lørdag 16. november 2019

REGNVÆR OG BAKEDAG / RAIN AND BAKING DAY


Da var mitt andre Stripa skjerf ferdig. Det er også strikket med Drops Air på pinner nr 6. Disse skjerfene blir julegaver. Det blir mer julegavestrikking framover som jeg ikke kommer til å legge ut bilder av før etter jul :) Then my second Stripa scarf was finished. It is also knitted with Drops Air on needles  6 mm. These scarves will be Christmas presents. There will be more knitting of Christmas presents  in the future which I will not post pictures of until after Christmas :)




I dag er det en mørk og våt novemberdag med mye regn, og da passet det bra å bake litt. Jeg fikk lyst på horn, så nå blir det både horn til å spise idag og til fryseren! Today it is a rainy and dark November day and a good day for baking.  I wanted to bake  "horn", I don't know what they are called in English, they are small breads. Now it becomes both "horn" to eat today and to the freezer!


 Jeg ryddet i matskapet mitt for noen dager siden og fant en pose med store havregryn som var gått ut på dato i sommer. De holder seg jo likevel bra, men kan harskne litt etterhvert. Jeg bruker egentlig store havregryn bare til Mannfolkkakene jeg baker til jul, og jeg hadde kjøpt ny pose nå.  Til havregrøt bruker vi de lettkokte.   Så jeg tenkte jeg fikk lete etter noen oppskrifter hvor jeg kunne bruke de "gamle" gryna.  I går lagde jeg havregrynsvafler, en sunn variant av vafler! Jeg syntes de var gode, men min kjære syntes de ble litt for kraftige.
I cleaned up my food cupboard a few days ago and found a bag of big rolled oats  that had gone out of date.  They were still okay,  but can turn rancid. I actually use big rolled oats  only for the Mannfolk cookies I bake for Christmas, and I had bought a new bag now. For porridge we use the easy cooked. So I thought I might look for some recipes where I could use the "old" rolled oats.   Yesterday I made oat waffles, a healthy variety of waffles! I thought they were good, but my dear husband thought they were a little too densely. 



I dag har jeg bakt Grete Roedes havrekjeks.  De smaker veldig godt med ei skive brunost på! Men det er fremdeles litt igjen i posen. Jeg kan jo blande dem i en brøddeig, eller lage havregrøt. Jeg så at de hadde brukt store havregryn i en oppskrift på "kjøleskapsgrøt". Kanskje jeg skal prøve det, høres spennende ut. Today I have baked Grete Roede's oat biscuits. They taste very good with a slice of brown cheese on! But there is still some more rolled oats in the bag. I can mix them in a bread dough, or make oat porridge. I saw that they had used big  rolled oats  in a recipe for "fridge porridge". Maybe I will try it, sounds exciting. 

BRUNOST / BROWN CHEESE
To my foreign readers: Brown cheese is a Norwegian specialty. Actually, it is not a cheese, as it is made from whey that is left after the cheese is made. Brunost is made by boiling a mixture of milk, cream, and whey carefully for several hours so that the water evaporates. The heat turns the milk sugars into caramel, which gives the cheese its characteristic brown color and sweetness. It is ready for consumption as soon as it is packed and refrigerated. The most commonly used variant is Gudbrandsdal cheese.



6 kommentarer:

  1. You have been busy Marit, with all that baking. Thanks for telling us what brown cheese was as I wondered about it. I have never heard of it before :)

    SvarSlett
  2. Hei Marit, jeg er så glad for at TINE nå levere BRUNOST til Tyskland... jeg kjøper og spiser veldig gjern... og fremfor alt tenker jeg på Norge :-))
    Vi har hat super været i dag og jeg tok tur til skogen... deilig. Men i morgen kommer regn.
    Super havregrynsvafler... ah jeg tror jeg må bake det. Vi baker her veldig sjelden eller slett ikke vafler. Men jeg har vaffeljern. Helt gleder jeg meg til julebakeriet.
    Fantastisk sjal du har strikket. Kos deg... god helg. Hilsene Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du får kjøpt Tine brunost i Tyskland også!

      Slett
  3. Hei på deg! lenge siden jeg har lest blogger nå, me jeg ser at du står på, både med baking og strikk. Det skjerfet var veldig fint! De er heldige de som får strikkegaver av deg!

    SvarSlett
  4. Brown cheese sounds interesting. Who knows? Maybe one day I will get to taste some.
    I don't use much of the large flake rolled oats and usually make oat flour with it when it gets old ( but not rancid). The oat flour works well in baking. Especially cookies.

    SvarSlett
  5. You're making me hungry with all that baking! We have picked up Brunost and Gjetost a couple of times, but it's not easy to find (nor cheap)

    SvarSlett

Thank you all for commenting! If you are an anonymous commenter please sign with your name. Takk for alle kommentarer! Hvis du er anonym kommentator så vil jeg gjerne at du skriver navnet ditt.