lørdag 3. juli 2021

KNITTING AND KNITTING..../ STRIKKING OG STRIKKING

 


Det har vært lite aktivitet fra meg i bloggverdenen i det siste. Vi har jobbet mye med opprydning som forberedelse til  flytting etterhvert. Det har blitt mye sortering av ting som skal gis bort eller kastes. Men jeg har da fått strikket litt likevel. For en stund siden begynte jeg på en genser i bomullsgarn, og var litt usikker på om den ble for vid i bærestykket. Nå er den ferdig og den ble passe. Men halsringningen ble for vid, så jeg plukka opp maskene rundt halsen og felte så det ble færre masker, og strikka en ribbekant. Jeg er likevel ikke helt fornøyd med genseren, jeg synes den er pen, men den ble så tung. Jeg liker bedre ullgensere! Men jeg skal bruke den 😊

There has been little activity from me in the blog world lately. We have worked a lot with cleaning up in preparation for moving. There has been a lot of sorting of things to give away or throw away. We are not moving right now, but it was  the time for starting the prosess. There has also been some time for knitting. A while ago I started on a sweater in cotton yarn, and was a little unsure if it got too wide. Now it is finished and it fits me well.  But the neckline became too wide, so I picked up the stitches around the neck and decreased to fewer stitches, and knitted a rib. I'm still not completely happy with the sweater, I think it's pretty, but it got so heavy. I like better wool sweaters! But I will use it 😊

Da jeg var ferdig med genseren var det enda mer igjen av det brune bomullsgarnet. Jeg hadde også noe hvitt bomullsgarn. Jeg fant et mønster på grytekluter som passet fint. Jeg må si at jeg synes garnet passer bedre til grytekluter enn genser. Mønsteret er fra Drops design.  When I finished the sweater, there was even more left of the brown cotton yarn. I also had some white cotton yarn. I found a pattern on potholders that fit well. I have to say that I think the yarn fits better in potholders than a sweater. The pattern is from Drops design. 



For en tid siden fikk jeg en pose full av Jakobsdals Angorina LYX fra en dame som også hadde ryddet i sine skap. Det var mange forskjellige farger, kanskje fra 80 tallet?  Hun tenkte jeg kunne bruke det 😊. Det er et garn som er 40 % mohair, 50 % akryl og 10% nylon. Garnet er ikke lengre i salg. Jeg tok utfordringen og fant at strikkefastheten passet med oppskriften på Sorbet jakken av Mille Fryd. Så nå blir det stripete retrojakke. Jeg tror ikke jeg bruker de to lyseste fargene nå, kanskje det kan bli noe annet senere.  Jeg bruker den oransje og det blir da friskt nok 😁!

Some time ago I received a bag full of Jakobsdal's Angorina LYX from a lady who had also cleared up. There were many different colors, maybe from the 80's? She thought I could use it 😊. It is a yarn that is 40% mohair, 50% acrylic and 10% nylon. The yarn is no longer for sale. I took the challenge and found that the knitting gauge matched the pattern on the Sorbet Cardigan by Mille Fryd. So now it will be a striped retro jacket. I do not think I use the two brightest colors now, maybe it can be something else later. I use the orange and I think it will be fresh enough 😁!




Nå venter vi på innrykk av de unge som kommer hjem på ferie. Men det blir ikke bare avslapning for dem denne gangen, de har også en del esker lagret på loftet som skal gås igjennom - og litt maling utendørs. Men vi skal nå få tid til å kose oss sammen også! Vi gleder oss til å se dem, på grunn av pandemien har vi ikke sett dem siden jul. We are now waiting for the young people to return home on summer holiday. But it will not only be relaxation for them this time, they also have a number of boxes stored in the attic to go through - and to do some painting outdoors. But we will have time to enjoy company too. We are looking forward to seeing them, due to the pandemic we have not seen them since Christmas.



8 kommentarer:

  1. Between the sorting out of things and your knitting you must be very busy. I hope your summer is going well.

    SvarSlett
  2. You are so right about cotton sweaters. I love them and they are the only kind I can wear, but they are so heavy. What lovely flower bush, is it a peony?

    SvarSlett
  3. Kjære Marit, du bor i nærheten av den vakre Oslofjorden ... Jeg er veldig spent på flyttingen din ... Jeg ønsker deg masse energi og glede i forberedelsene dine. Genseren har blitt fin, det skjedde også ofte for meg at nakken ble for bred ... du gjorde det bra. Stor gryteholder. Ha det gøy å strikke retrojakken din.
    Mange hilsener fra meg.

    SvarSlett
  4. Jeg har samme erfaring med bomullsgarn. Det blir som oftest for tungt til store plagg. Veldig fint til grytekluter og kopptuer/oppvaskkluter da. Det blir spennende å se jakken din ferdig. Lykke til med rydding og flytting. Mye arbeid, og så dukker det opp minner som skal studeres nærmere. Jeg prøver å rydde i garnet mitt med jevne mellomrom, men det er først nå jeg har begynt å kaste noe, da fortrinnsvis syntetisk garn. Kan ikke brukes til noe som helst. Vi venter eldste datter med fam til uka, og dem har vi ikke sett siden i fjor sommer. Noe å se fram til.

    Fortsatt god sommer!

    SvarSlett
  5. Have fun catching up with your family. I haven't met up with my daughter now since the end of 2018 as all our travel plans were put on hold (she lives in the United States).
    I think you are wise to begin planning your house move early, and disposing of some of that 'stuff' that we seem to accumulate over the years.
    Enjoy your summertime :) xx

    SvarSlett
  6. Masse lykke til med rydding og flytting. Lurt å rydde før dere kommer til nytt sted. Så fint du likevel får tid til å strikke litt. Fin genser og skjønner også at den kan bli litt tung. Spent på jakken du nå holder på med og fargesammensetningen. Herlig gryteklut du fikk ut av restene forresten. Kos deg med besøk og ta vare på gode stunder. God sommer☀️🌸🍓💕

    SvarSlett
  7. Your brown sweater is very pretty, but I agree that wool is nicer for a sweater than cotton. Those are very fancy pot holders you made! They will be pretty hot pads for the table, too, where guests can see them.

    SvarSlett
  8. Hei :) Jeg har også vært så heldig å arve noen nøster med Angorina Lyx, men har slitt litt med å finne strikkefastheten og hvilket garn jeg kan sammenligne det med. Kan jeg spørre hvilken pinnestørrelse du brukte til Sorbet Cardigan? Brukte du enkel eller dobbel tråd?

    SvarSlett

Thank you all for commenting! If you are an anonymous commenter please sign with your name. Takk for alle kommentarer! Hvis du er anonym kommentator så vil jeg gjerne at du skriver navnet ditt.