søndag 24. mai 2020

Mai med håndarbeid og 17. mai / May with crafts and National day


Denne gangen vil jeg begynne med  to nye vesker. De er gjenbruk av gamle broderier. Den første er sydd av halvparten av et stort veggbroderi. Her er broderiet brukt til hele forstykket av vesken. Øverst og nederst, og til bakstykket er det brukt brunt stoff av type lin.  Jeg har tenkt å bruke den andre halvparten av broderiet også. This time I will start with two new bags. They are reusing of old embroidery. The first is sewn by half of a large wall embroidery. Here the embroidery is used to the entire front of the bag. At the top and bottom, and to the back, brown linen of type linen is used. I plan to use the other half of the embroidery as well.


Den andre vesken har et utsnitt av et broderi som jeg tror jeg har brukt deler  av til to vesker tidligere. Dette var den siste biten :) Her ble det satt sammen med grønt og brunt linstoff. Det er morsomt å leke seg med broderier og stoffer å få noe nytt ut av det. The other bag has a cutout of an embroidery that I think I've used parts of for two bags before. This was the last bit :) Here it was put together with green and brown linen. It is fun to play with embroidery and fabrics to make something new out of it.


LØVFALL BODY

Det kommer et nytt grandtantebarn i familien i juli, og jeg har strikket en babybody. Jeg synes den var så søt med det mønsteret foran. Designer er Mona Nilsen og den heter Løvfall body, mønster fås kjøpt HER. Jeg har strikket størrelse 3 til 6 måneder i Viking baby ull på pinner 3. Det ble akkurat for lite med 2 nøster garn, så jeg måtte kjøpe et til. Men da kan det kanskje bli et par sokker i tillegg.
There will be a new baby in the family in July, which I am great-aunt to.  I have knit a baby body. I think it was so cute with the leaf pattern in front. Designer is Mona Nilsen and it's called Løvfall body, pattern is available HERE. I have knitted size 3 to 6 months in Viking baby ull on needle 3. It was just too little with 2 skeins of yarns, so I had to buy one more. But then there might be a pair of socks as well.


Som jeg fortalte for en stund siden har jeg begynt å se på strikkepodcaster på Youtube. Jeg synes det er mye artig og inspirerende å se der. Noen ganger er det Give away, denne gangen var det Frøken K som feiret 500 medlemmer på Ravelrygruppa si. Og da var jeg den heldige vinneren av en fin prosjektpose sydd av Janne Wie, hun syr  masse fine poser. Og 100g nydelig håndfarget Fjord sokkegarn fra Fosenfarger. 😃
As I mentioned a while ago, I have discovered knitting podcasts on Youtube. I think it's a lot of fun and inspiring to watch. Sometimes it's Give Away, this time it was Frøken K that celebrated 500 members on her Ravelry group. And then I was the lucky winner of a nice project bag sewn by Janne Wie, she makes  lots of nice bags. And 100g lovely hand dyed Fjord sock yarn from Fosenfarger. 😃

17. MAI

NB. 17. maibildene er Screenshot's fra NRK, jeg har visket ut ansiktene. Screenshots from NRK, I have blurred the faces.
For en uke siden var det jo 17. mai feiring. Det var en veldig stille feiring i forhold til vanlig, ikke barnetog og hornmusikk. Men det var mye fint tradisjonelt 17. mai stoff på TV. Og stort var det da det var et innslag på TV fra 17. mai feiring på min barndomsøy Sandøya, og det attpåtil fra barndomshjemmet mitt ! 😍 Der var et lite 17. maitog og leker for barna. Stedet er ikke lengre i vår families eie, men det har faktisk vært på TV flere ganger etter det ble solgt.  De forrige eierne drev en liten utendørs restaurant i hagen, og i den forbindelse har det vært TV innslag derfra. Nå er det nye eiere og fint å se at det er aktivitet og nye barn som leker der. Mange gode minner derfra.

A week ago it was the Norwegian National day, May 17th. Because of the Corona restrictions, it was a very quiet celebration compared to normal, no children parade and brass music. But there was a lot of nice traditional May 17 stuff on TV. And  it was great for me when there was a report on TV from May 17th celebration on my childhood island Sandøya, and it was from my childhood home! 😍 There was a tiny 17th May parade and games for the kids. The place is no longer in our family's possession, but it has actually been on TV several times since it was sold. The previous owners ran a small outdoor restaurant in the garden, and in that connection TV have been  there. Now there are new owners and it is nice to see that there is still activity and new children playing there. Many good memories from playing around in that garden, in and on the water, and the surroundings. There live about 200 people on the island, and it has only connection to the mainland by boat. 

Og her  er et bilde av  mine to brødre og meg pyntet og klar til 17. maifeiring da jeg var 4 år. Jeg har fint foldeskjørt, og brødrene "salt og pepper" dresser!  Here is a picture of my two brothers and me  ready for the 17th May celebration when I was 3 years old. I have nice pleated skirt, and my brothers have "salt and pepper" suits!



6 kommentarer:

  1. Så moro med det gamle bildet! Artig å se hvordan man pyntet barn før.
    Nydleig babybody! Jeg synes den bodyen ble veldig pen i blått, og du strikker jo veldig pent!
    Artige vesker! Du er en kunstner med stoffer og gamle broderier! Jeg synes den første veska var spesielt fin siden det var mønster på hele forsiden.
    Jeg har aldri hørt om podcaster på Youtube. Takk for tipset! Det skal jeg sjekke ut!
    Ønsker deg ei fin kommende uke!

    SvarSlett
  2. Så nydelige vesker du har sydd. Er så glad i gjenbruk og de fleste gamle broderier er ypperlig til det. Var heldig og fant litt på loppisen her i bygda sist helg. Artig bilde fra din barndom. Det er alltid moro å se hva som var på moten i gamle dager. Jeg også hadde foldeskjørt. Ha en flott kveld.

    SvarSlett
  3. You make the most lovely bags and I love how you incorporate pieces of tapestry or quilts!
    The baby outfit is very nice with the leaf pattern. A new baby in the family is a blessing.
    Lastly, it's nice to see a black and white picture of you when you were just a little girl with your big brothers. I always like to see pictures from the past. Have a good week.

    SvarSlett
  4. Takk for de vakre bildene kjære Marit. Jeg er ekstremt begeistret for tradisjonen i hele Norge for å ha på bunaten på spesielle dager og ikke sy en ny et sted, men bunaten fra den gamle tradisjonen. Jeg så mange videoer på 17. mai - ved NRK.
    Så søt er barnebildet :-))) Veldig fine vesker du har sydd... jeg liker bjørkvesken.
    Og slik glede at du forventer et annet barnebarn ... ha det gøy å strikke babyklær :-)))
    Hilsener til deg.
    Klem fra Viola

    SvarSlett
  5. Så flotte vesker! Gøy at de gamle broderiene kan bli gjenbrukt og komme til nytte. Bodyen er også veldig fin! Så heldig du var som vant! Ja, det er mye kjekt på Youtube. Det blir mest forskjellig sying jeg ser på. Artig at du har sett barndomshjemmet på NRK, og koselig med bildet av deg og brødrene dine. Ha en fin uke!

    SvarSlett
  6. Wonderful picture of you and your family when you were little!

    SvarSlett

Thank you all for commenting! If you are an anonymous commenter please sign with your name. Takk for alle kommentarer! Hvis du er anonym kommentator så vil jeg gjerne at du skriver navnet ditt.