lørdag 2. mai 2015

RETROKOFTE OG VESKE

Det har blitt så populært med strikkede kofter nå, både etter gamle mønstre og nydesign.  På Facebook er det en koftegruppe med over 40 000 medlemmer.

 For en stund siden kjøpte jeg meg et strikkehefte som het Kofter, utgitt av Familien.  Og fra det heftet har jeg strikket en kofte, riktignok bare en liten en. Det er Retrokofte i størrelse 2-3 år. Jeg hadde en del blått Vestlandsgarn liggende, og restegarn i mange forskjellige farger. Jeg brukte pinner 3,5. Denne skal gis til et hjelpeprosjekt, for jeg har ingen små barn i familien. Den mangler knapper, jeg syntes den burde ha litt fargerike knapper. Og det har jeg bestilt på Ebay, der kan en få kjøpt rimelige knapper.
It has become very popular with knitted sweaters - "kofte"-, both by old patterns and new design. On Facebook there is a "Kofte" group with over 40,000 members. A while ago I bought a knitting booklet  with patterns for Kofter. And from the booklet I have knit one kofte, it is only a small one. It's called Retro kofte, in size 2-3 years. I had some  blue Vestlands yarn  and scrap yarn in many different colors. I used needles 3,5. This I will give to a charity project, for I have no small children in the family. It is missing buttons. I thought this jacket should have  colorful buttons and  I have ordered on Ebay, where one can buy  buttons to a low price.


Jeg er med i en gruppe som lager ting som skal selges på Misjonsselskapets julemesse i november. I forbindelse med loppemarked der nå i helgen har vi fått tak i masse flotte stoffer. Både helt nye stoffer og fine stoffer som kan gjenbrukes. Jeg fikk med meg hjem fine stoffer som jeg skal sy enkle handlevesker av. Jeg kommer nok til å sy litt forskjellige modeller, men her er første forsøk. Den er vrangsydd og kan faktisk brukes på begge sider. Den var enkel å sy. Jeg fant mønsteret på bloggen Molly chicken


I'm in a group that creates things to be sold at Norwegian Missionary Society Christmas market in November . In connection with a flea market  they had now, we have got lots of great fabrics. Both brand new fabrics and fine fabrics that can be reused. I got some nice fabrics and  I shall sew shopping bags. I will sew some different models, but here are the first attempt. It is reversable and can actually be used on both sides. It was easy to sew. I found the pattern on the blog Molly chicken


Hvis du blir lei av mønsteret, er det bare å vrenge innsiden ut :)
If you get tired of the fabric, you can just turn the inside out :)

Og til slutt - ukens naturbilde. And at the end - this week's nature photo.
Utsikt over Visterflo mot Rolvsøy kirke.

10 kommentarer:

  1. Så fargerik og fin kofte. Den kommer godt med der den kommer. Det er meningsfylt å være med på å hjelpe dem som ikke har så mye. Fin og anvendelig veske også. Kjekt å sy !
    Ønsker deg en fin søndag

    SvarSlett
  2. Super fine vesker har du sy igjen Marit. Retrokoften er herlig og jeg er så lykkelig jeg har bladet :-)))
    Vakker farger og koselig med bruk av restegarn. Ha en herlig søndag.
    Hilsen og klem fra Viola

    SvarSlett
  3. Eg er den som står på sidelinja og beundrer alle desse vakre koftene som vert strikka. Retrokofta di var fresh og fin.
    Det må vere ei god veske, som kan brukast inn og ut ;)

    SvarSlett
  4. Du er så effektiv. Lager så mye fint.
    Flott kofte og veske. Er jo veldig meningsfullt
    å lage ting til noen som trenger det.
    Ha ei velsignet god maiuke :)

    SvarSlett
  5. Fine og praktiske vesker! Disse får nok bein å gå på og genererer gode penger i kassa. Tpper det blir kamp om kofta også. Riktig fin!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  6. You knit sweaters for charity?! Wow. I'm lucky if I can keep up with my own child :). I love the shopping bag - both fabric sides. Looks like a great pattern to try.

    SvarSlett
  7. Så fin den kofta er! Har lyst å strikke noe lignende, etter et mønster i Familien. De veskene du syr er så fine at de blir sikkert solgt fort! Takk for hilsen! -Margit-

    SvarSlett
  8. Så fin kofta ble i blått. Kjempekjekk veske. God helg til deg.

    SvarSlett
  9. The weather looks beautiful there. Your baby sweater is darling. I like the pattern. It would be fun to use colorful bits of yarn to create unique patterns. I like your shopping bag, too, especially the nautical fabric design. Nice!

    SvarSlett
  10. Flott kofte du har strikket. Det må være kjekt å være godvenn med symaskinen for dette ble fint. Får nok holde meg unna den!!

    SvarSlett

Thank you all for commenting! If you are an anonymous commenter please sign with your name. Takk for alle kommentarer! Hvis du er anonym kommentator så vil jeg gjerne at du skriver navnet ditt.