søndag 11. desember 2011

VOTTER / MITTENS

Det har visst blitt en stund siden jeg blogget, adventstida blir ofte opptatt med litt av hvert. Det har vært juleavslutning på strikkekafe'en, Adventsfest med misjonsforeningen, og ellers forskjellige juleforberedelser.
Strikkepinnene har vært i aktivitet med julegavestrikking. Nå har jeg tre par votter til ferdige. It has  been a while since I blogged, advent season is often busy. My knitting needles have been active with Christmas knitting. Now I have three pairs of mittens finished.




To par Bitta Mittens, et mønster jeg liker veldig godt. Jeg har planer om å strikke et par til meg selv også, men det må bli etter jul.  





















Two pairs Bitta Mittens, a pattern I like very much. I plan to knit a pair for myself too, but it must be after Christmas.













Og et par herrevotter, der strikket jeg bare etter en enkel oppskrift, men laget en stripe midt oppå med 2 vrange - 3ridd rett - 2 vrange, for å få litt mønster på. Alle er strikket av Drops Lima med pinner nr. 4.  
And a pair of men's mittens, which I knitted from a simple pattern, but added a strip  on top center with 2 purl - 3 twisted knit - 2 purl, to get some pattern. All are knitted by Drops Lima with needles no. 4.








Litt kakebakst har det også blitt. Her er Mannfolkkaker ( historien om dem kan du lese mer om her) og Sandkaker i boks. Og boksene er gode gamle bokser jeg har arvet etter svigermor. Har også bakt kransekake og kokosmakroner. Da er det pepperkaker og kakemenn, eller gøttekæller som de heter her i Østfold, som gjenstår. Har også bakt gjærbakst som ligger klar i fryseren, Totenkringler, julekake og vørterkake.  I have also done some Christmas baking. Here is Mannfolk Cakes (the story about them, you can read more about here) and Sand Cake in the boxes. And the boxes are good old boxes that my mother in law had. I have also baked "kransekake" and cocos macaroons. Then the gingerbread cookies and white cookie  men, or gøttekæller as they are called here in Østfold, is what  remains. I have also baked cakes that are ready in the freezer, Totenkringler, Christmas cake and vørterkake.




Og jeg og min kjære er helt avhengige av å komme ut en tur hver dag, uansett vær. Kanskje vi må kalle oss "naturoholikere"? Her er noen stemningsbilder fra forskjellige dager og værforhold.  And I and my darling are totally dependent on getting out for a walk every day, whatever the weather is. Maybe we should call ourselves "natureholics"? Here are some  pictures from different days and weather conditions. 



6 kommentarer:

  1. You have been busy! The mittens look wonderful. I haven't knit any for awhile so perhaps it's time to get back to them. Your Christmas baking looks good, too! I'll have to get to work here to be ready in time for Christmas.

    SvarSlett
  2. Det er jo en bra avhengighet å ha. Skulle gjerne hatt den den jeg også. I stedet så er jeg igjen inne i en periode med avhengighet av sjokolade. Ikke bra.
    Nydelige votter da.
    Du er så flink til å strikke.
    Og mange kaker har du fått laget.
    Ønsker deg ei god adventsuke :)

    SvarSlett
  3. Nydelige votter! Har slike på gang jeg også- artige å strikke!

    SvarSlett
  4. Så flotte votter-jeg har bittas mittens på strikkelista mi og å se disse var inspirerende.
    Annelive

    SvarSlett
  5. Kjempefine votter, Marit!
    Jammen er du flink til å bake til jul! Det var gørmange slag!!!
    Du får prøve å slappe av og kose deg litt i adventstida også da! Klem :)

    SvarSlett
  6. Hei.Ja det bruker å være slik før jul med avslutninger messer osv koselig det å slappe av i julestria.Kjempe nydelige votter nydelige bilder.Vinteren har sin sjarm.Ønsker deg en riktig fin førjulstid videre.Klem fra Bodil.

    SvarSlett

Thank you all for commenting! If you are an anonymous commenter please sign with your name. Takk for alle kommentarer! Hvis du er anonym kommentator så vil jeg gjerne at du skriver navnet ditt.