lørdag 26. juli 2014

Varme sokker og varmerekord / Warm socks and record heat


STJERNE OVER ISLAND/STAR OF ICELAND
Selv om det er en ekstra varm sommer og behovet for varme sokker føles veldig fjernt, har jeg et par ullsokker ferdige :) De har det velklingende navnet Stjerne over Island, og er Bitta Mikkelborgs design. Mønsteret kan kjøpes i nettbutikken hennes HER. De er strikket i Järbo Mellanraggi på pinner 3. Even though it is an extra hot summer and the need for warm socks feels very distant, I have a pair of wool socks finished :) They have the  name  " Star of Iceland" , and is Bitta Mikkelborg's design. The pattern can be purchased at her online store HERE. They are knitted in Järbo Mellanraggi on needles 3


Torsdag 24. juli ble det satt ny varmerekord i Sarpsborg. Den offisielle rekorden er på 32,2 grader. Men på gradestokken vår utenfor kjøkkenvinduet satte vi personlig rekord med 33 grader. Den er i skygge hele dagen så den er ikke oppvarmet av direkte sol. Heldigvis kom det en regnbyge like etterpå og det var deilig. Det fikk temperaturen litt ned. Men neste dag var det jo snart  30-31 igjen. Og 29 inne. Nå håper jeg værmeldingen stemmer om at det skal bli litt lavere temperaturer neste uke!  Dette blir i meste laget for meg!
Thursday  July 24th, it was set a new heat record in Sarpsborg. The official record is 32.2 C degrees/ 89.9 F. But on the thermometer outside our kitchen window, we set a personal record by 33 C degrees/ 91.4 F. It is in the shade all day so it is not heated by direct sunlight. Fortunately, there came a rain shower soon after and it was great. It got the temperature down a little. But the next day it was soon  the 30-31C / 86-88 F again . And 29 C / 84.2 F inside. Now I hope it is right what the weather forecast says, that it will be  lower temperatures next week! This is too much for me! 
Det ser også ut til at naturen syns det blir for varmt og tørt. Det er trist å se hvordan bladene på bjørketrærne har visnet og det ser nesten ut som høst. Skogbrannfaren er jo også veldig stor  så det hadde vært flott med regn nå. Både jeg og naturen lengter etter regn!! Also for the nature  it gets too hot and dry. It is sad to see how the leaves of the birch trees have dried up and it almost looks like fall. It is also very high danger for forest fires so it would be great with rain now. Both I and the nature are longing for rain!



LYCOPERSICUM
Cocktailtomat "Indigo Rose"


Jeg kjøpte en tomatplante i vår og plantet i en krukke. Det var av typen Cocktailtomat. Stor var min forundring da jeg oppdaget at tomatene som kom så sorte ut ! Jeg fant merkelappen som hadde vært med, og ganske riktig sto det der at tomatene ble mørk lilla :) I farta hadde jeg bare sett det sto Cocktailtomat.
Nå er de første modne og jeg var veldig spent da jeg skulle prøve den første. På undersiden er de litt røde. Og inni var det litt blek rødfarge. For å være helt ærlig ble jeg litt skuffet over smaken, syntes de smakte litt lite.  Kanskje den skulle vært enda litt mer moden?  Det står at det skal være en meget velsmakende kryddertomat.
 I bought a tomato plant in the spring and planted in a pot. It was Cocktail tomatoes. Great was my surprise when I discovered that tomatoes  came out black! I found the label , and saw  that it was right, the  tomatoes should be dark purple :) In the hurry, I had only seen it was Coctail tomato. 

Now, the first is ripe and I was very excited to taste. On the bottom are the little red. And inside there was a little pale red. To be  honest I was a little disappointed by the taste, thought they tasted not much. Perhaps it should have been  a little more ripe? The label says it should be a very tasty tomato.



3 kommentarer:

  1. What lovely socks! It is very warm in Ohio, too, and we are on our way there now. It's vacation time so we are going home - we must be living backwards! Other people get away from home for vacation. :) It's so nice to be back where I can see your blog more often.

    Hugs from Savannah, Georgia,
    Lois

    SvarSlett
  2. Jeg kjenner en dame som er superflink med all slags håndarbeide. Hun både strikker og syr og mere til. Fint å få se alt hun lager. Så er hun også, som jeg, glad i naturen. Ja du kjenner henne nok enda bedre enn jeg, for damen det er jo deg, tjo hei! :)
    Synd meg trærne som blir gule. Her har det ikke vært SÅ varmt som hos dere, har vært akkurat passe, men så er jo jeg en som liker og tåler varmen godt. Er noen her og som har hatt det for varmt. Nå er det litt kjøligere og litt tåke, som jeg håper letter. Ha en god dag, Marit.
    -Margit-

    SvarSlett
  3. Vakker sokker og fantastiske tomater... mhhh. Jeg har tomater gull, røt og viltvoksende art... spennende viltvoksende er ikke enda ferdig.
    God sommerdage og klem fra Viola.

    SvarSlett

Thank you all for commenting! If you are an anonymous commenter please sign with your name. Takk for alle kommentarer! Hvis du er anonym kommentator så vil jeg gjerne at du skriver navnet ditt.