mest småprosjekter.
It was the last completed knitting project in 2020. According to Ravelry, I have knitted 54 projects this year! But it is mostly small projects. 

Så over til et påbegynt prosjekt som ikke blir ferdig i år. Then over to a started project that will not be completed this year.

Jeg har tatt pause fra sokkestrikking og holder nå på med Fanakofte. For mange år siden på et strikketreff hos Projo-søstrene kjøpte jeg meg to nøster Kauni effektgarn. Det har lange fargeskift i litt Retro 70talls farger. Rødt, oransje, gult, brunt. Jeg er jo litt Retro, jeg var ung på 70tallet, så det var vel derfor jeg falt for fargene 😊 Garnet har ligget der lenge og jeg har ikke helt funnet ut hvordan jeg skulle bruke det. Jeg har vært inne på tanken om Fanakofte, men ikke fått bestemt meg. Da podcasten Strikk på landet med Merete og Janne satte i gang en Fanakofte samstrikk fikk jeg puffet jeg trengte. Jeg strikker den med sort ensfarget Kauni som bunnfarge. Det er så gøy å se hvordan fargene kommer fram etter hvert. Nå strikker jeg på ermene, så da må jeg strikke litt annenhver gang så fargene blir omtrent like. Blir spennende å se det ferdige resultatet!  




I have taken a break from sock knitting and am now working on Fanakofte, it is an old traditonal pattern for a cardigan.  Many years ago at a knitting gathering at the Projo sisters, I bought myself two skeins of Kauni effect yarn. It has long color changes in some Retro 70s colors. Red, orange, yellow, brown. I'm a bit retro, I was young in the 70's, so that was probably why I fell for the colors 😊 The yarn has been there for a long time and I have not quite figured out how to use it. I have been thinking about Fanakofte, but have not been able to decide. When the podcast Countryside Knitting with Merete and Janne started a Fanakofte kal, I got the push I needed. I knit it with black solid color Kauni as the main color. It's so much fun to see how the colors change. I had to wind past the brown yarn, because there was too little contrast. Now I knit on the sleeves, then I have to  switch on the knitting so the colors will be about the same. It will be exciting to see the finished result! 


Hvis noen ser at det også er hvite prikker på strikketøyet, så er det snø! Jeg liker å ta bildene ute for best fargegjengivelse. Og akkurat da kom det noen få snøkorn 😊! Men det er nesten det eneste vi har sett av snø her hos oss. If anyone sees that there are some white dots on the knitting, then it's snow! I like to take the pictures outside for the best colors. And just then there came a few snowflakes 😊! But it is almost the only we have seen of snow here with us this winter. No white Christmas, it has been rainy and wet. 





TANKER RUNDT ÅRSSKIFTET 2020 TIL 20021
Da er det siste dagen av året 2020 som ble ganske mye annerledes enn vi kunne tenke oss. Det føles som hele verden er i kaos og rammet av pandemien. Dessverre ser det ut til at begynnelsen på det nye året også blir tøff. Det er økning i smittetilfeller.  Et lyspunkt er det at vaksineringen har begynt, det gir håp om at ting vil bli bedre etter hvert. I går skjedde det også en tragisk naturkatastrofe, da det gikk et stort jordras ved Gjerdrum. 10 mennesker er fremdeles savnet og mange har mistet sitt hjem. Vanligvis føler jeg at når vi går over i et nytt år, kan jeg legge det gamle bak meg og gå videre med blanke ark og nye muligheter. Nå føles det som vi går videre med en stor og tung bagasje.  Jeg er heldig som ikke på noen måte har vært direkte rammet av Covid-19. I vårt hjem, vår lille verden,  har min kjære mann og jeg det godt. Selv om det ble en kreftoperasjon på min mann i sommer, så ser det ut til å ha gått bra. Våre barn har det også bra. Og jeg har hatt stor glede av å drive med  mine håndarbeid.  Likevel kan en ikke unngå å bli preget av alt som skjer. Men vi må holde motet og håpet oppe. Derfor blir mitt ønske i år et inderlig ønske om et GODT NYTTÅR!

