søndag 29. april 2012

Tur til Hadeland Glassverk / A visit to Hadeland Glassverk

Onsdag var Strikkekafe'en / Tune bygdekvinnelag, på tur til Hadeland Glassverk, som feirer 250 års jubileum. Som vanlig var det tur  med godt humør og god stemning. Wednesday was Strikkekafe'en / Tune Bygdekvinnelag, traveling to Hadeland Glassverk, which celebrates 250 years anniversary. As usual, a nice trip with good humor and good mood.

Første besøk var til utstillingen med drakter designet av Lise Sjåk Bræk. Det er flotte drakter som kan brukes til fest på samme måte som bunad. Virkelig forseggjorte og mange flotte detaljer. The first visit was to the exhibition with costumes designed by Lise Sjåk Bræk. It is beautiful costumes that can be used  the same way that bunads. Many fine details.







Jeg likte særlig godt draktene hvor overdelen var strikket. I liked very much those who had knitted jackets.


OBS!

En liten opplysning til dem som får lyst til å gå på denne draktutstillingen og brudekjoleutstillingen, de to utstillingene er nå avsluttet.



Denne lyse var min favoritt.  Anne Langsholt Apaydinli hadde maleriutstilling der. Hennes malerier er mye inspirert av bunader. Både mennesker og dyr har fine kjoler med flott malte detaljer. This one  was my favorite. Anne Langsholt Apaydinli had painting exhibition there. Her paintings are much inspired by the bunads. Both humans and animals on her paintings have beautiful dresses with beautiful painted details.


Det var  250 års jubileumsutstilling av glass produsert  på fabrikken. Deriblant de kjente Finn glassene som har vært produsert siden 1916. Jeg har 15 av disse glassene, vi fikk 6 i bryllupsgave og resten har vi arvet. 
It was the 250 years anniversary exhibition of glass produced at the factory. Including the well known Finn glasses that have been produced since 1916. I have 15 of these glasses, we got 6 as a wedding gift and the rest we have inherited.




Denne alabastervasen er fra  1858 og ble  malt av Robert Gube. This alabaster vase is from 1858 and is painted by Robert Gube. 


Her er glassblåserne i arbeid. Here is the glass blowers working.
















I et annet bygg var det utstilling av brudekjoler gjennom 100 år.
In another building there was an exhibition of wedding dresses for 100 years.















Jeg syntes det var mest morsomt å se på de eldre brudekjolene. De eldste var utstilt bak glass og bildene av dem ble mislykket. Men her er noen fra
1956, 1939 og 1945. 
 I thought it was most fun to watch the older bride dresses. The oldest was on display behind glass and the photos of them were unsuccessful. But here are some from
1956, 1939, and 1945.








Det var vårsalg på fabrikken med mange fristende glassvarer. Jeg hadde ikke tenkt å kjøpe noe, har vel egentlig det jeg trenger av slike ting. Men så var det en fin tulipanvase i mønster Furu til en bra pris. Og tulipanvase hadde jeg ikke :)
Men nå har jeg en!!
It was spring sale at the factory with many tempting glassware. I didn't think I was going to buy  anything, I think I have what I need of such things. But there was a nice tulip vase in pattern Pine at a good price.  And I didn't have a tulip vase  :)  But now I have one!!

7 kommentarer:

  1. Spennende og fin tur, ser det ut til:)
    Og tulipanvasen var jo bare lekker da. Jeg har heller ikke sånn vase, kanskje jeg må skaffe meg en. Tulipaner er jo så fint, og jeg har bare improvisert med syltetøyglass...
    Hihi...garnlageret mitt trenger absolutt ikke påfyll, men moro med nytt garn allikevel:)
    Ha ei flott uke i sørøst! Ser dere har nydelig vær! :)

    SvarSlett
  2. Så mange flotte bilder fra Glassverket.
    Nydelige bunader og flotte brudekjoler. Skulle nok ha tatt en tur å sett på dette forstår jeg. Er bare ca en times kjøring herfra det. Vi skal kanskje ut å kjøre motorsykkel på 1.mai. Så da kan vi jo sjekke om det er åpent.
    Ha ei herlig uke :)

    SvarSlett
  3. Elbjørg Syvertsen29. april 2012 kl. 22:40

    Kjempefin reportsje fra Hadeland. Du skriver så flott. Elbjørg

    SvarSlett
  4. What a fabulous place! I agree about the light costume. I think that is my favorite, too. I asked Kjell about the place and he says he has been there. Perhaps the next time we are in Norway we can visit there. I am impressed that you could take pictures inside. There are so many places that don't allow pictures anymore.

    SvarSlett
  5. Takk for flott presentasjon, flotte bilder og fin gjennomgang. Man får jo lyst til å ta en tur.
    Ha en fin uke :0)

    SvarSlett
  6. Så moro det må ha vært å se alt sammen! Her var det jo mye mere enn glass!
    Vasen var lekker så jeg skjønner godt at du "måtte" ha med den hjem. Tulipaner gjør seg virkelig godt i en slik vase, selv i min som er langt i fra så fin som din :)
    Ha en fin uke! Klem :)

    SvarSlett
  7. Hallo dear Marit
    I saw everything and it is so nice. I love these dresses and you're right: the knitted jackets are lovely. And what about your apron with cupcakes and the real ones? and your Easter with sons..everything sweet and, as always, giving me the desire to come back to Norway
    many hugs
    Chiara

    SvarSlett

Thank you all for commenting! If you are an anonymous commenter please sign with your name. Takk for alle kommentarer! Hvis du er anonym kommentator så vil jeg gjerne at du skriver navnet ditt.