lørdag 14. februar 2015

Flettepannebånd / Braided headband




Jeg har sett dette pannebåndet rundt på nettet i det siste og fikk lyst til å prøve å strikke det. Jeg vet ikke helt hvor oppskriften opprinnelig kommer fra, ser ut som den er russisk.  Jeg har funnet den på flere blogger, her er  Ida Amalies Hobbykrok , Lises hjerteglede  og Tovepia. Jeg strikket mitt etter oppskriften på Tovepias side, med opplegg på 31 masker. Jeg brukte nesten 1 nøste Viking Alpaca Sport. På Ida Amalies Hobbykrok er det både mange bilder på fremgangsmåten og link til en video.



I've seen this headband around the web  and wanted to try to knit one. I don't know where the pattern originated from, looks like it is Russian. I have found it on several blogs : Ida Amalies Hobbykrok, Lises hjerteglede and Tovepia. I knitted my headband from the pattern at Tovepia , with  31 stitches. I used almost one skein Viking Alpaca Sport. At Ida Amalies Hobbykrok there is more pictures on how to do, and link to a video.

Slik ser det ut når det strikkes. This is how it looks when it is knitted.


 Flettene dannes ved at "remsene" tres i hverandre. Så dette er en flott oppskrift hvis noen føler seg usikker på flettestrikking, men har lyst på fletter. The braids are formed by "strips" put into each other. So this is a great pattern if anyone feels unsure  knitting  braids.









9 kommentarer:

  1. Det skal jeg jammen strikke. Et flott pannebånd
    Mor liker å bruke pannebånd så da blir det en gave til henne.
    Ha ei velsignet god helg :)

    SvarSlett
  2. Så stilig!
    Fikk lyst til å prøve!

    God helg Marit!
    Klem fra Turid ;)

    SvarSlett
  3. How very cool! What a neat idea! :) I'm going to have to try this. Thanks! Happy Valentine's Day!

    SvarSlett
  4. Lekkert pannebånd!

    God lørdagskveld fra Ingunn

    SvarSlett
  5. Det er så artig med dette pannebandet.
    Ser litt rart ut medan ein strikkar det, men vert SÅ flott ut når det er ferdig!

    God helg!

    SvarSlett
  6. Så flott! Artig mønster.
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  7. I've never seen this pattern before! I thought it was cabled at first. I need a non-cabled project and could use a headband for walking when it's cold. Great color you choose!

    SvarSlett
  8. Like Carmen, I have never seen this style of pattern before...it looks wonderful!

    SvarSlett
  9. Så flott der ble! Jeg har også sett disse og tenkt litt på å strikke, men har blitt med tanken. Kjempefint! Det samme er lestene i ditt forrige innlegg!Ønsker deg en fin kveld! -Margit-

    SvarSlett

Thank you all for commenting! If you are an anonymous commenter please sign with your name. Takk for alle kommentarer! Hvis du er anonym kommentator så vil jeg gjerne at du skriver navnet ditt.