torsdag 16. mars 2023

SUSTAINABILITY, REUSE, REDESIGN, REPAIR ---BÆREKRAFT, GJENBRUK, REDESIGN, REPARERE


I dagens samfunn blir snakket mye om å leve bærekraftig.  Et bidrag til det er gjenbruk og redesign. Jeg har tidligere laget vesker med utgangspunkt i gamle broderier. Nå fikk jeg noen flere broderier fra gjenbruksbutikken til Norsk Misjonsselskap. Det er veldig morsomt å gi gamle broderier et nytt liv! Når de er ferdige gir jeg dem tilbake til salg til inntekt for NMS. Det gir mange gleder - nytt liv til broderiene, jeg får brukt mine kreative evner, og NMS får penger som kan brukes til prosjekter der det er behov. In today's society it is becoming more and more important to live sustainably. A contribution to that is reuse and redesign. I have previously made bags based on old embroideries. Now I got a few more embroideries from the thrift shop of the Norwegian Mission Society. It's a lot of fun to give old embroidery a new life! When they are finished I donate them back to be sold for income for NMS. It brings many joys - new life for the embroideries, I get to use my creativity, and NMS gets money that can be used for projects where there is a need. 



Det første bildet delte jeg i to. Den første veska er ferdig, og nummer to er påbegynt. I split the first embroidery in two. The first bag is finished, and I have started on number two. 





Det er veldig populært å strikke Islendere nå. Det har ikke jeg gjort, men vi har en fabrikkprodusert Islender fra den gangen guttene vår bodde hjemme. Den er ikke ren ull, men god og varm likevel. Mannen min liker å bruke den, men den var så trang i halsåpningen. Da kom jeg på at jeg kunne plukke opp masker rundt den opprinnelige åpningen og strikke en ny og videre åpning. Han ble så fornøyd med den, nå kan han ta den på uten at høreapparatet blir dratt av! Og  han fikk til og med en Made with love lapp i nakken 😍. It is very popular to knit Icelanders now. It is a traditional knitted sweater in Norway. I haven't, but we have a factory-made Islander from when our

boys lived at home. It is not pure wool, but still good and warm. My husband likes to wear it but it was so tight in the neck opening. Then I got the idea that I could pick up stitches around the original opening and knit a new and wider opening. He is so happy with it, now he can put it on without the hearing aid being pulled off! And he even got a Made with love tag in the neck 😍. 





I dag har jeg hatt bakedag. Det nærmer seg påske så det er fint å fylle fryseren. Jeg bakte skolebrødlengder, ekstrasnurrede kanelsnurrer, sitronkake og kokosmakroner. Kokosmakroner har vi alltid i en boks, de er favoritt hos mannen min til en kaffekopp. Og hjemmebakst er vel også bærekraftig? I dag er det nøyaktig 49 år siden vi møttes første gang, et møte med gjensidig kjærlighet ved første blikk 💕. Og kjærligheten varer enda så da passer det bra å feire med en smakebit av baksten! Today I had a baking day. Easter is coming soon, so it's a good time to fill the freezer. I baked "School bread", extra-swirled cinnamon rolls, lemon cake and coconut macaroons. We always have coconut macaroons in a box, they are my husband's favorite with a cup of coffee. And home baking is also sustainable, right? Today it is exactly 49 years since we met for the first time, with love love at first sight for both of us💕. And love still lasts, so it is nice to celebrate with a taste of the baked goods!



10 kommentarer:

  1. Beautiful work! So generous of you to donate your handiwork. I can imagine the embroiderer being happy their work is going to a good cause as well. More need to have your spirit of giving. And wish I could try your baked goodies :)

    SvarSlett
  2. Dette er musikk i mine ører! Så enig med deg. Det er viktig å ta vare på det vi har, reparere og skape nye ting av gammelt. Det tar litt tid, men gleden får ta den tida det tar. Jeg skulle ønske jeg var ivrigere med symaskinen. Begge mine foreldre var skreddere, og fremdeles betrakter jeg søm som arbeid. Strikking er hobby, nemlig! Du er kjempeflink!

    God helg fra Ingunn

    SvarSlett
  3. Happy Anniversary to both of you!
    I got vintage embroidery and tapisserie when I emptied my mother’s flat, I also had the idea to use them to make bags. Good ideas. Nice week end.

    SvarSlett
  4. I will bake some cookies too!

    SvarSlett
  5. It's amazing that you remember that it's 49 years since you first met your husband. I know we met more than 60 years ago but not the exact date. My husband doesn't like tight neck lines either. You're fortunate to have the skill to unpick and re make. Great idea to re-use old tapestry to make new ( and very pretty) bags.
    Have a wonderful weekend.. Granny Marigold

    SvarSlett
  6. What a great idea for using old embroideries. I have a couple in a bottom drawer and have been at a loss to know what to do with them.
    Fortynine years and still in love - I think that is fantastic! Mxx

    SvarSlett
  7. Disse broderiene er vakre - det er virkelig gøy å blåse nytt liv i dem. Flott idé fra deg.
    Fantastisk veske du har sydd. Ha det gøy med det vakre broderiet fortsatt.
    Halskanten på genseren til din kjære manns ble nydelig... og nå er det en koselig genser :-)
    Bakverkene ser deilige ut... Jeg baker havregrynkaker i dag.
    Mange hilsener til deg Marit. Viola

    SvarSlett
  8. Hei, så flott veske, knallfin og jeg elsker gjenbruk av tekstiler. Mye fint å finne på loppis og bruktsalg som kan syes om.

    SvarSlett
  9. Gjenbruk og redesign er i vinden, heldigvis! Tenk alle timene som er gått med til å brodere disse bildene. Flott at de får et nytt liv! Ønsker deg riktig god påske! :)

    SvarSlett

Thank you all for commenting! If you are an anonymous commenter please sign with your name. Takk for alle kommentarer! Hvis du er anonym kommentator så vil jeg gjerne at du skriver navnet ditt.