fredag 20. januar 2012

Bringebærvotter og adventskalender/ Raspberry mittens and Advent Calendar




Hva er det med meg og votter nå, har jeg fått et vottevirus? I løpet av desember og januar har jeg til nå strikket 6 par votter. Dette er det 6. paret. Jeg har fått mønsteret av Marianne Steinnes, hun kalte sine votter Bringebærvotter  etter de fargene hun brukte. Men jeg har litt andre farger så jeg tror jeg må kalle mine Bjørnebær votter. Jeg strikket dem av Safir og Vestlandsgarn på pinner 3,5.
What is it about me and mittens theese days, have I got a mitten virus? During December and January I have now knit 6 pairs of mittens. This is my 6. pair. I got the pattern from Marianne Steinnes, she called her mittens Raspberry mittens. I have different colors and think I must call mine Blackberry mittens. I knitted them of Safir and Vestlands yarn on needles 3.5.

Og snart er det jo jul igjen :) Skal jeg rekke å bli ferdig  må jeg nok begynne nå! Og hva har jeg begynt på ? Votteadventskalender selvfølgelig !! Tenkte på å bli med på en along å strikke disse gjennom fjoråret, men kom aldri så langt at jeg fikk kjøpt mønsteret.  Da passet det jo bra at mønsteret kom i Familien før jul. Så nå er jeg igang og har strikket snart fire votter. De er ikke så store så de er raske å strikke, de måler ca. 12 cm. Da blir det spennende å se om det blir  24 votter ferdig til neste advent!
 And soon it will be  Christmas again :) If I shall get ready  I have to  start now! And what have I started? Mitten Advent calendar, of course! Thought to join a knitalong to knit these  last year but never got to buy
the pattern. Then  it was nice  that the pattern came in the magazine Familien before Christmas. So now I have started and have worked almost four mittens. They are not as big so they are quick to knit, they measure approx. 12 cm. Then it will be interesting to see if there are 24 mittens ready for next Advent!




På søndag ble det årets første turstrikking. Jeg strikker på et sitteunderlag, det er et greit "tankeløst" arbeid å ta med ut. Håper det blir mange slike fine turer i 2012 også.
On Sunday it  was time for this year's first outdoor knitting. I am knitting on a sitting mat that shall be felted, it is an easy knitting  to bring out. I hope there will be many such nice trips  in 2012 !

Jeg må også ha med noen stemningsbilder fra turen vår for noen dager siden til Vestvannet. Der var det speilblank is. Der det ser ut som vann er det også tykk og tørr is. 
I also have to show some pictures from our trip a few days ago to Vestvannet. There were "mirror-ice". Where it looks like water, it is also thick and dry ice.




Det var deilig å sitte å strikke i sola, mens min kjære "skled" rundt på isen og tok bilder av fruen :)
It was lovely to sit and knit in the sun, while my dear "slipped" around on the ice and took pictures of his wife:) 

Og jeg fikk da tatt et bilde av ham også :) And I got a picture of him too :)

Se på dette fantastiske mønsteret i  kanten av isen! Look at this wonderful pattern at the edge of the icing!



Jeg holdt nesten på å glemme å vise fram den flotte gevinsten jeg vant i en give away på Jorunns Hobbyside. Nydelige stoffer og Quilteblad på spansk! Jeg kan ikke spansk, men når en kan quilteteknikken går det jo bra å la seg inspirere av bilder og mønstre likevel. Er det noe jeg lurer på får jeg spørre min sønns kjæreste, hun har spansk som et av sine  morsmål. Tusen takk Jorunn!
I almost forgot to show the great prize I won at a give away at Jorunn'sHobbyside. Beautiful fabrics and a Spanish quilt magazine! I can not Spanish, but when  you know how to sew you can get inspiration from pictures and patterns anyway. And if there is something I  don't understand I can ask my son's girlfriend, she has Spanish as one of her mother tongue laguage. Thank you very much Jorunn!


