lørdag 16. mai 2009

Bunad

Når vi skal feire 17. mai må jo bunaden fram. Jeg har en Aust  Agder bunad, eller for å være korrekt heter den Åmli bunad.  Åmli bunaden ble laget i 1940, men på grunn av krigen ble det først på 50 tallet at den ble vanlig i bruk. Den er bygget på klestradisjoner fra 1700/1800 tallet. Det finnes forskjellige forklær til den. Jeg har et Børtinghus forkle. Beltespennen jeg har er spesiell, det er en Skjævestadspenne. Den er spesielt for etterkommere fra Skjævestad gården hvor moren min kom fra. Jeg har ikke sydd bunaden min selv,  jeg har fått  min sydd på Husfliden i Arendal. 

On 17. May many wear bunad, which is a national outfit based on old traditional clothes.  I have an Aust Agder bunad, or to be correct it is called Åmli bunad.  Different districts have different bunad. The Åmlibunad was created at 1940, but because of the 2. world war it was first at the 50's it become common to use. It is based on traditional clothes from 1700. There are different aprons for it, I have an Børtinghus apron. The buckle I have is special, it is a Skjævestad buckle. It is  special for descendants from the farm Skjævestad where my mother comes from. Many sew their own bunad, I have not sewn mine, it is sewn at Husfliden in Arendal.

Børtinghus forkle/ apron

Skjævestad beltespenne/ buckle.

BARNEBUNAD / BUNAD FOR CHILD

Svigerinnen min har sydd denne flotte bunaden til barnebarnet sitt, Anette. Er den ikke nydelig? På bildet er hun to år, men den er laget slik at den kan syes ut og brukes flere år. Hun har også sydd bunad til seg selv og sine to døtre.

My sister in law has sewn this bunad to her little grandaughter Anette. Isn't it beautiful? On the picture she is two years old, but it is sewn so it is possible to enlarge it and can be used for many years. She has also sewn her own bunad and to her two daughters. 

17.MAI KAKE OG GELE    MAY 17. CAKE AND JELLO

Til 17. mai feiringen må det jo også noe godt å spise! Denne kaka var kjempegod!! Nøttebunn med "gul krem", sjokolade og krem med jordbær. Her er link til oppskrift - kan anbefales! 

For the May 17. celebration we also must have something good to eat!

5 kommentarer:

  1. Åmlibunaden er vakker, en av bunadene jeg liker aller best. Og småjenter blir jo helt bedårende i den bunaden :)
    Så artig at du har en beltespenne med spesiell tilknytning til.

    SvarSlett
  2. Så koselig blogg du har. Bunaden din er kjempeflott. Slik har jeg ikke sett før.

    SvarSlett
  3. Nydelig bunad. Har ikke sett slik bunad før...

    SvarSlett
  4. Det var en flott bunad du har. Fine bilder og gode kaker frister du og med. Hilsen en navnesøster.

    SvarSlett
  5. Nydelig bunad du har!
    Veldig flott at du fortalte litt om den

    SvarSlett

Thank you all for commenting! If you are an anonymous commenter please sign with your name. Takk for alle kommentarer! Hvis du er anonym kommentator så vil jeg gjerne at du skriver navnet ditt.