THOUGHTS AT THE END OF YEAR 2020 It is the last day of the year 2020 which has been a more  different year  than we could imagine. The whole world is in chaos and hit by the pandemic. Unfortunately, it seems that the beginning of the new year will also be tough. There is an increase in cases of Covid-19. One bright spot is that the vaccination has begun, it gives hope that things will get better in some time. In Norway, there was also a tragic natural disaster yesterday. It was a big landslide where 10 people are still missing. And many have lost their homes. Usually I feel that when we start a new year, I can put the old behind me and move on with  new opportunities. Now it feels like we are moving on with a large and heavy luggage. I'm lucky not to have been directly affected by Covid-19 in any way. In our home, our little world, my dear husband and I are well. Although it was a cancer operation on my husband this summer, it seems to have gone well. Our children are also doing well. And I have had great pleasure in doing my handicrafts. But you can't  avoid being affected by everything that happens around you. But we must keep up the courage and hope. Therefore, my wish this year is a sincere and heartfelt wish for a HAPPY NEW YEAR!

 


Jeg legger til en årsrapport for håndarbeidsåret 2020. I am adding an annual report for the handicraft year 2020.

Strikking/ Knitting
Garn brukt i 2020/ Yarn used in 2020: 5 215g. 
Hva jeg har strikket/ What I have knitted 
Sokker/Socks: 25
Votter/Mittens: 8
Sjal og skjerf/ Shawl and scarfs: 3
Genser/Sweater: 1
Sommertopp/Summer top: 1
Luer/Hats: 2
Baby: 2
Dukkeklær/Dollclothes: 3 sett
Kluter/ Dishcloths: 3
Diverse/ Miscellanous: 3

Sydde prosjekter/Sewn projects:
Strikkeposer/knittingbags: 3
Redesign vesker/ Redesign bags: 7







6 kommentarer:

  1. I hope your husband's recovery continues to go well. The landslide was reported on our News, very tragic.
    Wishing you and your loved ones a happy healthy and productive 2021 :)
    Stay safe, Mxx

    SvarSlett
  2. The pictures from the landslide in Norway were horrific. Lives lost, homes also lost and people evacuated. Good to know your relatives were spared and I will say a prayer for those less fortunate.
    I like the hat you knitted especially the rust/brown. It's a colour I've never worn but find myself drawn to it.
    Yes, I saw the snowflakes on the sweater you are currently knitting. It must be quite a challenge to knit the sleeves so they are similar.

    Happy New Year to you and your family.

    SvarSlett
  3. Beautiful hats. I like the rust/blue combination, and also the colors for the fanakofte. Nice project bag too. Happy New Year to you and yours. Let's hope 2021 will be a better year than 2020.

    SvarSlett
  4. Happy New Year, Dear Marit,
    Your knitting is gorgeous as always. I'm glad to hear your family is doing well.
    We were aware of the terrible landslide shortly after it happened since Kjell reads the Norwegian news daily. How horrible! We saw the video of the event.
    Love and hugs from Ohio, USA,
    Lois

    SvarSlett
  5. Spennende med den Fana-kofta. Jeg sitter og skriver i en jakke jeg har strikka av Kauni. Liker den så godt. Den heter hverdagsjakke, og den bærer navnet sitt med rette. Artig med de lange fargeskiftene.
    Jeg føler det samme som deg om den tida vi er inne i. Jeg kan ikke unngå å bli berørt av stigende smittetall selv om vi bare har hatt 5 smittede her i kommunen så langt. Og 10 vaksinedoser er kommet. Dette kommertil å ta tid, tror jeg. MEN vi er friske, og kan stort sett gjøre det vi vil utenom å reise. Katastrofen i Gjerdrum tynger. Den ble tung den byrden vi tok med oss inn i 2021. Vi har mye snø, og kuldegradene holder seg rundt 15-tallet. Skiføret er bra, sola kryper nedover liene og dagene blir lengre.

    Riktig godt nytt år! Vi får være optimistiske.


    Klem Ingunn

    SvarSlett
  6. Kjære Marit, et godt og sunt nytt år for deg og dine. Vi vil ikke miste mot for et bedre år enn fortiden og gjøre vårt beste. Vi har nå fantastisk snø her hos oss igjen, naturen viser seg i all sin skjønnhet og det er fantastisk å spasere gjennom skogen og trekke glede. Ha du mye glede også. Den nye KAL-hatten din er vakker, jeg kan godt forestille meg at du liker å bruke den. Alt godt, Viola
    Glede med Fanakofte-strikke.

    SvarSlett

Thank you all for commenting! If you are an anonymous commenter please sign with your name. Takk for alle kommentarer! Hvis du er anonym kommentator så vil jeg gjerne at du skriver navnet ditt.