20 kommentarer:

  1. Kjempefine votter! Adventsvottene blir du sikkert ferdige med; greitt å være ute i god tid :-)
    Fine naturbilder. Regner med det er plussgrader når du kan strikke uten å få frosne fingre.
    God helg!

    SvarSlett
  2. Superskjønne votter.
    Det ser ut til å ha vært en herlig tur ut med strikketøyet.
    Masse fine bilder å ta når det er snø og is.
    Ha en finfin helg!

    SvarSlett
  3. You have done beautiful knitting so pretty. You photos of your trip are wonderful such a pretty place to visit.

    SvarSlett
  4. Dette var fine votter i akkurat de fargene jeg liker best! Kjekt å se fine bilder fra tur ut i det fri. God helg!

    SvarSlett
  5. Så spesielle og flotte votter! At du er glad i å stikke vet jeg jo, men at du ikke fryser fingrene av deg når du sitter ute og strikker i januar!! Måtte nesten le litt, jeg, men sikkert artig!
    De småvottene til adventskalender er søte, så dem i Familien, men har ikke sett dem strikket!
    Fine bilder av islagt vann! Ønsker deg ei fin strikkehelg! -Margit-

    SvarSlett
  6. Så flotte bringebærvottene ble som bjørnebær, Gøy å se når andre strikker mønster jeg har tegnet ned.Har jo sett denne votten for noen å siden, men fant aldri mønster så da tegner en selv

    SvarSlett
  7. Nydelige votter du strikker. :)
    Og så fine naturbilder.
    God helg til deg.
    Klem Mette

    SvarSlett
  8. For noen nydelige bilder:) Fikk lyst å gå på skøyter nå:))))
    Bjørnebærvottene var nydelige, og spesielle! Enkelt og effektfullt mønster!
    God helg til deg!

    SvarSlett
  9. Så mange flotte turbilder du har tatt. Lykke til med kalendervottene, og bjørnebærvottene dine ble supre!

    SvarSlett
  10. Nydelige votter i fine farger. KOselige natur/tur bilder også !

    SvarSlett
  11. Hvor er de smukke :-))

    Jeg vil også gerne strikke vottekalender , har set at der findes et dalehæfte , så det får jeg købe.

    Og smukke billeder af dit land Norge :-)

    SvarSlett
  12. Hei!
    Så nydelige votter! Og den votte-adventskalenderen i Familien har jeg også planer om å srikke innen neste jul! Den var supersøt!

    Det så flott ut å strikke på tur, og isbildene var flotte av fruen!

    God helg!

    Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  13. Nydelige votter! Veldig fine farger sammen, de du har brukt :)
    Flotte naturbilder også; dere er virkelig flinke som er ute og går så ofte! God helg!

    SvarSlett
  14. Så nydelige votter. Likte godt mønsterfargene på dem:) Deilig å være ute og nyte naturens forunderligheter på. Moro når naturen selv lager seg ulike mønstre;)

    SvarSlett
  15. Nydelige bringebærvotter! Advendtsvottene er så søte, blir fine å henge opp om noen få mnd...
    Kjempe fine bilder - nydelig sted!

    SvarSlett
  16. De vottene var bare nyyydelige, riktig til å spise opp...

    SvarSlett
  17. Så koselig å sitte ute i sola og strikke. Flotte votter blir det også.
    Du kan jo ta med skøyter også når isen er så fin.
    Ønsker deg mange fine turer fremover.

    SvarSlett
  18. kjempe fine votter og naturbilder.

    Er det slik at en kan få oppskrifta på dei adventskalendervottene fra deg.vis det kan du sende den på mail rust_linda@hotmail.com

    SvarSlett
  19. Hei Marit!
    Er det mulig å få oppskriften på adventskalendervottene tilsend på mail?
    adr. er mari-theigm@online.no

    Ha en fin helg!
    mvh Mari

    SvarSlett

Thank you all for commenting! If you are an anonymous commenter please sign with your name. Takk for alle kommentarer! Hvis du er anonym kommentator så vil jeg gjerne at du skriver navnet ditt.